ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

تصمیمات جای دیگری گرفته می شود
دلواپسان مذاکرات اتمی
آخر صف تصمیم گران اند!

 
 
 
 

حشمت الله فلاحت پیشه؛ نماینده پیشین مجلس که او را کارشناس امور بین الملل معرفی می کنند، درباره مذاکرات اخیر وین نظراتی را مطرح کرده که "خبر آنلاین" آنها را منتشر کرده است. او در ارزیابی از مذاکرات وین گفت:

تمدید مذاکرات گزینه اصلی دولت آمریکا در این مذاکرات نبود. آنها به دنبال توافق جامع با ایران تا موعد پایانی توافقنامه ژنو بودند تا آن را به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک اعلام کنند. آمریکا به یک توافق موقت 4 ماهه تن داده است. فضای فعلی آمریکا و کنگره این کشور، یک فضای انتخاباتی است و در این فضا ممکن است رفتارهایی بروز کند و مصوبه هایی علیه ایران تصویب شود که چندان با خط مشی دولت اوباما همخوانی نداشته باشد. در این فضای انتخاباتی پیش بینی من اینست که جنب و جوش هایی در کنگره آمریکا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران صورت گیرد که دولت اوباما مانع تصویب آنها خواهد شد، اما واقعیت دیگر این است که در حال حاضر توان رایزنی دولت آمریکا با کنگره کمتر از گذشته است.

در داخل ایران دلواپسی وجود ندارد. افرادی که این قسم اظهارات را مطرح می کنند در حاشیه تصمیم گیری های اصلی و هسته ای کشور هستند. تصمیم گیرنده اصلی شورای عالی امنیت ملی است و معتقدم که نظم و انسجام شورای عالی امنیت ما در تصمیم گیری های هسته ای بهتر از مراکز تصمیم گیری آمریکا است. ظریف مورد حمایت نهادهای تصمیم گیرنده است. حتی معتقدم اگر تیم مذاکره کننده به محافل و جلسات مختلف (احضار به مجلس) دعوت می شود می تواند حضور پیدا کند و در راستای دیپلماسی عمومی به سوالات پاسخ دهد. اینها را نباید فشار به دولت و تیم مذاکره کننده تلقی کنیم.

به تعبیر جان کری ظریف مذاکره کننده ای سخت است. سرسختی آقای ظریف ناشی از سخت بودن چارچوب مذاکرات ایران است. ظریف و هرکس دیگری نمی تواند از این چارچوب عبور کند. همانطور که خود آقای ظریف عنوان کردند طرف مقابل نباید انتظار داشته باشد نتیجه سالها ایستادگی ایران پشت میز مذاکره واگذار شود.

 

پیک نت 30 تیر

 
 

اشتراک گذاری: