ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲ اسفند ماه   ۱۳۹۴

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علی لاریجانی این بار مستقل از قم نامزد شده

7 نکته خبری- انتخاباتی

در پرسش و پاسخ علی لاریجانی 
 
 
 
 

علی لاریجانی رئیس مجلس یک هفته به انتخابات، پرسش و پاسخ مفصلی را با جمعی از مدیران نشریات و رسانه ها، طلاب و روحانیون قم برگزار کرد. دراین پرسش و پاسخ مفصل، ما نکات خبری مهم زیر را استخراج کرده ایم که می خوانید:

1- در سپاه پاسداران مدتی معاون سپاه بودم و پس از چند سال جانشین ستاد کل سپاه شدم و تا سال 71 در این سمت مشغول بودم. در آن زمان رئیس دولت  اصلاحات که وزیر ارشاد بود، استعفا داد و من وزیر ارشاد شدم.

در نهایت به فرموده آقا من به رادیو و تلویزیون رفتم و دو دوره 5 ساله مسئولیت این سازمان را برعهده گرفتم. در سال 1384 به دبیری شورای عالی امنیت ملی منسوب شدم.

2- علت انصراف من از دبیری شورای عالی امنیت ملی این بود که پس از چند ماه که این مسئولیت را برعهده گرفتم، متوجه یک اختلاف مدیریتی با رئیس جمهور وقت شدم و با توجه به اینکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یک محل استراتژیک برای کشور بوده و این نهاد کارهای درازمدت را انجام می‌دهد، از این‌رو می‌بایست با متانت و دقت ‌نظر کارها صورت می‌گرفت و قطعا دخالت‌های موردی، کارها و اقدامات را مختل می‌کرد. البته این موضوع و دخالت‌ها منحصر به موضوع هسته‌ای نبود، بلکه مسائل مختلف دیگر را نیز در بر می‌گرفت، ولی در عین حال در آن دوران ما به صورت کجدار و مریز حرکت می ‌کردیم. این در حالی است که در موضوع هسته‌ای باید در سربزنگاه یک مسیر درست طی می‌شد ولی وجود اختلاف نظر باعث وارد شدن لطمه به این موضوعات می ‌شد.

در نهایت من متوجه شدم که حضورم در شورای عالی امنیت ملی مقداری به کار صدمه وارد می‌کند و ممکن است اختلاف نظر ما از نظر سلیقه به موضوعات و مسائل لطمه بزند، از این‌رو ترجیح دادم که آنجا نباشم.

3- در آن زمان آمریکایی‌ها پیشنهادی برای مذاکره دادند، زیرا مذاکرات با 1+5 به بن‌بست رسیده بود، از این‌رو آنها از طریق سلطان قابوس پیغامی را برای انجام مذاکره به ما رساندند.

در این رابطه جلسات بسیاری در سطح بالای کشور گذاشته و بحث شد که آیا ما این مسئله را پیگیری کنیم یا خیر؟ در این حوزه برخی افراد هم مخالف بودند ولی در کل نظام تصمیم گرفت که با شرط با آنها مذاکره کند و آن شرط این بود که غربی‌ها حق غنی‌سازی در ایران را بپذیرند. در این رابطه خیلی رفت و آمد شد تا اینکه آمریکایی‌ها نامه‌ای نوشته و در آن مطرح کردند که ما غنی‌سازی در ایران را پذیرفتیم. البته ابتدا شفاهاً در مذاکرات گفتند که ما غنی‌سازی در ایران را قبول داریم، از این‌رو گروه مذاکره‌کننده به ایران آمده و این موضوع را مطرح کردند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پذیرش شفاهی فایده‌ای ندارد. در مرتبه دوم آمریکایی‌ها نوشته‌ای دادند که آن نوشته امضا نداشت، باز هم بر سر این مسئله بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که این نوشته نیز مورد قبول واقع نیست تا اینکه من سفری به عمان داشتم و نظر رهبر معظم انقلاب به سلطان قابوس داده شد و ایشان گفتند که من حتما این مسئله را حل می‌کنم و شما نیز مذاکرات را قطع نکنید.

سلطان قابوس بعد از مدتی نامه‌ای نوشته و گفتند که من با آمریکایی‌ها صحبت کرده و آنها حق غنی‌سازی در ایران را قبول کرده‌اند، اما باز هم ما نپذیرفتیم تا اینکه نامه رئیس‌جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب ارسال شد. بعد از این مسئله برای هدایت مذاکرات هسته‌ای شورایی به‌وجود آمد که این شورا تا پایان بحث هسته‌ای حدود 30 جلسه برگزار کرد و قطعاً این گونه نبود که یک عده بروند و مذاکره کنند، از این‌رو در شورا تصمیم گرفته می‌شد که چگونه مذاکره شود، چه محورهایی مطرح شده و نتیجه مذاکرات مدام در شورا اعلام و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شد. گاهی در مذاکرات مسیری طی می‌شد و بعد از بررسی در شورا مشخص می‌شد که مسیر طی شده غلط است و  راه دیگری بروند.

البته این شورا وظیفه مستقلی داشت، اما با این وجود بیش از 10 جلسه در خدمت رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و ایشان چارچوب‌ها را مشخص می‌کردند و خیلی از زوایای این موضوع مورد بررسی قرار می‌گرفت.

من در بحث مذاکرات هسته‌ای نمی‌خواهم بگویم که تمام خواسته‌هایمان محقق شد، اما مذاکره برنامه‌ریزی و فکر‌شده‌ای بود و در مذاکرات طبیعی است که بخشی از خواسته‌ها محقق و بخشی نیز محقق نشود.

4- من مستمراً با رهبر معظم جلسه دارم و حتی با آقای حجازی (منشی ویژه و امنیتی رهبر) که شاید در این فواصل آقا مطلبی داشته باشند، در موضوعات مختلف جلسات مشورتی برگزار می‌کنیم. مثلا در همین هفته‌ای که گذشت من خدمت رهبری رسیده بودم و راجع به موضوعات مختلف منطقه‌ای، داخلی و وضعیت مجلس بحث شد و من مقید هستم که نظرات معظم‌له در سطح کار من اجرایی شود. از طرف دیگر جدا از بحث رهبری ایشان،‌ من واقعاً اندیشه و راهبردهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را قبول دارم. حتی زمانی که ایشان رئیس جمهور بود ما جزو کسانی بودیم که افکار ایشان را قبول داشتیم. من ایشان را فردی پخته در مسائل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانم و اگر زمانی مجال باشد، برخی از مسائل در موضوع فلسطین،‌ لبنان و عراق را که در سال‌های اخیر رخ داده و نقش ایشان در حل این موضوعات و حفظ وحدت امت اسلامی و حفظ منافع ملی کشور را تشریح می‌کنم که آن وقت خیلی از زوایا مشخص می‌شود که چرا می‌گویم اندیشه‌ها و تفکرات ایشان را قبول دارم.

از طرف دیگر این بحث مطرح نیست که رهبری موردی را به من حکم کنند، بلکه من اگر نظری را از ایشان بدانم حتما آن را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم. همچنین روابط‌مان، خیلی نزدیک بوده و من مقید هستم که نظرات ایشان را دنبال و اجرایی کنم.

5- در باره وقایع تلخ سال 88 تمام تلاش نظام در این مسئله این بود که این موضوع قاعده‌مند حل شود. در این رابطه خیلی مباحث در این زمینه وجود دارد که چقدر گفت‌وگو شد، ملاقات‌ها صورت گرفت تا مسائل در چارچوب قانون حل شود. تلاش ما این بود که در روز بعد از برگزاری انتخابات موضع مجلس روشن باشد که من بیانیه‌ای را داده و نظرم را اعلام کردم و بعد هم تلاش کردم که آقایانی که معترض بودند، در مسیر قانونی اعتراض خود را مطرح کنند. من با آنها صحبت کرده و تلاش کردم که آنها این موضوع را قبول کنند و اگر حرفی هم دارند، به مسئولان مربوطه بزنند و فضایی درست نکنند که به تعبیر رهبری اردوکشی در خیابان شود.

خب این تلاش‌ها یک هفته‌ای ادامه داشت و گفت‌وگوهایی انجام شده و افرادی می‌آمدند و بحث می‌شد و حتی مدل‌هایی مورد بررسی و بحث قرار گرفت. متاسفانه در این روند مشکلاتی پیش آمد که آنها نپذیرفتند یا تنها بخشی را پذیرفتند که این موضوع موجب طولانی شدن این مسئله شد.

به نظر من می‌شد این موضوع را در همان هفته اول سامان داده و حل کرد تا این مقدار تبعات منفی نداشته باشد و من تا جایی که می‌توانستم در این رابطه تلاش کردم.

6- حوادثی مانند 22 بهمن قم (حمله با پرتاب مهر و لنگه کفش به لاریجانی که گفته می شود سیاهی لشگر مصباح یزدی مجری آن بودند) به ضرر نظام و شهر مقدس قم است.

از طرف دیگر قطعاً حادثه 22 بهمن قم یک اقدام سازماندهی شده بود و ما اطلاعات مربوط به آن را به دست آوردیم. اصلا به هیچ وجه این مسائل بدون سازماندهی امکانپذیر نیست. این را به عنوان یک اصل کلی بدانید. همچنین من در کل این کارها را به ضرر جمهوری اسلامی می‌دانم.

7- به نظر من دولت فعلی مسیر اقتصادی را درست دنبال می‌کند البته ممکن است که حرکتش کند باشد، اما مسیر را درست تشخیص داده و طی می‌کند و خوشبختانه در جهت کنترل تورم، توسعه سرمایه‌گذاری و انضباط اقتصادی حرکت کرده است.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲ اسفند

 
 

اشتراک گذاری: