ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 فروردین ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه کاملیا انتخابی فرد با سفیر سوریه در سازمان ملل

2 هزار گروه مسلح خارجی

با دولت سوریه می جنگند! 
 
 
 
 

دکتر "بشار الجعفری" سفیر سوریه در سازمان ملل متحد، در مصاحبه ای که کاملیا انتخابی فرد، خبرنگار ایرانی مقیم امریکا با وی انجام داده و در فیسبوک وی نیز منتشر شده، درباره جنگ در سوریه، حضور نیروهای خارجی دراین کشور و همچنین انتخابات در سوریه نظرات دولت سوریه را بیان داشت. خلاصه ای از این مصاحبه را می خوانید:

 

بشار الجعفری: هیچ جنگی آنگونه که شما گفتید- بین مخالفین و دولت سوریه- وجود ندارد. ما مشکلات جدی با تروریست ها داریم. حتی پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) نیز گزارشی منتشر کرده است که بر اساس تحقیقات میدانی آنها بیش از 2 هزار گروه مسلح مختلف در حال انجام عملیات نظامی در خاک سوریه هستند. این گروهها عموما توسط خارجی ها و مبلغان مذهبی، به عنوان گروه های جهادی در سوریه حضور دارند که از چچن تا بورکینافاسو، لیتوانی و هر جای دیگری که تصور کنید می آیند، البته اغلب آنها اهل سعودی، قطر، امارات، کویت و حتی انگلستان و فرانسه و آمریکایی و بلژیکی هستند. از هر کجای دنیا که فکر کنید آمده اند که باصطلاح در سوریه جهاد کنند، اما معلوم نیست جهاد با چه کسی؟ بر علیه کی؟ به آنها گفته اند در راه خدا در سوریه بجنگند. گروهی از آنها را در حَلب اسیر کردیم و آنها اعتراف کردند که قبل از آمدن به سوریه به آنها گفته شده بود به فلسطین می روند.

 

- تمام آنهایی که می جنگند چنین وضعیتی دارند.

 

- البته که نه. اما بیشتر آنها خارجی هستند. می گویم که در سوریه جنگ بین دولت و گروههای مخالف دولت نیست. در سوریه، مخالف و اپوزیسیون وجود دارد. البته مخالفین متحد نیستند و برنامه مشخصی هم ندارند. ما اپوزیسیون در کشورمان داریم که در داخل کشور فعال است و مسالمت آمیز هم فعالیت می کند. ما اپوزیسیون هایی داریم که در خارج کشور هستند و آنها بیشتر بر اساس برنامه دولت های خارجی کار و رفتار می کنند، برخی برای ترکیه، برخی برای فرانسه و آمریکا و برخی دیگر برای قطر و سعودی و اینها برنامه هایشان با یکدیگر در تضاد و تداخل است و با یکدیگر مشکل دارند. همین تنوع گروه ها و وابستگی های آنها به خارج مشکل را پیچیده تر کرده است.

شما که اپوزیسیون دولت فرانسه با ارتش فرانسه وارد جنگ شود؟ مثلا به برج ایفل حمله کنند؟ اگر چنین چیزی در فرانسه اتفاق می افتاد آنوقت چنین حادثه ای در سوریه نیز عادی بود. اما، چنین چیزی در فرانسه اتفاق نمی افتد و به همین دلیل آنچه در سوریه جراین دارد عادی نیست. غیر عادی است، نقض قراردادهای بین المللی است و نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد است.

درباره انتخابات ما از مشکلات امنیتی اطلاع داریم. میدانیم که ممکن است در بعضی از مناطق انتخابات دشوار باشد، اما این وضع شامل تمام سوریه نمی شود. به همین دلیل پارلمان سوریه مشغول آماده کردن مقدمات انتخابات است، البته باید اقرار کنم که این موضوع {انتخابات}، پیچیده است. در یکسو، مردم از دولت انتقاد می کنند که به اندازه کافی برای برگزاری انتخابات جدی نیست، از دیگر سو وقتی می آیم و زمان و تاریخ تعیین می کنیم انتقاد می کنند که چرا می خواهیم انتخابات برگزار کنیم.

انتخابات قرار است که در ماه ژوئن یا ژوئیه برگزار شود. چیزی که برای ما اهمیت دارد بررسی هایی است که انجام گرفته و نشان می دهد که ما می توانیم انتخابات را با موفقیت برگزار کنیم.

درباره آوارگان نیز باید بگویم که این مسئله تنها منحصر به ما نیست. این مسئله شامل بسیاری از کشورها می شود. در مورد پناهندگان سوری ما اعلام کرده ایم که آنها در هر کجا که باشند می توانند در انتخابات شرکت کنند.

آنها که مشکلات را بزرگ می کنند بطور عمیق درگیر خونریزی ها در سوریه هستند. آنها به دنبال راه حل نیستند، اگر بودند از بازگشت پناهندگان و آورگان حمایت می کردند به جای آنکه از دیدن بدبختی و زندگی دشوار آنها در کمپ ها خوشحال باشند. آنها می دانند که ماندن مردم در این شرایط باعث عصبانیت آنها علیه دولت می شود.

 

- اگر تمامی مبارزان سوریه تروریست هستند، چرا با آنها در ژنو نشست داشتید و درباره صلح مذاکره کردید؟

 

- کسانی که ما با آنها در ژنو ملاقات کردیم از اعضای مربوط به مخالفین در سوریه بودند. ائتلاف اپوزیسیون خارج از کشور هیچ حضوری در سوریه ندارد و اعضای آن افرادی هستند که پناهندگی سیاسی گرفته و سالهاست در خارج از سوریه زندگی می کنند. بعضی از آنها تابعیت آمریکایی، بعضی بریتانیایی، فرانسوی ، قطری، سعودی و یا ترکیه ای دارند. آنها ملیت های گوناگون دازند و ارتباطشان را با خانه- سوریه- سالهاست که از دست داده اند و حالا بیشتر اسباب دست دولت هایی هستند که شهروندی آن کشورها را پذیرفته اند. آنها هیچ حضور نظامی در سوریه ندارند. آنها وانمود می کنند که ارتش آزادی بخش سوریه شاخه نظامی آنهاست، اما وقتی آنها در ژنو بودند گروه نظامی نامه ای منتشر کرد و ادعای آنها را رد کرد.

ما موافقت کردیم به ژنو برویم به این دلیل که بیانیه ژنو ۱ چنین تعهدی ایجاد کرده بود. بیانیه می گفت که ژنو ۲ بایستی شامل گروههای اپوزیسیون و دولت سوریه باشد که فکر می کنم اشتباهی بود که دبیر کل سازمان ملل و نماینده وی در امور سوریه "ابراهیمی" کردند. آنها اشتباه کردند که از ابتدا این افراد را به ژنو آورند. موضوع این است که تنها مردم سوریه باید در باره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند. این اولین مشکل ژنو ۲ بود. اگر ما به ژنو رفتیم و با آنها نشستیم به این خاطر بود که آب را امتحان کنیم که ببینیم پشت پرده چه خبر است. ما گفتیم که برای دور سوم مذاکرات آمادگی داریم و منتظر هستیم اطلاع دهند کی؟ و کجا؟

- اسراییل می گوید که تقریبا ۴ تا ۵ هزار نیروی مسلح حزب الله در داخل سوریه هستند. برخی منابع ویدیوهایی را نشان دادند که سپاه پاسداران ایران نیز داخل سوریه هستند.

- چیزی که اسراییلی ها می گویند ادعاهای آنهاست. بگذار هر چه می خواهند بگویند. اما این نیروها بسیار کمتر از ادعاهای اسرائیل است. اسراییلی ها بزرگنمایی می کنند تا حزب الله را اهریمن جلوه دهند. نکته مهم در اینجاست که حزب الله آخرین گروهی بود که وارد سوریه شد. آنها برای مسایل امنیتی خودشان به سوریه آمدند. آنها در مرز سوریه و لبنان می جنگند تا از خودشان محافظت کنند.

- در مورد ویدیوئی که درباره حضور سپاه پاسداران ایران منتشر شده چه می گوئید؟

- این روزها شما می توانید با تکنولوژی هر چیزی را دستکاری کنید.

- ممکن است افرادی خود سرانه  و بدون اطلاع دولت ایران وارد سوریه شده باشند؟

- ما هیچ فرد خودسری در سوریه نداریم.

 

(این مصاحبه در نیویورک و در مقر سازمان ملل متحد برای هفته نامه انگلیسی الاهرام انجام شد و متن آن درتاریخ ۲۰ مارس در این نشریه به چاپ رسید.)

 

پیک نت 16 فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: