ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

انتخاباتی به آشفتگی اوضاع افغانستان

اشرف غنی

رئیس جمهور افغانستان اعلام شد 
 
 
 
 

کمیسیون انتخابات افغانستان، سرانجام تصمیم خود را گرفت و اشرف غنی را بعنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد و به این ترتیب دکتر عبدالله عبدالله که از یاران احمد شاه مسعود است به کاخ ریاست جمهوری راه نیافت. این درحالی است که همه ناظران سیاسی اعتقاد دارند دکتر عبدالله نه تنها دردور اول انتخابات ریاست جمهوری حد نصاب برای پیروزی را بدست آورده بود، بلکه در دور دوم نیز که با تقلب های گسترده انجام شد، باز هم پیروز انتخابات بود. اشرف عنی مورد حمایت "احمد کرزای" رئیس جمهور افغانستان است و در حقیقت "کرزای" توسط اشرف از صحنه کنار نرفته و ریاست جمهوری را در اختیار خویش حفظ می کند تا در دور بعدی بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود و رسما به کاخ ریاست جمهوری باز گردد.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد که اشرف غنی احمدزی بیش از 56.44 درصد آرا را در مرحله دوم انتخابات بدست آورده است و این درحالی است که وی در دور اول انتخابات بیش از 31 درصد رای آورده بود و عبدالله عبدالله 45 درصد.

هم در شمارش آراء مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تقلب شد و هم در فاصله طولانی رای گیری مرحله دوم تا اعلام نتایج. این که عبدالله عبدالله این نتیجه را خواهد پذیرفت یا نه، در اوضاع بغرنج افغانستان کنونی نمی تواند تاثیر جدی داشته باشد مگر آن که نیروهای مسلح طرفدار او دست به عمل نظامی بزنند که با توجه به حضور ارتش امریکا در افغانستان این نیز بعید به نظر می رسد.

درجریان مرحله اول انتخابات و پیش از اعلام نتایج برای عبدالله عبدالله پیام فرستاده بودند که بهتر است با اشرف غنی مشترکا یک دولت تشکیل بدهند اما عبدالله این پیشنهاد را نپذیرفت. گفته می شود برخی مشاوران دو چهره او، وی را تشویق کرده بودند که روی مرحله دوم انتخابات پافشاری کند زیرا اختلاف آراء مرحله او که به سود اوست، در مرحله دوم بیشتر نیز خواهد شد. دکتر عبدالله مغرور آراء مرحله اول، و بی آنکه شرایط جنگی و آشفته افغانستان و دسته بندی های نظامی در حکومت را در نظر بگیرد وارد مرحله دوم انتخابات شد. در ابتدای مرحله دوم انتخابات نیز او بصورت معجزه آسائی از یک ترور انفجاری جان به سلامت برد. انفجاری که حداقل می توانست به هشدار جدی به او باشد و دارای این پیام که امکان راه یابی او به تنهائی به کاخ ریاست جمهوری وجود ندارد!

کمیسیون انتخابات افغانستان مدعی شده است که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بالای 8 میلیون شرکت کرده بودند.

 

پیک نت 17 تیر

 
 

اشتراک گذاری: