ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

حسن خمینی :

بودن یا نبودن من مهم نبود

نتیجه انتخابات هفتم اسفند مهم است  
 
 
 
 

 

هفتم اسفند برای کسانی که در زیر پوست شهر بودند اتفاق غیر منتظره ای نبود، اما برای برخی غیر مترقبه بود . انشاء الله مسئولان و دست اندرکاران امور بهره برداری های لازم را از نتایج انتخابات داشته باشند. بودن یا نبودن امثال من مهم نیست. کیش شخصیت ما را گرفتار مشکلات می کند.

 

این بخشی از سخنرانی حسن خمینی در دیدار با اعضا، و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در آرامگاه آیت الله خمینی راست که در سایت "جماران" منتشر شده است. حسن خمینی که بتدریج برخی سایت های خبری داخل کشور او را آیت الله خطاب می کنند، در ادامه گفت:

برخی رفتارهای اجتماعی هم اهداف ظاهری دارند و هم اهداف واقعی. این دو گانگی در فعالیت های سیاسی نیز به چشم می خورد و به عنوان مثال در امری مانند ورود به انتخابات، هرکس در مورد دلیل این کار مورد سوال قرار گیرد «پیروزی» را هدف خود ذکر می کند اما وقتی به عمق انگیزه ها توجه کنیم ممکن است بیش از پیروزی، شکست حریف و خون به جگر کردن او مد نظر باشد.

این نکته بسیار مهم است که در شناخت علت غایی دست کم سر خودمان کلاه نگذاریم و بدانیم چه هدفی را دنبال می کنیم؛ چرا که اگر علت غایی دستخوش ناشناختگی یا تغییر شود، فاعلیت هم دگرگون می شود.

اگر کسی بخواهد به هر قیمتی در یک رقابت باقی بماند، هنگام مواجهه با موانع کمتر عصبانی می شود، زیرا هدف را می داند اما اگر هدف در زبان اینگونه گفته شود ولی در واقعیت «منیّت» و خون به جگر کردن رقیب مطرح باشد، فاعلیت هم دستخوش تغییر می شود؛ بنابراین وقتی می گوییم در یک مقطع بزرگان جامعه خیلی خوب عمل کردند ممکن است آنان عمل چندان مهمی هم نداشته اند، بلکه علت موفقیت آنها صرفا تشخیص خوب و درست موقعیت بوده است؛ زیرا در موقعیت هایی وقتی عصبانیت پدید می آید، منافع شخصی و زودگذر جای منافع کلان و جمعی را می گیرد.

در ورزش کشتی اگر عصبانی شویم شکست می خوریم و به همین خاطر رقیب تلاش می کند ما را عصبانی کند تا در آن لحظه، تشفی خاطر جایگزین علت اصلی کشتی که پیروزی در میدان است، شود. در کنش های سیاسی هم این رویه وجود دارد. تفاوت بزرگان و استخوان خرد کرده های سیاست با دیگران در این است که آنان در اوج فشارها عصبانی نمی شوند، هدف را گم نمی کنند و منافع شخصی و زودگذر را بر منافع بزرگی که در پیش دارند ترجیح نمی دهند.  بر اساس تعبیر «آنچه پیر در خشت خام بیند جوان در آینه هم نمی بیند»، تجربه در چنین موقعیت هایی به کار می آید.  (اشاره به هاشمی)

یک سیاستمدار نمی تواند بگوید من برای رضای خدا دیگران را به انواع اتهامات متهم می کنم، اگر چنین گفت دروغ می گوید و در ایمان خود مشکل دارد. رفتار افراطی رفتاری است که هزینه آن برای شخص و جامعه زیاد است.

وقتی می گوییم قصد انجام فعالیت سیاسی داریم یعنی می خواهیم ریشه های بی عدالتی را در جامعه بخشکانیم تا به سوی فردای بهتر حرکت کند و معتقدیم که رفع فقر، فساد و تبعیض از مسیر بهبود رفتارهای سیاسی می گذرد، اما در این مسیر باید مراقب باشیم که علت غایی و فاعلی خود را گم نکنیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: