ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگو با حجاریان

"مجلس سایه" برای رهبری

مجلس آینده باید تشکیل شود! 
 
 
 
 

 

سعید حجاریان، علیرغم تروری که او را تا آستانه بوسیدن لب مرگ پیش برد و نیمه فلجش کرد، همچنان حرف های دقیق می زند، گرچه گاه چنان روشنفکرانه که حتی برخی روشنفکران برای کشف فکر پشت آن ناچارند بیشتر بیاندیشند و گاه چنان ساده و روان که توده مردم می فهمند. در دو حالت، حرفش تحلیلی است. از آن جمله است، پیشنهادی که روز گذشته درمصاحبه با روزنامه ایران در باره مجلس آینده کرد.

معنای حرفی که او زد این بود که سر اصلی مجلس آینده بیرون از مجلس است، زیرا رهبران آنها که بنام اصولگرا و اصلاح طلب وارد مجلس شده اند بیرون از مجلس اند. و این تعبیر و تحلیل دقیقی است. جمله حجاریان چنین بود:

در مجلس دهم دو فراکسیون موافقان و مخالفان «برجام» تشکیل خواهد شد و اکثریت «بهارستان» هم از آن فراکسیون «برجام» خواهد بود. شمار زیادی از منتخبان، تجربه جدی ندارند و این کار تشکیلاتی فراکسیونی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. راهکار جبران این مسأله، تشکیل «پارلمان در سایه» از سوی دو جناح است. هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان باید برنامه‌هایشان را در«پارلمان سایه» چکش کاری و به فراکسیون خود منتقل کنند. در غیر این‌صورت مجلس ضعیف می‌شود و ضعف مجلس منجر به تضعیف دولت هم می‌شود.

اصلاح‌طلبان فهمیدند که اگر صندوق رأی را ترک کنند از عرصه حذف می‌شوند. آنها همچنین احساس کردند که در دوره احمدی‌نژاد به قدری آسیب به کشور وارد شده که نمی‌توان بی‌تفاوت باشند و مسئولیت ملی دارند که برای نوسازی کشور پا به میدان بگذارند ودر ساختن آینده کشور سهیم باشند.

عامل کلیدی دیگر، وفاق و اجماعی بود که میان چهره‌های مقبولی همچون‌هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، سید حسن خمینی و حتی ناطق نوری ایجاد شد که انگیزه وحدت اصلاح‌طلبان را تقویت کرد. فضای مجازی هم نقش غیرقابل انکاری در اطلاع‌رسانی و تبلیغات اصلاح‌طلبان داشت به نحوی که صدا و سیما، نتوانست یکه‌تازی کند و زیر سایه فضای مجازی و بویژه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. افراط ‌گری‌های برخی اصولگرایان هم در نتیجه انتخابات ۷ اسفند تأثیر بسزایی داشته است بخصوص که آنها چند ماه قبل از انتخابات به سفارت عربستان سعودی حمله کردند و آنجا را آتش زدند. این در حالی است که برنامه دولت و آقای روحانی برقراری آرامش در کشور است زیرا سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی شرایط عادی را می‌طلبد نه آشوب را.

دیدیم که حتی از جناح اصولگرا هم کسی از حمله به سفارت عربستان دفاع نکرد شاید به این خاطر که پیآمدهای منفی حمله به سفارت انگلیس را تجربه کرده بودند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: