ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
  گفتگو با یکی از بنیانگذاران جنبش صلح در اسرائیل
دولت اسرائیل از بی ثباتی
در منطقه سوء استفاده کرده
 
 
 
 

همزمان با تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه، روزنامه اومانیته با "یوری اونرقی" نویسنده و روزنامه نگار و از بنیانگذاران "جنبش صلح در اسرائیل" در باره قدرت یابی بیش از پیش راستگرایان افراطی در اسرائیل مصاحبه کرد.

یوری اونرقی ضمن اشاره به بحرانی که دولت اسرائیل در آن بسر می برد و بخشی از انگیزه عملیات نظامی روزهای اخیر در نوار غزه نیز همین بحران است گفت:

این یک نوع سادگی است اگر ما دلیل حوادث کنونی در اسرائیل را ربودن سه مهاجر جوان اسرائیلی و قتل آنها بدانیم. اگر چشم انداز سیاسی جهانی را در نظر بگیریم، این حوادث ادامه شکست مذاکرات صلح است که امریکا میان اسرائیل و فلسطین برنامه ریزی کرده بود. واضح است که امتناع سرسختانه دولت اسرائیل برای پایان دادن به شهرک سازی استعماری در نوار غربی اردن یکی از عوامل اصلی در گیرها در منطقه است.

س- نفوذ رو به رشد راستگرایان افراطی در اسرائیل امید به صلح را  حداقل در کوتاه مدت تضیف کرده است. نظر شما در این مورد چه است؟

یوری: اکنون هیچ تلاشی برای صلح وجود ندارد. کسانی که افراط را تا حد سوزندان یک نوجوان فلسطینی کشانده اند، نئو نازی و فاشیست هستند. این افراط گرایان هیچ محدویتی برای اعمال خود ندارند. آنه ارا نمی توان جز نئونازی نام نهاد. ما بسیار نگران هستیم. این اقدام برنامه ریزی شده برای  "سوزاندن یک نوجوان " در اسرائیل بی سابقه است. عملکرد گروه های راست افراطی خطرناک و خشونت آمیز در سایه دولتی که خود یک دولت راست افراطی است. وزیر دفاع " دنی دانون" بدون هیچ رحم و ملاحظه ای پس از ربوده شدن سه مهاجر جوان اسرائیلی روستاهای منطقه را یکی پس از دیگری به آتش کشید و ویران کرد.

س- وضعیت جنبش صلح در اسرائیل چگونه است؟

یوری- جنبش صلح اکنون در اسرائیل بسیار ضعیف است و در هیچ زمانی به این حد ضعیف نبوده است هیچ نیروی سیاسی با جنبش همکاری نمی کند. جنبش برای صلح و علیه اشغال کرانه غربی اردن با دولت مبارزه می کند اما هیچ امیدی به پیروزی در انتخابات اینده ندارد و بعلاوه جنبش صلح هیچ برنامه مشخصی برای جایگزینی و تغییر سیاسی دولت اسرائیل ارائه نمی دهد.

 س. وضعیت در منطقه از هر زمانی بی ثباتر است. آیا این بی ثباتی تائیر در درگیرها خواهد داشت؟ یوری: در واقع نه. اما دولت نتا نیاهو از این وضعیت در منطقه برای مقاصد خود و تبلیغات بر علیه صلح در منطقه بهره برداری میکند .

 

پیک نت 22 تیر

 
 

اشتراک گذاری: