ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 تیر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

تفسیر گاردین
نرسیدن به تفاهم اتمی
 با ایران، نتیجه بی خردی است!

 
 
 
 

روزنامه گاردین درباره مذاکرات اخیر وین و تمدید آن نوشت:

ایران در این مذاکرات برنامه هسته‌ای‌اش را محدود و در برخی قسمت‌ها عقب‌نشینی کرد. آمریکا  قبول کرد 4.2 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران را آزاد کند که این امر نشان داد دستیابی به یک توافق پس از سال‌ها بن‌بست روابط دیپلماتیک امکان‌ پذیر است.

گرچه تا مهلت تعیین شده در 20 ژوئیه نتوانستند به توافق نهایی برسند و به خود 4 ماه دیگر تا 24 نوامبر فرصت دادند اما حقیقت اینست که کمتر از سه ماه برای تمام کردن مذاکرات وقت باقی مانده است. اواخر اوت و یا اوایل سپتامبر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون به همراه معاونان‌شان برای ادامه مذاکرات با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

در حالت خوشبینانه توافق همزمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که باراک اوباما و حسن روحانی، روسان‌جمهور آمریکا و ایران در آن شرکت خواهند کرد آماده خواهد شد. اما واقع‌بینانه‌تر آنست که تا اکتبر مذاکرات به نتیجه برسد تا مذاکرات تبدیل به برگ بازی سیای در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا تبدیل نشود.

ایران متعهد شده است که یک چهارم اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را اکسید کند و 25 کیلوگرم از ذخیره اورانیوم خود را به سوخت تبدیل کند که موجب می‌شود تبدیل دوباره آن به گاز تقریبا غیرممکن باشد. ایرانی‌ها هم‌چنین ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصد را رقیق خواهند کرد. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند بر عملکرد و تولید سانتریفیوژها نظارت کند.

دلیل این که بحث درباره توافق بر سر تمدید مذاکرات ساعت‌ها به طول انجامید این بود که ایران آماده نبود بخشی از ذخیره اورانیوم خود در سطح راکتور را به اکسید تبدیل کند. اما در نهایت تفاهم بدست آمد.

ایران همچنین پیشنهاد بازطراحی راکتور آب سنگین اراک را به گونه‌ای که پلوتونیوم کمتری تولید کند ارائه داد اما طرف مقابل به جای این خواستار تبدیل آن به یک راکتور آب سبک است تا هرگونه شک و تردی در باره امکان استفاده از آن برای تولید سلاح هسته ای را منتفی کند.

انتظار نمی رود ایران بخواهد از طریق تأسیسات غنی‌سازی شناخته شده خود یک بمب هسته‌ای بسازد. اگر این کشور به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد آن را در خفا انجام خواهد داد که چنین کاری با وجود افزایش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران با آن موافقت کرده غیرممکن به نظر می‌آید.

بنابراین اگر توافقی بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران حاصل نشود، دلیل آن بی‌خردی طرف‌های مذاکره کننده خواهد بود. 

پیک نت 30 تیر

 
 

اشتراک گذاری: