ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارش روز گذشته عراقچی

بانک های برخی کشورها

پولهای ایران را پس نمی دهند!

 
 
 
 
 

 

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی و دستگاه‌های اجرایی، اطلاعات جامعی درباره مذاکرات اتمی و لغو تحریم ها ارائه داد که عمق فاجعه تحریم ها در دوران سیاست تهاجمی آقای خامنه ای و احمدی نژاد را نشان داد. این گزارش بسیار مشروح است و ما می خواهیم تنها روی یک نکته آن متمرکز شویم. روی پول های بلوکه شده ایران در دوران سیاست تهاجمی در بانک های امریکائی و اروپائی و سودی که از این بابت آنها بردند و هنوز هم حاضر نیستند آن پول ها را پس بدهند و دست از بهره گیری از پول ایران بردارند. این نکته ایست که پیک نت به کرات آن را در دوران مذاکرات اتمی و فاجعه تحریم ها مطرح کرد.

( موضع ما در این زمینه را می توانید در پیک نت 14 اسفند سال 1394 از طریق لینک زیر بار دیگر بخوانید:

http://www.pyknet.net/1392/01esfand/14/page/pul.php)

 

این همان نکته ایست که روز گذشته عراقچی مطرح کرد. او گفت:

 

در این مدت مقدار زیادی ارز وارد کشور شده است که یک قلم آن حدود 12 میلیارد دلار است که این امر قبل از برجام و طبق توافق ژنو صورت گرفته است.

13 تن از این طلاها نیز قبل از اجرای برجام مشکلش حل شد. بعد از برجام تمام پول‌های ما در خارج از کشور آزاد شد و در حال حاضر اختیار خرج کردن آن در دست بانک مرکزی و کشور خودمان است. اینکه پول‌ها وارد کشور شوند یا نشوند یک بحث ثانوی است ولی مسأله این است که اکنون این پول‌ها آزاد شده‌اند و اختیار آن در دست بانک مرکزی است.

بخشی از این پول‌ها که در خارج از کشور است مربوط به دولت است، برخی مربوط به بانک مرکزی و برخی دیگر مربوط به وزارت نفت است.

جمع این پول‌ها ممکن است که ارقام بالایی باشد و همانطور که گفتم صاحبان مختلف از بخش‌های مختلف صاحب این پول‌ها هستند ولی مسأله مهم در حال حاضر آزاد شدن آنهاست و اینکه اکنون در اختیار ایران قرار دارد.

عراقچی با بیان اینکه تاکنون حدود 800 نفر اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا خارج شده‌اند.

یکی دیگر از مشکلات مربوط به کشورهایی است که در طول سال های تحریم پول‌های ایران را در بانک های خود نگه داشته اند. این پول ها بعد از رفع تحریم ها چه بلوکه شده یا بلوکه نشده بودند آزاد هستند و لزومی ندارد که آنها را در بانک های آن کشورها نگه داریم ولی بعضی از این کشورها زیر بار این موضوع نمی روند که به سرعت این پول ها برگردانده شود.

پول ها در بانک های آنها بوده و آنها از این موضوع سود می برند و اکنون که می گوییم پول ها را به ما برگردانید مانع تراشی می کنند تا این پول ها زمان بیشتری در دست آنها باشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: