ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  گفتگوی تلویزیونی با سید احمد خاتمی
تا آیت الله کنی دفن نشود
خبرگان رئیس نخواهد داشت!
 
 
 
 

سید احمد خاتمی که از رهبری کفن پوشان قلم علیه محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی، رسید به امام جمعه ای موقت تهران و عضویت در مجلس خبرگان و حتی هیات رئیسه آن، در برنامه "شناسنامه" سیمای جمهوری اسلامی در این هفته شرکت کرد. او به چند سئوال پاسخ داد که می خوانید:

1- تاکنون 114 خطبه ایراد کرده‌ام و در این 114 خطبه تلاش کردم که مطلقا مواضع جناحی نداشته باشم!

2- صریحا می‌گویم جاهایی که احساس می‌کنم دفاع از خودم است یا نظر شخصی است، مراقب هستم که در خطبه‌های جمعه نگویم.

3- در طول سی و چند سال اخیر آن شور و هیجان انقلابی بعضاً کمتر شده است و این طبع همه انقلاب‌هاست که شور و هیجان روزهای اول نباشد.

4- در رابطه با خطبه‌ها حداقل 20 ساعت برای هر دو خطبه وقت می‌گذارم، منتها گاهی اوقات مساله حساس‌تر است و از اول هفته ذهنم را به آن مشغول می‌کنم.

5- من در خطبه‌ها قطعا مشورت می‌کنم و در این مشورت‌ها هم با کارشناسان مربوطه صحبت می‌کنم، مساله اگر انرژی هسته‌ای است با مسئول مربوطه مشورت می‌کنم. یک مدتی آقای لاریجانی مسئول مسائل هسته‌ای بود و ایشان برای مذاکرات می‌رفت و گاهی وقت‌ها به ایشان می‌گفتم که لحن ما چگونه باشد و می‌گفتند که صبر کنید که ببینیم که در این مذاکره طرف‌ها چگونه رفتار می‌کنند و اگر در این مذاکره نرم رفتار کردند، نرم برخورد می‌کنیم و اگر لجاجت کردند به گونه دیگر حرف می‌زنیم. بعد از ایشان نیز آقای جلیلی مسئول شد که با ایشان هم مشورت می‌کردم.

الان هم به آقای ظریف پیغام داده‌ام که اگر شما نظری دارید در رابطه با مسائل هسته‌ای به ما منتقل کنید و من آمادگی خود را به آقای ظریف اعلام کرده‌ام.

6- بنده از اول پیروزی انقلاب خود را شناختم که ذوق فرهنگی دارم و اینکه می‌گویم ذوق فرهنگی دارم، عشق به تدریس و بحث دارم. اگر یک روز بی‌دلیل تدریس‌ام قطع شود من سردرد می‌گیرم و چنین احساسی دارم. احساس می‌کردم که به قلم علاقه‌مندم و دوست دارم بنویسم.

7- اینکه خانم مسلمان بزک و آرایش کرده، موهای سرش بیرون باشد و اخیرا هم مقداری از دستشان را باز می‌گذارند جای نگرانی دارد، من به شدت نگرانم .

8- کسانی تلاش کنند فضای انتخابات آینده خبرگان را با نشاط کنند، اما نگرانی این است که مبادا مجلس خبرگانی که در جایگاه تعیین رهبری است در بازی‌های سیاسی بیفتد و این نگرانی دارد که افرادی از الان آدم‌ها را ببینند و حتی گاهی آنها را بخرند و یا گاهی تهدیدها و تحمیل‌هایی کنند. ما در خبرگان هر دوره به زور از آیت‌الله مشکینی می‌خواستیم کاندیدا شوند و یا از رئیس فعلی خبرگان آیت‌الله مهدوی کنی که امیدواریم خداوند عافیت به ایشان عنایت کند به جد التماس می‌کردیم که بیایند و خبرگان چنین جایگاهی دارد.

9- ما به عنوان هیئت رئیسه خبرگان خیلی تلاش کردیم که جناب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از محدوده فتنه دور نگه داریم،  بنده به تنهایی التماس‌ها کردم و تذکرات فراوانی به ایشان دادم که علیه فتنه‌گران موضع بگیرند. انتخاب نشدن جناب آقای هاشمی برای ریاست خبرگان در یک فضای بسیار صمیمی صورت گرفت. اولا آقای مهدوی کنی شرط کردند که خود آقای هاشمی بگوید که بنده کاندید شوم که آقای هاشمی هم این را گفت که من کاندیدا نیستم و آقای مهدوی هم اعلام کاندیداتوری کردند، بنابراین در یک فضای بسیار صمیمی این جابجایی صورت گرفت، ولی چون قرار است در این برنامه شفاف صحبت کنیم باید بگویم که فضای بیرونی بی‌تاثیر در این انتخاب نبود.

10- آنهایی  (موسوی و کروبی) که بیانیه آتشین می‌دادند و مردم را به خیابان می‌آوردند مصداق محارب هستند، ولی مشمول رأفت نظام قرار گرفتند. نظام اسلامی فقط آمد و رفت‌ها و ارتباطات موبایلی و تلفنی آنها را محدود کرد. در خانه خودشان امکانات در اختیارشان است. البته حصر، حصر است. نمی‌گوییم که بهشت است، اما نظام با رأفت با آنها برخورد کرد و الان هم با رأفت برخورد می‌کند. الان هم به تمام کسانی که تلاش می‌کنند برای رفع حصر، می‌گویم که نصف این تلاشتان را بگذارید برای اینکه سران فتنه بگویند بیراهه رفته‌ایم، نادرست رفته‌ایم، ضربه به این کشور زده‌ایم، قطعا وضعیت عوض خواهد شد. آن چیزی که دیده می‌شود این است که لجبازی در مقابل مردم صورت می‌گیرد. نظام رأفت کرد. حتی آنها را به زندان هم نبرد و در محل مسکونی خودشان ماندند. الان هم نظام رأفت دارد، رأفت نظام این است که به خطای خود اعتراف کنند.

11-  بنده حامی احمدی‌نژاد بودم. برای دولت دهم جامعه مدرسین ایشان را تایید کردند و ما هم علنی رای دادیم و به وظیفه خود عمل کردیم و هیچ پشیمان هم نیستیم، عمل به تکلیف به وظیفه پشیمانی ندارد.
12- اینکه برخی از مسئولین فعلی به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار دولت ویرانه شاهنشاهی را تحویل گرفته‌اند، همه‌جا ویرانه است و آقایان آمده‌اند این ویرانه را آباد کرده‌اند و این منش، منش نادرستی است.

13- نمی گویم در سال 92 به چه کسی رای دادم

14- امیدواریم آیت‌الله مهدوی کنی به امید خدا به نزد ما برگردند ولی اگر قرار باشد رئیسی انتخاب کنیم در خود جلسه مشخص می‌شود. البته این احتمال که رئیس قبلی خبرگان (آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) مجددا رئیس خبرگان شود وجود دارد. یکی از کاندیداها ایشان خواهد بود. ولی کاندیداهای دیگری هم مطرح خواهند شد و روز اول اجلاس تصمیم‌گیری خواهد شد و اعلام کرده‌ام که آیت‌الله هاشمی شاهرودی جلسات را اداره خواهند کرد البته رسانه‌های خارجی گفتند تمام شد و رئیس آینده انتخاب شد. این تمام شد ندارد، نایب‌رئیس اول آقای هاشمی‌شاهرودی هستند و جلسات را اداره می‌کنند و قهراً در روز اول انتخاب اگر ایشان هم کاندیدا شدند یکی از کاندیداها خواهند بود و هیچ لابی‌گری  صورت نخواهد گرفت.

پیک نت 21 تیر

 
 

اشتراک گذاری: