ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

دیدار اهالی رسانه با روحانی

مظلوم مطبوعاتی که

دست قدرت پشتشان نیست! 
 
 
 
 

دیدار روزنامه نگاران، مدیران رسانه ها و خبرنگاران عکاس با رئیس جمهور، که در ادامه سلسله دیدارهای ماه رمضان با طیف های مختلف حکومتی و غیرحکومتی انجام شد، در نوع خود یکی از مهم ترین دیدارها بود. اهمیت این دیدار به آن دلیل بود که در آن برخی دیدار کنندگان دست از روی زخم کهنه ای که روزنامه نگاران از حکومت بر پهلو دارند برداشتند. از جمله سخنان دلنشین و دردآلود محمد قوچانی روزنامه نگاری که جوان وارد میدان شد و حالا در همین حرفه، با چند بار بازداشت و زندان و کوچ اجباری از روزنامه  و نشریه ای توقیف شده به روزنامه و نشریه ای دیگر به میانسالی رسیده است. سخنان قوچانی در دیدار روزنامه نگاران و یا بقول خبرگزاری های داخلی که به زبان عربی عادت کرده اند "اصحاب رسانه" را بدلیل جامع بودن و ضرورت توجه بیشتر خوانندگان به نکاتی که بدون نام بردن از افرادی مانند شریعتمداری و قاضی مرتضوی و ...مطرح کرده است، بصورت مستقل در همین شماره پیک نت منتشر کرده ایم.

ابتدا بدانیم در این مراسم چه طیفی حضور داشته اند:

برخی از مدیرعامل های خبرگزاری‌ها؛ مدیران مسئول روزنامه‌ها، هفت‌نامه‌ها و ماه نامه‌ها، مدیران برخی از شبکه‌های صدا و سیما، اساتید روزنامه نگاری، مدیران روابط عمومی برخی از وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین افراد مانند لطف‌الله میثمی، حجت‌الاسلام و المسلمین دعاگو، محمد قوچانی، علی عسگری (مدیرعامل خبرگزاری مهر)، سعید پورعلی مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، بیژن مقدم، مهدی رحمانیان، امیر محبیان، دارابی، محمد علی وکیلی، افخم سخنگوی وزارت خارجه راه چمنی، ژاله فرامرزیان دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران، شکرخواه، روغنی‌ها و ... حضور داشتند که برخی از آنها در طیف مخالفان دولت هستند و در روزنامه هائی مانند رسالت قلم می زنند (امیرمحبیان) و برخی در طیف موافق دولت.

همچنین افرادی چون محمد صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در این دیدار حضور داشتند.

 

در این مراسم محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه‌ی ابتکار گفت:‌

از شما تشکر می‌کنیم که تاکنون در این مدت از زبان شما کلامی خلاف شان نشنیده‌ایم و خوشحالیم که در سخنان رئیس‌جمهور بار حقوقی کلمات مد نظر قرار می‌گیرد و کلام مسئولانه می‌شنویم. از شما تشکر می‌کنیم به خاطر این که شاهد بی‌انصافی نبوده‌ایم و تاکنون رفتاری منصفانه در برابر منتقدانتان داشته‌اید. بیماری کنونی جامعه‌ی رسانه‌ای در کشور عدم تعادل ساختاری است. ما شاهد عدم تعادل بین رسانه‌های بخش خصوصی با رسانه‌های دولتی، شبه دولتی و حاکمیتی هستیم و این عدم تعادل در طول سال‌ها باعث شده که منابع به چاه ویل رسانه‌های دولتی برده شود و سهم رسانه‌های غیر دولتی در این عرصه ترحمی بوده است.

بخشی از رسانه‌ها در گذر از خطوط قرمز از آنچنان ضریب امنیتی برخوردار هستند که نه به جایی پاسخگو هستند و نه جایی یارای سوال از آنها را دارد. اما رسانه‌های غیر دولتی و مستقل در انجام وظایف حداقلی خود دچار احساس عدم امنیت هستند. این عدم تعادل قطار رسانه‌ای ما را کند و نشاط فضای رسانه‌ای را گرفته است. رسانه‌ها به بهانه‌ی کوچکترین خطا توقیف می‌شود. روزنامه‌ی خوب "قانون" به دلیل یک خطای جزیی و قابل بخشش و در عین حال قابل تکرار در رسانه‌های دیگر در محاق توقیف رفته است.

انتظار از شخصیت رسانه‌ای شما این است که در واگذاری فعالیت‌های رسانه‌ای به تولیت صنوف رسانه‌ای تسریع شود و صنوف رسانه‌ای به رسمیت شناخته شود. با تحقق این موضوع حتی می‌شود بخشی از وظایف نظارتی مربوط به رسانه‌ها را به این صنوف سپرد و آنها در حد هیات‌های حل اختلاف به کمک گرفته شوند و به جای این همه زره، شمشیر و شلاق خود صنف به کار آیند.

عباس درویش توانگر معاون خبر خبرگزاری تسنیم گفت: خبرنگاران از کمترین حقوق و درآمد برخوردار هستند و بسیاری از آنها به سختی از نظر معیشتی زندگی می‌کنند. آگهی بصورت تبعیض آلود به روزنامه‌ها داده می شود. بدعتی از سوی دولت گذشته پایه گذاری شد که تمام آگهی‌های دولتی در اختیار روزنامه دولت قرار بگیرد و این باعث شد که دیگر روزنامه‌ها دچار مشکل شوند.

دولت گذشته برای تامین مسکن خبرنگاران وعده اما تا به امروز این وعده عملی نشده است.

محمد قوچانی سردبیر مجله مهرنامه خطاب به روحانی گفت:

ما روزنامه نگاریم؛ می‌نویسیم، خطبه نمی‌خوانیم. به زبان قلم سخن می‌گوییم نه به زبان قدرت، هر چند که زبان اهل قدرت را به خوبی می‌شناسیم. (ادامه سخنان قوچانی را بصورت جداگانه در همین شماره پیک نت می خوانید)

علی معلم سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر  گفت: متاسفانه در کشور امنیت ملی با امنیت اشخاص، گروه‌ها و جناح‌ها اشتباه گرفته می‌شود. دولت باید در تصحیح قوانین بعضا عقب مانده، متحجرانه و ناعادلانه در حوزه‌ی مطبوعات تلاش کند چرا که تاکنون از سوی دولت‌ها اقدامی جدی برای رفع این قوانین بازدارنده صورت نگرفته است و برخی از لوایحی که در این ارتباط نیز ارائه شده به ضد خود تبدیل شده است. امروز هر کسی با توجه به گسترش رسانه‌ها و امکانات، یک رسانه‌ است و صدای خود را می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی به گوش همه برساند. رسانه باید حرف حق و حرف مردم را بزند. به خاطر عدم هماهنگی هر نهادی خود را نگران فرهنگ و هنر می‌داند و به خود اجازه می‌دهد در هر حوزه‌ای با سلیقه‌ی خود وارد شود.

 

پیک نت 29 تیر

 
 

اشتراک گذاری: