ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

پیام نوروزی هاشمی رفسنجانی

اصولی از قانون اساسی

که خامنه ای فراموش کرده! 
 
 
 
 

هاشمی رفسنجانی در مصاحبه نوروزی خود، با زیرکی تمام اصولی از قانون اساسی را به یاد علی خامنه ای آورد که در دوران رهبری وی بایگانی شده است. او در این مصاحبه که ابتدا در "مثلث" منتشر شد و سپس در نشریات و سایت های اینترنتی نیز بازتاب یافت گفت:

 

به عنوان هدیه نوروزی به ایرانیان، چند اصل قانون اساسی مربوط به حقوق شهروندی را با هم مرور می كنیم تا یادمان باشد در جمهوری اسلامی، نگاه حكومت به مردم چگونه است و اگر این اصول مترقی به خوبی اجرا شود و دچار افراط و تفریط نشویم، جامعه ای پویا، آزاد و توسعه یافته خواهیم داشت.

اصل 22: حیثیت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است ؛ مگر در مواردی كه قانون تجویز كند.

اصل23: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ­كس را نمی­توان به صرف داشتن عقیده­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.

اصل 24: نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند ؛ مگر آن كه مخلّ به مبانی اسلام یا حقوق عموم باشد. تفصیل آن را قانون معین می­كند.

اصل 25: بازرسی و نرساندن نامه­ها، ضبط و فاش كردن مكالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلكس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است ؛ مگر به حكم قانون.

اصل 26: احزاب، جمعیت­ها، انجمن­های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده آزادند، مشروط به این كه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نكنند. هیچ­كس را نمی­توان از شركت در آنها منع كرد یا به شركت در یكی از آنها مجبور ساخت.

اصل 27: تشكیل اجتماعات و راه­­پیمایی­ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

اصل 28: هر كس حق دارد شغلی را كه بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امكان اشتغال به كار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

اصل 29: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیكاری، پیری، از كار افتادگی، بی­سرپرستی، در راه­ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبتهای پزشكی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشاركت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یك یك افراد كشور تأمین كند.

اصل 30: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفایی كشور به طور رایگان گسترش دهد.

اصل 31: داشتن مسكن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها كه نیازمندترند به خصوص روستانشینان و كارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم كند.

اصل 32: هیچ كس را نمی توان دستگیر كرد مگر به حكم و ترتیبی كه قانون معین می كند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذكر دلایل بلافاصله كتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداكثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاكمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات    می شود.

اصل 33: هیچ كس را نمی توان از محل اقامت خود تبعید كرد یا از اقامت در محل مورد علاقه اش ممنوع یا به اقامت در محلی مجبور ساخت، مگر در مواردی كه قانون مقرر می­دارد.

اصل 34: دادخواهی حق مسلّم هر فرد است و هر كس می­تواند به منظور دادخواهی به دادگاه های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه ها را در دسترس داشته باشند و هیچ­كس را نمی­توان از دادگاهی كه به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد، منع كرد.

اصل 35: در همه دادگاه­ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وكیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وكیل را نداشته باشند باید برای آنها امكانات تعیین وكیل فراهم گردد.

اصل 36: حكم به مجازات و اجراء آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.

اصل 37: اصل، برائت است و هیچ­كس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر این كه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

اصل 38: هرگونه شكنجه برای گرفتن اقرار و یا كسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است.متخلّف از این اصل طبق قانون مجازات می­شود.

اصل 39: هتك حرمت و حیثیت كسی كه به حكم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت كه باشد ممنوع و موجب مجازات است.

 

پیک نت 16 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: