ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پیک نت 30 فروردین این نتیجه را اجتناب ناپذیر اعلام کرده بود
از صندوق انتخابات افغانستان
دولت اتحاد ملی بیرون آمد!

 
 
 
 

وزیر خارجه امریکا در یک سفر دو روزه به کابل، پایتخت افغانستان، دست دو نامزد و دو مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را در دست هم گذاشت و قرار شد آن دو مشترکا یک دولت ائتلافی تشکیل بدهند. البته در همین سفر، قرار شد آراء انتخابات نیز بازخوانی شود و نتیجه واقعی صندوق های رای اعلام شود. چه دکتر عبدالله پیروز انتخابات اعلام شود و چه اشرف غنی، آنها قرار است با یکدیگر تشکیل دولت بدهند.

در حقیقت، آنچه که در سفر دو روزه وزیرخارجه امریکا به کابل حاصل شد، می توانست در همان پایان مرحله اول انتخابات و تلاش برای رای سازی و تقلب برای کشاندن انتخابات به مرحله دوم حاصل شود. حتی در مرحله دوم انتخابات نیز نیاز به انفجار انتحاری برای کشتن دکتر عبدالله در یکی از سفرهای انتخاباتی اش نبود و اعلام نسنجیده و زودهنگام اشرف غنی بعنوان پیروز مرحله دوم انتخابات نیز نبود.

واقعیت اینست که حتی اگر هر یک از آن دو بیشترین رای را هم آورده و می آوردند، افغانستان در شرایطی نیست که بازنده کنار گذاشته شود. در کشورهای که همه دسترسی به سلاح دارند و بسیاری از فرماندهان نظامی ولایات حامیان دو نامزد انتخاباتی بودند، طبیعی است که کنار گذاشته شدن بازنده، یعنی آغاز فصل جدیدی از ترور و کشتار و کارشکنی و جنگ در ولایات و تضعیف دولت مرکزی که سود آن به جیب طالبان می رفت.

و باز واقعیت مشخص برای داشتن نظر مشخص از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در افغانستان اینست که رئیس جمهور کنونی آن "کرزای" را نمی توان یکباره و یکجانبه کنار گذاشت. آن هم در کشوری که هر دولتمردی متکی به اقوام و قبائل خویش است. در کنار همه اینها، نقش امریکا و ناتو در افغانستان است که آنها نیز روی هر تصمیمی و رویداد سیاسی در افغانستان نظر دارند.

به مجموع این دلائل بود که پیک نت در یادداشت سردبیری خود، به تاریخ 30 فروردین که مرحله اول انتخابات پایان یافته و زمزمه رفتن انتخابات به دور دوم مطرح بود نوشت:

«شمارش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پایان یافته، اما چانه زنی ها و گرو کشی های پشت صحنه هنوز تمام نشده است. بموجب گزارشی که دراختیار پیک نت قرار گرفته، پیروز این انتخابات دکتر عبدالله عبدالله است اما اعلام این پیروزی موکول به سازشی شده که بر وی فشار وارد می آید تا آن را بپذیرد. از جمله این که یک دولت ائتلافی تشکیل بدهد که بخشی از آن دراختیار احمدزی اشرف غنی باشد.» (اینجا)

یعنی همان طرحی که حالا با حضور وزیر خارجه امریکا در کابل طرفین آن را پذیرفتند.

و باز پیک نت در پایان مرحله دوم انتخابات و اعلام اولیه پیشی داشتن اشرف غنی از دکتر عبدالله در شماره 17 تیرماه خود نوشت:

«درجریان مرحله اول انتخابات و پیش از اعلام نتایج، برای عبدالله عبدالله پیام فرستاده بودند که بهتر است با اشرف غنی مشترکا یک دولت تشکیل بدهند اما عبدالله این پیشنهاد را نپذیرفت.»

http://www.pyknet.net/1393/09tir/17/page/afghanestan.php

درباره دولت اتحاد ملی در افغانستان، چون سمت نخست وزیری در قانون اساسی این کشور هنوز وجود ندارد، ظاهرا قرار است قانون اصلاح شده و این سمت در آن گنجانده شود تا یکی از دو مدعی پیروزی در انتخابات نخست وزیر و دیگری رئیس جمهور شود. فعلا یک شورای اجرائی در قانون وجود دارد که رئیس آن نقش نخست وزیر را دارد و در دولت ائتلافی فعلا اشرف غنی و یا عبدالله ریاست این شورا را درکنار رئیس جمهور در اختیار خواهند گرفت.

 

پیک نت 23 تیر

 
 

اشتراک گذاری: