ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ اسفند ماه   ۱۳۹۴

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تقسیمات جعرافیائی پس از جنگ اول زیر علامت سئوال

ترکیه برای سوریه چاله کند

حالا خود در حال سقوط به چاه است!
 
 
 
 

 

شواهد نشان میدهد که دولت ترکیه که برای دولت سوریه چاله کنده بود، اکنون خود در آستانه سقوط در چاه قرار گرفته است. دامنه جنگ در کردستان ترکیه و با کردهای این کشور، حالا به جنگ با کردهای سوریه و کردهای ترکیه در نوار مرزی دو کشور ترکیه و سوریه کشیده شده است. کردهای سوریه به پیروزی های بزرگ نظامی دست یافته اند و عملا دولت خود مختار خود را تشکیل داده اند. جنگی که آنها با داعش کردند برای همه ناظران نظامی و سیاسی غافگیر کننده بود. این که سلاح روسی در اختیارشان قرار گرفت و این که ضربات نظامی - هوائی روسیه به داعش در سوریه نقش تعیین کننده در سرکوب داعش داشت واقعیت است اما این نیز واقعیت است که کردهای سوریه جانانه جنگیدند. حالا کردهای ترکیه نیز در صفوف کردهای سوریه تصرف نوار مرزی ترکیه و سوریه را  وسعت می بخشند. دولت خودگردان کردستان عراق که تاکنون ملاحظاتی را درارتباط با دولت ترکیه در نظر داشت، بتدریج این ملاحظات را کنار گذاشته و به حمایت از فتوحات کردهای سوریه و ترکیه برخاسته است! کردهای سوریه دفتر نمایندگی خود را در مسکو گشوده اند. آیا به سوی کردستانی واحد در منطقه پیش می رویم؟

در همین ارتباط روزنامه گاردین چاپ انگلستان با مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق مصاحبه ای کرده که برجسته ترین نکات آن اینگونه است:

دوران توافق «سایکس - پیکو» در جنگ جهانی اول میان بریتانیا و فرانسه با حمایت روسیه تزاری و تقسیم مناطق تحت سلطه امپراطوری عثمانی شکست خورده در جنگ به سر آمده است. توافقی که مطابق آن کشورهای عراق، سوریه و لبنان بوجود آمدند و سرزمین فلسطین به قیمومیت بریتانیا در آمد.

با توافق یاد شده، سرزمین‌های وسیعی که از اوایل قرن شانزدهم زیر سلطه عثمانی‌ها بود، میان بریتانیا و فرانسه تقسیم شد؛ سوریه و لبنان زیر نفوذ فرانسه رفت و عراق، اردن و فلسطین در حوزه نفوذ بریتانیایی‌ها قرار گرفت. و اکنون چه رهبران جهانی حاضر شوند به زبان بیآورند یا نیآورند، دوران کشورهای تشکیل شده بر اساس پیمان «سایکس – پیکو» به سر آمده‌است. رهبران و دیپلمات‌ها محافظه‌کاری می‌کنند و در بسیاری از موارد ثابت شده که نمی‌توانند با تحولات همگام شوند و تنها زمانی که روند رویدادها به مراحل پایانی می‌رسد، به ارزیابی منطقی دست می بایند.

تجربه یکصد سال اخیر خاورمیانه اشتباه بوده و همزیستی اجباری قومیت‌ها را می بینیم که به جنگ منجر شده است. عراق عملاً تجزیه شده‌است. حتی جامعه جهانی دارد قبول می‌کند که عراق دیگر دوباره متحد نخواهد شد.

حزب ما (حزب دموکرات کردستان عراق) در آخرین بیانیه‌ خود تأکید کرد که چشم‌انداز برون‌رفت عراق از بحران‌ها روشن نیست. سوریه نیز دیگر سوریه گذشته نخواهد شد. البته کردهای عراق برای حفظ وحدت عراق بیشترین تلاش خودشان را کردند. اکنون هم چه ترکیه قبول کند، چه نکند، کردها بدنبال حق ملی خود هستند. زمانی گفتن از کرد و کردستان در ترکیه ممنوع بود اما در آخرین سفرم به ترکیه، پرچم کردستان عراق را در کاخ ریاست جمهوری ترکیه (بخاطر حضور من) به اهتزاز درآوردند. (در نقل گفته های بارزانی در مصاحبه با گاردین، ما تقریبا از ترجمه ای که در رادیو فردا منتشر شده استفاده کرده ایم.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۶ اسفند

 
 

اشتراک گذاری: