ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با عباس عراقچی

20 روز مذاکرات فشرده

برای رسیدن به تفاهم اتمی 
 
 
 
 

عراقچی معاون وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکرات اتمی، در آستانه دور جدید مذاکرات اتمی با گروه 1+5 به خبرگزاری ایسنا گفت:‌

حضور 20 روزه‌ وزیر امور خارجه در وین نشان‌دهنده‌ جدیت دو طرف مذاکره برای رسیدن مذاکرات به نتیجه است.

خانم اشتون و همه هیات‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. ما نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم تا بتوانیم مذاکرات را به انتها برسانیم و به توافق نهایی برسیم و اگر به توافقی نرسیم نیز دنیا به آخر نمی‌رسد و فاجعه‌ای رخ نداده است.

در پایان 20 روز (29 تیرماه) با توجه به نحوه‌ پیشرفت مذاکرات تصمیم‌گیری می‌کنیم که آیا لازم است که این گفتگوها چند روز و یا حتی چند هفته‌ دیگر تمدید شود یا این که باید فرصتی برای تنفس داده شود، یا اصولا امکان رسیدن به توافق و تفاهم وجود ندارد.

این‌ها موضوعاتی است که نمی‌توان در شرایط کنونی درباره‌ آن قضاوت کرد. ما بعنوان دیپلمات امیدوار هستیم و از اراده و جدیت لازم و همچنین دستورالعمل‌های لازم برخوردار هستیم تا بتوانیم این گفت‌وگوها را به نتیجه برسانیم.

ممکن است تصمیم بگیریم مذاکرات دو جانبه با همه‌ هیات‌ها داشته باشیم. یا گفتگوهای سه جانبه یا دسته جمعی انجام شود. ممکن است بعد از چند روز آقای ظریف تشخیص دهند که لازم است برای مشورت به تهران برگردند و دوباره به وین بیایند و معاونان گفتگوها را ادامه دهند. هر چیزی ممکن است. ممکن است وزیران خارجه 6 کشور در مقطعی برای بعضی از تصمیم ‌گیری‌هایی که احتیاج به اراده سیاسی در سطح بالا دارند بیایند. می‌خواهیم از این 20 روز استفاده لازم را برای رسیدن به نتیجه داشته باشیم، شکل این گفت‌وگوها در حین مسیر مشخص خواهد شد.

موضوعاتی که در ارتباط با راکتور اراک مطرح شده بحث پوشیده‌ای نیست. احتمال سوء‌استفاده از یک راکتور آب سنگین برای رسیدن به بمب وجود دارد. بعضی از کشورها نیز این موضوع را لحاظ کرده‌اند. پیشنهادی که ما مطرح کرده‌ایم و هنوز هم این پیشنهاد برقرار است این بوده که ماهیت آب سنگین اراک حفظ خواهد شد. اما با ایجاد برخی از تغییرات فنی به کمک فناوری‌های روز نگرانی در رابطه با دسترسی به ساخت بمب از این راکتور را از بین می‌بریم و یا به شدت پایین می‌آوریم. به این ترتیب نگرانی‌ها مرتفع می‌شود. این موضوع در پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ما بوده است و روی این موضوع کارکرده‌اند.

برد طرف مقابل ما این است که برایش ایجاد اطمینان می‌شود که سلاح هسته‌ای در کار نیست. ما فقط اعتماد ‌سازی می‌کنیم تا طرف مقابل ما مطمئن شود که برنامه‌ صلح آمیز هسته‌ای ما به سمت مقاصد نظامی نخواهد رفت.

عراقچی در بخش دیگری از این مصاحبه به سئوالی که در ارتباط با قطعنامه شورای امنیت و تولید موشک در ایران است پاسخ داد و گفت:

از نظر ما سیستم دفاعی و تجهیزات دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و توافق ژنو نیز نمی‌گوید که قطعنامه های شورای امنیت باید اجرا شود، بلکه در این توافق آمده است که باید به آنها پرداخته شود. و پرداختن به معنای اجرای آن نیست. این موضوعی است که باید شکل آن در مذاکرات مشخص شود اما ما به وضوح و روشنی گفته‌ایم و از خطوط قرمز تغییر ناپذیر ما است که توان موشکی ایران و توان دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و ما هیچ مذاکره‌ای دراین باره انجام نخواهیم داد.

 

پیک نت 12 تیر

 
 

اشتراک گذاری: