ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پاسخ به 17 سئوال روز مردم

در اولین مصاحبه روحانی پس از انتخابات 
 
 
 
 

 نخستین نشست خبری حسن روحانی پس از انتخابات هفتم اسفند با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی درتهران برگزار شد. مصاحبه ای مشروح، با سئوالات متعدد و حتی سئوالاتی از سوی خبرنگاران روزنامه ها و رسانه های مخالف دولت که همچنان با طرح سئوالات تحریک آمیز سعی در ادامه ستیز دارند.

ما این مصاحبه مشروح را با دقت خوانده و 18 نکته مهم و روز آن - عمدتا در ارتباط با مسائل داخلی- را که پاسخگوی سئوالات روز مردم است استخراج کرده ایم که می خوانید:

1- هرچه می خواهیم باید از صندوق آرا بخواهیم و در نحوه رای دادن‌مان باید به داخل و خارج کشور اعلام کنیم که چه می‌خواهیم و چه مسیری را می‌پسندیم.

2- بسیار خوشحالم در میان همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها عمدتا معتدلین انتخاب شدند و به این معناست که مردم ما میانه روی را انتخاب کرده‌اند یعنی مردم راهی که در 92 انتخاب کردند را می خواهند ادامه دهند.

3-  مجلس و دولت کنار هم و البته تابع اصول مشابه و واحد هستند و اهداف ملی واحدی را دنبال می کنند و ما دولت و مجلسی همراه و همدل می خواهیم و بسیار امیدواریم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد.  در مجلس نهم هم تلاش کردیم روابط خوبی داشته باشیم و سوالات فراوان، استیضاح‌ها ، رد یا تاخیر برخی لوایح ما را عصبانی نکرد و اگر بودجه یا برنامه ششم هم امسال تصویب نشود، باز هم رابطه خوبی با مجلس نهم تا آخرین روز خواهیم داشت و البته بسیار امیدواریم در مجلس دهم شرایط بهتری برای همکاری داشته باشیم.

4- مردم می خواهند همه افکار در مجلس نماینده داشته باشند. به همین دلیل حتی مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان باید در مجلس نماینده داشته باشند.

5-  اکنون هزینه صادرات ده درصد و هزینه حمل و نقل 25 کاهش یافته است. 4/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است و ایران در حال بازیافتن جایگاه خود در صادرات نفت است. احقاق حقوق ما فقط در حوزه هسته‌ای نبود. ما باید به جایگاه گذشته خود در صادرات نفت دست پیدا کنیم که البته قدم به قدم در نزدیک شدن به آن جایگاه هستیم اکنون 400 هزار بشکه صادرات نفت افزایش یافته اما برای رسیدن به جایگاه قبلی چند ماه زمان نیاز داریم.

6-  ما نمی خواهیم مردم سالانه 4/5 میلیارد دلار پول به شرکت های هوایی خارجی پرداخت کنند، ما می خواهیم این پول به شرکت های هوایی داخلی برگردد و فکر نمی کنم کسی از این بابت ناراحت شود که پول ایرانی به جیب ایرانی برسد.

7- سال 94 سال سختی بود . قیمت درآمد نفتی در سال 90، 120 میلیارد دلار و در سال 94 کمی بیش از بیست میلیارد دلار بوده است. با این وجود دولت با همین درآمد کم با کمک مردم کشور را اداره کرد در حالی‌که در کشورهای همسایه صادرکننده نفت ارزش پول ملی حتی به نصف رسید و تورم 150 درصدی هم تجربه شد اما تورم ما روز به روز کاهش یافت.  سال 95 قطعا سال بهتری نسبت به سال 94 خواهد بود. به همه وزارتخانه ها به ویژه وزارتخانه‌های اقتصادی گفته‌ام خودشان را برای یک تحول آماده کنند و در عین حال برای جذب سرمایه های خارجی و تعامل با سایر کشورها آماده باشند که با این شرایط وضعیت بسیار بهتری خواهیم داشت.

8- ‌ دست ما بعد از تصویب برجام باز شده مثلا ما قبلا یک میلیون بشکه نفت می فروختیم اما اکنون یک میلیون و 400 بشکه می فروشیم و نمایندگان مجلس نیز دولت را مکلف به فروش بالای دو میلیون برای سال آینده کرده‌اند. در عین حال روابط بانکی ما برقرار شده و این چیزی مخفی نیست. ما امروز مشکل نفتی نداریم. قیمت دلار را مردم بالعیان در بازار می بینند در عین حال که می‌بینیم در کشورهای مجاور ارز خارجی چه وضعی دارد و ما چیز مخفی نداریم و همه چیز به وضوح برای مردم مشخص است.

9- خیلی ها می گفتند این ها می گویند سانتریفیوژ می چرخد زندگی مردم هم می چرخد اما حالا می بینید که واقعا سانتریفیوژهای ما می چرخد و زندگی مردم هم می چرخد و برجام یک مثل آفتاب تابان است و اگر چشم ها را باز کنید می بینید آفتاب هست.  ممکن است در مواردی ایراد و اشکال باشد که ما این ایرادات را به طرف های اروپایی و امریکایی تذکر می دهیم اما اروپا و آمریکا به تعهدات اصلی خود عمل کردند و اگر ایرادی باشد ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

10-  از شرکت‌های هواپیمایی و مسافران هوایی بپرسید آن‌ها قبلا برای سوخت گیری باید در کشور ثالثی می نشستند اما حالا این مشکل وجود ندارد البته به این معنا نیست که حواس ما جمع نباشد و اگر در مواردی ایراد بود تذکر ندهیم.

11- مردم نیز در انتخابات نشان دادند حرف های دروغ و تهمت ها رویشان اثری ندارد و در این انتخابات یک امنیت واقعی را حس کردند.  صبح انتخابات مردم دیدند اینترنت و موبایل هایشان کار می کند و من از وزارتخانه‌های مربوطه تشکر می کنم که این احساس امنیت را به مردم دادند.

12-  برای اولین بار بعد از برجام وارد تجارت مواد هسته‌ای شدیم. در حالی‌که در مخیله کسی نمی‌آمد که ما بتوانیم راجع به مواد هسته‌ای با دنیا تعامل و تبادل مواد داشته باشیم و یا با همکاری کشورهای دیگر راکتور تکمیل کنیم.

13- برخی موسسات خصوصی و برخی بانک ها هنوز از ورود معامله با ایران هراس دارند که مصداق همان ترسیدن مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید است. بانک هایی که قبلا به خاطر کار با ایران جریمه شده اند الان از کارکردن با ایران می ترسند که در این زمینه آمریکا باید فعالتر باشد و باید به همه آن‌ها با تاکید اعلام کنند که در رابطه با ایران آزاد هستند.

14- چه مقدار می‌توانیم در سال 95 جذب سرمایه داشته باشیم وابسته به این است که امروز تفاهمات با کشورهای مختلف چه مقدار و چگونه به قرارداد تبدیل شود و اجرایی گردد که این پروسه زمان‌بر است.

15- من نسبت به مجلس آینده بسیار امیدوارم البته کار اصلی را مردم انجام دادند که من باید از مردم سراسر کشور به ویژه مردم تهران تشکر کنم. مردم تهران دو کار مهم انجام دادند یکی اینکه 46 اسم نوشتند و دوم اینکه با هوشمندی کار را یکسره کردند و اجازه ندادند انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

16- رابطه ما با روسیه رابطه خوبی است و همکاری میان دو کشور وجود دارد البته این بدان معنا نیست که هر اقدام روسیه مورد تایید ایران است. ما با روسیه هم تماس تلفنی داریم هم از طریق هیات های مختلف ارتباط داریم. هدف ما هم این است که جنگ در سوریه تمام شود و مردم به زندگی عادی خود بازگردند و آنچه خواست مردم سوریه است مبنا قرار گیرد.  وحدت سوریه و تمامیت ارضی آن برای ما اهمیت دارد و باید با آتش بس عادلانه و مبارزه با تروریست‌ها شرایط برای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات در این کشور فراهم شود.

17- هیچ مصوبه‌ای درباره ممنوع ‌التصویری حضرت آقای خاتمی رئیس جمهور دولت‌های هفتم و هشتم وجود ندارد. هیچ زمانی در هیچ دوره‌ای همچنین مساله ای مطرح نبوده است. این نکته را با توجه به آنکه خودم در شورای عالی امنیت بوده‌ام می گویم. من از دبیرخانه شورای عالی امنیت پرسیده ام و آن‌ها گفته‌اند که چنین مصوبه‌ای نداشتند، اما هم اگر مصوبه‌ای بر این پایه داشته باشند غیرقانونی است دبیرخانه حق چنین کاری را ندارد.  ممنوع التصویری آقای خاتمی یک شوخی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: