ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

هنوز 200 نفر در آنجا گیرند

300 شخصیت حقیقی و حقوقی

از زیر خیمه تحریم بیرون آمدند 
 
 
 
 

 

محمد نهاوندیان رئیس دفتر روحانی در گفت وگو با ماهنامه "دیپلمات" اطلاعات تاکنون اعلام نشده ای را در باره مذاکرات اتمی بیان کرد و گفت:

 آمریکایی ها به دفعات برای مذاکره در موضوعات غیرهسته ای ابراز تمایل کردند. درباره این امر باید در مجال دیگری و بر اساس جهت گیری ها و سیاست های خارجی کشور اتخاذ تصمیم شود.

در رابطه با لیست کسانی که باید از تحریم درمی آمدند از 500 شخص حقیقی و حقوقی که در لیست تحریم بودند، ما توانستیم حدود 300 مورد را از فهرست حذف کنیم؛ روی تک تک اینها چانه زنی انجام شد.

در جریان مذاکرات، کمیته اقتصادی برجام در نهاد ریاست جمهوری به ریاست بنده تشکیل شده بود. دستگاه های مختلفی در این کمیته حضور داشتند. بانک مرکزی به صورت فعالانه شرکت می کرد، وزارت صنعت هم بود، از وزارت خارجه هم بودند و وزارت اقتصاد هم نمایندگانی داشت. وزارت نفت و وزارت راه هم بودند و از مشاوران اقتصادی و حقوقی هم استفاده می شد. در بخشی از کار هم که لازم بود بخش خصوصی فعال شود، اتاق بازرگانی به نمایندگی از این بخش، همکاری های لازم را با کمیته انجام می داد.

آمریکایی ها قول داده بودند؛ این حکمی که در برجام آمده که صدور هواپیماهای تجاری به ایران اشکالی ندارد، هم شامل شرکت های آمریکایی شود و هم شرکت های اروپایی، لذا ایرباس به عنوان یک شرکت این را امتحان کرد و نتیجه مثبت هم گرفت.

قرارداد اخیر ایران خودرو و پژو با قراردادهای قبلی متفاوت است. پژو براساس این قرارداد باید در ایران سرمایه گذاری کند و بخشی از آن را صادر کند. از طرف دیگر قسمتی از محصولات هم به صورت تولید مشترک صادر می شود.

ما قرار نیست حتی یک دلار از درآمد نفتی را به ایرباس بدهیم. مدیرعامل ایرباس به من گفت در تاریخ شرکت ما سابقه ندارد که عمده فاینانس این هواپیما را خودمان عهده دار شویم. قرار است اقساط خرید ایرباس ها از محل درآمدی که از خدمات این هواپیما به دست می آید، تامین شود. یعنی میلیاردها دلاری که مسافران ایرانی هر سال به شرکت های خارجی پول بلیت می دادند، اکنون صرف پرداخت اقساط شرکت ایرانی می شود و ایران به جایگاه خود در صنعت هوانوردی منطقه برمی گردد.

هنوز چند هفته از برجام نگذشته، هم ساچه و هم کوفاس خط پوشش بیمه صادراتی خود را برای ایران بازکردند و برایش سقف هم نگذاشته اند، این در تاریخ ایران سابقه ندارد.

برای ایران هم بسیار مهم است که بتواند قرارداد درازمدتی با اروپا داشته باشد، به سبب اینکه اگر به دلایل دیگر مانند دلایل سیاسی، انگیزه هایی برای افت و خیز دوباره در روابط به وجود آید، این روابط درازمدت اقتصادی براساس منافع مشترک نوعی تضمین برای برگشت ناپذیری تحریم ها بدهد. (نقل از خبرگزاری ایرنا)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: