ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  مشاور نظامی رئیس جمهور عراق:
140 هواپیمای جنگده صدام
از ایران به عراق بازگردانده شد
 
 
 
 

مشاور نظامی جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق گفت: بخشی از جنگنده‌های سوخوی روسی که اخیرا وارد نیروی هوایی عراق شده، از روسیه و بخش دیگر از ایران آمده است.

 

روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن از قول "وفیق السامرائی" مشاور نظامی جلال طالبانی رئیس جمهور خانه نشین عراق، با تائید بازگرداندن شدن هواپیماهای عراقی از ایران به عراق مدعی شد:

هواپیمای سوخویی که از ایران وارد عراق شده، متعلق به عراقی است و همان هواپیماهایی است که با آغاز حمله امریکا به عراق، بدستور صدام حسین به ایران انتقال داده شد.

صدام 143 فروند جنگنده عراقی را از ترس بمباران در اختیار تهران قرار داد. در آن زمان عزت الدوری معاون صدام، به همراه محمد حمزه الزبیدی به تهران رفته و توافقی را با مسوولان ایرانی مبنی بر به امانت گذاشتن این هواپیماها امضاء کردند تا بعد از جنگ این هواپیماها بازگردانده شوند.

‌ انواع هواپیماهایی که به امانت سپرده شده بودند، میراچ، میگ 29 ، میگ 25، سوخوی 25، سوخوی 22 و هواپیماهای آواکس و هواپیماهای باری بودند.

ایران این هواپیماها را باز نگرداند و آن‌ها را بخشی از خسارت‌ها جنگ با عراق در سال‌های 1980 تا 1988 عنوان کرد.

تا سال 1991 ارتش عراق نزدیک به 1700 خلبان داشت و به لحاظ منطقی هر خلبان می‌تواند تا اواخر پنجاه سالگی یک جنگنده را هدایت کند. من مطمئنم که امروز در عراق نزدیک به 400 خلبان هستند که می‌توانند جنگنده‌های سوخوی را هدایت کنند.

 

پیک نت 14 تیر

 
 

اشتراک گذاری: