ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

گردش به راست در فرانسه

با تحریم انتخابات تقویت شد!

اومانیته- جعفر پویا 
 
 
 
 

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه "مانوئل والس" وزیر کشور را نخست وزیر فرانسه اعلام کرد. او در یک سخنرانی تلویزیونی چند دقیقه ای تصمیم خود را چنین توضیح داد: "این انتصاب برای تغییرات اساسی در دولت صورت گرفت. 

این در حالی است که حزب سوسیالیست در انتخابات محلی سخت ترین  شکست انتخاباتی را در تاریخ سیاسی خود تجربه کرد. رای دهنده گان "هواداران"چپ در شهرهای فرانسه انتخابات را وسیعا تحریم کردند. بیش از 36 در صد مردم در انتخابات شرکت نکردند و راست های افراطی که سازمان یافته در انتخابات شرکت کردند توانستند به بزرگترین پیروزی انتخاباتی دست یابند. سخنرانی کوتاه رئیس جمهور حکایت از دوری او از جناح چپ و ادامه سیاست های گذشته، تشدید ریاضت های اجتماعی علیه مردم فرانسه است. جناح چپ و نیروهای دمکراتیک،  خواستار و در انتظار تغییرات بنیادین اجتماعی می باشند و نه تغیبر نخست وزیر.

پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه در مورد شکست حزب سوسیالیست در انتخابات گفت: "فرانسوا اولاند به پیام مردم فرانسه گوش نمی دهد.  تغییر نخست وزیر هیچ چیزی را تغییر نمی دهد بلکه یک فرار به جلو است. این انتصاب عجولانه یک شوک برای رای دهندگان چپ است که نارضایتی و نا امیدی خود را با تحریم  در انتخابات شهرداری ها ابراز کردند. یک بار دیگر فرانسوا اولاند به مردم و جناح چپ پشت کرد."

ماری جورج بوفه دبیر کل اسبق حزب کمونیست فرانسه نیز گفت: "پاسخ نارضایتی مردم رای دهنده را با بازی های جدیدی مانند تغییر نخست وزیر نمی توان پاسخ داد. نتایج انتخابات منطقه ای "شهرداری ها" و گسترده انتخابات از جانب مردم  نشانه نارضایتی از سیاست فرانسوا اولاند و دولت وی است. تغییرات بنیادین اجتماعی اکنون از همیشه ضروری تر است.

حزب سوسیالیست نه تنها به نیروهای چپ فرانسه پشت کرد بلکه با متحدان دولتی خود یعنی حزب "سبزها" نیز تقابل را با کنار گذاشتن وزیر وابسته به این حزب از کابینه آغاز کرد.

ژان لوک ملانشون از رهبران جبهه چپ فرانسه نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "فرانسوا اولاند دولت فرانسه را به  فردی منزوی سپرد. رئیس جمهور انتظارات مردم فرانسه را درک نمی کند. من مردم فرانسه را برای همراهی با اولین تظاهرات اپوزیسیون چپ علیه سیاست های دولت جدید در روز 12 آوریل در خیابان های پایتخت دعوت میکنم ".

 

پیک نت 16 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: