ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 خرداد ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

آزادی بهزاد نبوی پس از 5 سال

بازگشت به خانه

 قربانیان یک تسویه حساب! 
 
 
 
 

 

بهزاد نبوی، از زندانیان مذهبی دوران شاه که پس از کودتای انتخاباتی 88 دستگیر شده و به 5 سال زندان قطعی محکوم شده بود، سرانجام پس از طی دوران محکومیت، روز اول خرداد از زندان آزاد شد.

وی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نایب رئیس اول مجلس ششم و در سه کابینه میرحسین موسوی، رجائی و مهدوی کنی وزیر بود. در جریان جنگ ایران و عراق او توانست طرح توزیع کوپنی مایحتاج عمومی مردم را سازماندهی کند. طرحی که علیرغم مخالفت های بازار و تجار و روحانیون مرتجع با موفقیت اجرا شد و اگر نبود این طرح، ادامه جنگ با عراق به قطحی و غارت در کشور ختم می شد.

بی شک اگر در سال 88 کودتا نشده بود و میرحسین موسوی سکان ریاست جمهوری را در دست می گرفت، بهزاد نبوی از کلیدی ترین یاران او در کابینه اش بود. دو جمله کوتاهی که از وی در باره ماه های اول زندان و بازجوئی پس از کودتای 88 باقی مانده، از جملات ماندگار تاریخ جمهوری اسلامی است. یکبار در زیر بازجوئی گفت "من اهل خیانت به موسوی نیستم" و یکبار که بمناسبت مرگ پدر همسرش در محاصره پاسداران امنیتی بیرون آمد و بازگشت، در ملاقاتی که خاتمی با وی کرد، در باره بازجوئی ها گفت: "باید گفت یا حضرت امام!"

نبوی سالمندترین زندانی کودتای 88 بود که از ناتوانی قلبی نیز در رنج است و علیرغم این وضع جسمی، او را در تمام 5 سال گذشته در سلول انفرادی بخش سپاه در اوین نگهداشتند. کینه و نفرتی که لاجوردی در اوین و سردار ذوالقدر در سپاه از او داشتند، مستقیم و غیر مستقیم در 5 سال زندان او تاثیر قطعی داشت. بویژه پس از گزارشی که او در جریان رد صلاحیت های گسترده برای مجلس هفتم از ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی "علی خامنه ای" منتشر کرد. دیداری نسبتا طولانی که او عواقف رد صلاحیت ها، بسته شدن فضای سیاسی، اشتباه در سمت گیری برنامه اتمی و.... را به علی خامنه ای گفت.

مجاهدین انقلاب اسلامی که بهزاد نبوی از بنیانگذاران آنست و تائید تشکیل آن را از آقای خمینی گرفته بود، می توانست در سپاه حل شود، اما بنیانگذاران این سازمان، کار سیاسی را انتخاب کردند و با توصیه آیت الله خمینی، برای کار سیاسی به داخل سپاه نرفتند. کاری که شماری دیگر از بنیانگذاران همین سازمان با سالوسی انجام دادند. یعنی اعلام کردند کار سیاسی نمی خواهند بکنند و رفتند به داخل سپاه و شدند سرتیپ و سرلشگر و فرمانده و امروز بزرگترین نقش سیاسی، قضائی و مقننه را بر عهده دارند. شاید برجسته ترین چهره این افراد سردار ذوالقدر باشد که به قائم مقامی فرمانده کل سپاه رسید و اکنون با همان لباس و درجه در قوه قضائیه نشسته و دادگاه های کودتای 88 را همانند دادگاه های نظامی کودتای 28 مرداد سازماندهی کرد و یاران قدیمی خود را به زندان منتقل کرد!

 

پیک نت 3 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: