ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یادداشت سردبیر

اخبار جنگ روانی

با مردم راپوشش خبری نمی دهیم 
 
 
 
 

در دو روز گذشته خوانندگان پیک نت طی پیام های متفاوتی از ما سئوال کرده اند که چرا خبر جلوگیری از حضور محمد خاتمی در مراسم عروسی دختر میرحسین موسوی را پوشش خبری نداده ایم؟

ما می خواستیم از کنار این پیام ها عبور کرده و به سیاست خبری خود ادامه بدهیم اما سرانجام به این نتیجه رسیدیم که ذکر برخی نکات می تواند جنبه عمومی داشته باشد و احتمالا برای برخی رسان های دیگر مفید:

1- نخست این که با انتشار زنجیره ای اخباری که همه جا منتشر می شود موافق نیستیم.

2- پیک نت در عین حال که خبر منتشر می کند، متعهد به به انتشار "خبرتحلیلی" است. یعنی صرفا یک خبر را منتشر نمی کند، بلکه گذشته آن خبر، نتایج آن خبر و یا دلائل آن خبر را هم منتشر می کند و از این نظر با دیگر رسانه ها متفاوت است. تفاوتی که خوانندگان پیک نت از آن مطلع هستند.

3- با انتشار پرحجم و اغلب داستان گونه اخبار که روی دیگر رسانه ها رایج است موافق نیستیم و این شیوه را ذهن آزار و کسل کننده می دانیم و معتقدیم خوانندگان اخبار از پرنویسی خوششان نمی آید و به همین دلیل بسیاری از اخبار رسانه های داخل کشور را مردم حوصله نمی کنند بخوانند. تقریبا در تمام اخباری که در رسانه های داخل کشور منتشر می شود و رسانه های خارج از کشور نیز آنها را عینا باز انتشار میدهند، نکات خبری در میان این داستان نویسی ها که شبیه خطبه های نماز جمعه می ماند گم می شود. ما سعی می کنیم این نکات را استخراج کرده و آنها را منتشر کنیم تا خواننده سریعا در جریان اصل خبر باشد. از خبرگزاری های داخلی بگیرید تا روزنامه ها و مجلات و صدا و سیما.

4- موافق انتشار برخی خبرها که عموما از جانب نهادهای امنیتی ساخته و پرداخته و منتشر می شوند و یا حتی زمینه وقوع آن فراهم می شود نیستیم و معتقدیم نباید با جنگ روانی - امنیتی با مردم همسو شد. این اعتقاد ماست و هیچ اجباری برای رعایت آن از سوی دیگران نیست. ما سیاست خودمان را پیش می بریم. برای مثال، ما اعتقاد داریم ممانعت امنیتی از شرکت محمد خاتمی در مراسم ازدواج دختر مهندس موسوی، یکی از همین جنگ های روانی با مردمی بود که بر خلاف میل قدرت حاکم در انتخابات رای داده بودند. همین قدرت با جلوگیری از شرکت خاتمی در مراسم یاد شده، می خواست به مردم بگوید علیرغم رای شما و علیرغم نقش تعیین کننده نفوذ ملی و مردمی خاتمی درایران و از جمله در انتخابات اخیر، این ما هستیم که حاکم هستیم و او را در محاصره و حصر تصویری نگه میداریم. هدف مشخص است: دلسرد کردن مردم. مردمی که باید خود را برای مرحله دوم انتخابات آماده کنند و حرف و سخن خاتمی بار دیگر در این مرحله نیز تعیین کننده است.

به این دلائل ما اخباری اینگونه را پوشش نمی دهیم. یا معمولا اخبار مزخرف گوئی های امثال سردار نقدی را که صرفا برای مطرح کردن خودش بیان می شود پوشش نمی دهیم. به همین ترتیب، حرف ها و مصاحبه های اغلب فرماندهان سپاه را که صرفا برای ترساندن مردم و دلسرد کردن مردم بیان می شوند و یا برای تخریب سیاست خارجی دولت.

ذکر و حتی تکرار این نکات شاید ضرورت داشت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: