ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مقاله ای به قلم عباس عبدی

تلاش و چاره اندیشی برای

جلوگیری از حذف سه آیت الله! 
 
 
 
 

 

یادداشت زیر با امضای عباس عبدی سردبیر روزنامه توقیف شده "سلام" با ترس و لرز و حتی لکنت قلم در "ایران - انتخابات" و در ارتباط با احتمال شکست سنگین آیت الله یزدی، آیت الله مصباح و آیت الله جنتی منتشر شده است که ما ناچار شدیم آن را برای رفع لکنت قلم ایشان کمی ویراستاری کنیم. بخوانید:

 

«مهم‌ترین موضوعی که در انتخابات اخیر مطرح شده احتمال حذف سه نفر آقایان یزدی و جنتی و مصباح از منتخبین خبرگان تهران و یکی دو نفر هم در شهرستانهاست. این موضوع به سیاستهای بیگانه نیز ارتباط داده شده است. در نتیجه مشکلی منطقی را ایجاد می‌کند که زیربار چنین حذفی رفتن را سخت خواهد کرد، زیرا به منزله تایید این نکته خواهد بود که مردم انگلیسی شده‌اند هر چند این موضوع در حقیقت ماجرا امری داخلی است و بیگانگان در این اندازه‌ها نیستند که بهتر از داخلی‌ها چنین ایده‌هایی را پیشنهاد کنند. بعلاوه اصولا این ایده موضوع چندان پیچیده‌ای نبود که کسی متوجه آن نشود. بنابراین برای جلوگیری از تحقق این نتیجه دو راه وجود دارد.

اول این که اصولگرایان طرفداران خود را تشویق کنند که فقط به افراد انحصاری و غیرمشترک لیست خودشان رای دهند تا رای بالای مشترکین موجب سقوط رای این سه نفر نشود که این راه دو ایراد دارد:

1-  این که اگر رای اصلاح‌طلبان خیلی بیشتر از اصولگرایان باشد این شیوه تاثیری در نتیجه نهایی نخواهد داشت.

2- اعلام رسمی این مساله ممکن نیست و آبروریزی خواهد بود و بصورت غیررسمی هم درصد اندکی از طرفداران آنان از این ایده تبعیت خواهد کرد و شکاف بدی را میان آنان ایجاد می‌کند و موجب حذف افرادی مثل آقای موحدی کرمانی (دبیر جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه تهران) خواهد شد.

ممکن است راه دوم انتخاب شود و این که در روزهای آینده چند نفر از افراد لیست خبرگان که منتسب به اصلاح‌طلبان هستند، (لیست هاشمی) نه تنها انتساب خود را به این لیست انکار کنند بلکه به خواست خود یا بر اثر فشار از ادامه نامزدی در انتخابات انصراف دهند و لیست به اندازه 3 نفر خالی بماند. (هاشمی، روحانی و..)

 فراموش نکنیم که خارج شدن از این لیست به تنهایی این هدف را محقق نخواهد کرد زیرا مردم باز هم رای خواهند داد. درنتیجه و در صورت انصراف، به احتمال فراوان آن سه نفر جزو 16 نفر نهایی انتخابی قرار خواهند داشت.

تا این لحظه برخی از افراد مورد نظر لیست اصلاح‌طلبان اظهاراتی را مبنی بر داشتن فاصله با تنظیم کنندگان این لیست ابراز داشته‌اند. تاثیر انصراف احتمالی آنان نه تنها موجب منتفی شدن حذف این سه نفر نخواهد شد، بلکه برداشت بنده این است که این اقدام احتمالی نیز بر میزان مشارکت تاثیر چندانی نخواهد داشت ضمن این که به نوعی به معنای پذیرش پیشاپیش شکست انتخاباتی از جانب آنان نیز هست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: