ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مردم نه با دولت، بلکه با حاکمیت مسئله دارند

نتایج ثبت نام یارانه ها

بی اعتمادی مردم را نشان داد 
 
 
 
 

یادداشت سردبیری پیک نت، در باره آغاز مرحله دوم یارانه ها در تاریخ 20 فروردین حامل توصیه ای بود که طبیعی بود، به آن تن ندهند. اکنون که نتایج قابل پیشینی خواست دولت از کسانی که نیازمند یارانه نیستند منتشر شده، نگاهی دوباره به آن یادداشت بی جا نیست.

در آن یادداشت تاکید شده بود:

دولت از کسانی که به یارانه نیازمند نیستند خواست برای دریافت آن ثبت نام نکنند.

این در خواستی معقول و ملی است، اما مردم به چنین خواستی، آن هم در شرایطی که به بخش مهمی از حاکمیت اعتماد ندارند و آن را در برابر خود می دانند پاسخ مثبت خواهند داد؟

مردمی که غارت و اختلاس و دزدی حکومتی و تفاوت طبقاتی بی نظیر در تاریخ ایران را به چشم شاهدند به یک فراخوان ملی پاسخ خواهند داد؟ به نظامی که هر گونه معیار ملی را در جامعه از بین برده و دروغ را نهادینه کرده باور می کنند؟

به آخرین نمونه دروغ و فریب حکومتی که پایه های اعتماد به حاکمیت را فرو ریخته اشاره کنیم. یعنی انتخابات ریاست جمهوری 92 و درخواست رهبر از همه مردم و حتی آنها که نظام را قبول ندارند برای شرکت در انتخابات. مردم شرکت کردند و از میان آنها به شخصیتی که حاکمیت به ناگزیر تن به تائید صلاحیت او داده بود، بدلیل شعارها و برنامه هایش رای دادند. آیا نهادهای وابسته به رهبری و حتی مجلسی که باصطلاح انتخابی است و نه انتصابی، به رای و انتخاب مردم گردن گذاشته اند؟ آیا رهبر که حتی مخالفان جمهوری اسلامی را به شرکت در انتخابات فراخواند، به اندک خواست های این مخالفان گردن گذاشته است؟

ما یک پیشنهاد ساده داریم:

برای معلوم شدن اعتماد مردم به شخصیت ها و افراد، درخواست ثبت نام نکردن غیر نیازمندان به یارانه ها را

1- آقایان مراجع مذهبی پا به میدان بگذارند و فتوا بدهند، امام جمعه ها خطبه بخوانند و رهبر فرمان صادر کند تا معلوم شود وزن و اعتبار همه آنها در میان مردم چقدر است. به این شرط که صادقانه نتیجه را اعلام کنند و از هیچ حربه زور و تزویر حکومتی نیز استفاده نکنند.

2- فضا و زمینه را برای اعلام همین خواست از مردم برای شخصیت هائی که مردم آنها را قبول دارند و به آنها اعتماد دارند باز کنند. مثلا دو رهبر در حصر جبنش سبز در نماز جمعه ظاهر شده و از کسانی که نیازمند یارانه نیستند بخواهند تا از ثبت نام خودداری کنند. فضای سیاسی را باز کنند تا هاشمی و روحانی و خاتمی و روحانیونی نظیر دستغیب و صانعی همین درخواست را از مردم بکنند.

 

بالاخره در یکی از پیچ و خم های رویدادها و نیازها، باید وزن کشی سیاسی در جمهوری اسلامی انجام شود یا نه؟

این وزن کشی سرانجام یک زمانی انجام خواهد شد. بر سر ثبت نکردن برای یارانه ها نشود، بر سر یک مسئله و موضوع دیگری خواهد شد!

 

پیک نت 6 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: