ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

انفجار مهیب در آنکارا

حامل چه پیام هائی می تواند باشد!

 
 
 
 

 

در نخستین ساعات یکشنبه شب، انفجاری مهیب یک اتومبیل بمب گذاری شده که گفته می شود انتحاری بوده، مرکز پایتخت اداری ترکیه "آنکارا" را لرزاند و دهها کشته و زخمی برجای گذاشت.

انفجار در 300 متری نخست وزیری ترکیه و در منطقه موسوم به "کیزیل آی" روی داد. منطقه ای که  مرکزی ترین نقطه آنکارا است و تقریبا تمامی مراکز دولتی در آنجا واقع اند.

بموجب نخستین خبرهائی که شبکه های تلویزیونی منتشر کردند حداقل 30 نفر در این انفجار کشته و دهها تن مجروح شده اند. تلویزیون ها تصاویر چند اتومبیل سوخته در محل حادثه را نشان دادند. برخلاف دفعات گذشته، دولت بلافاصله انگشت اتهام را متوجه کردهای ترکیه نکرد. شاید از فردا چنین اتهامی را دولت مطرح کند، اما برخلاف انفجارهای گذشته این اتهام بلافاصله از جانب دولت مطرح نشد. انفجارهای تروریستی در آنکارا بتدریج جنبه سریالی به خود گرفته است و حالا در رهبری تمام احزاب ترکیه این بحث مطرح است که اردوغان پس از نخستین انفجار در آنکارا که در حاشیه متینگ حزب دمکراتیک خلق های ترکیه روی داد، با وعده امنیت عمومی از مردم در انتخابات تجدید شده پارلمانی رای گرفت، اما در عمل آن انتخابات هیچ امنیتی را به همراه نیآورده است.

انفجار دیشب (یکشنبه) در آستانه سفر اردوغان به امریکا به امید دیدار با رئیس جمهور آن کشور "امریکا" صورت گرفت. سفری که دولت امیدوار است بتواند نقشی در کاهش تنش میان دولت ترکیه و کاخ سفید داشته باشد. کاخ سفید از سیاست اردوغان در برابر داعش ناراضی است و همین مسئله کانون تنشی میان دو دولت شده که روز به روز عمیق تر می شود. (تفسیر این سفر را در همین شماره پیک نت می خوانید)

انفجار شب گذشته آنکارا، ابتدا یک جنبه تفسیری داشت و آن این که دولت ترکیه با دست داشتن در این انفجار سعی کرده است در آستانه سفر اردوغان به امریکا، به کاخ سفید ثابت کند که کردهای ترکیه تروریست هستند و جنگ با آنها جنگ با تروریسم است تا به این ترتیب از تیرگی روابط فی مابین کاسته شود.

این درحالی است که در آخرین تفسیرهائی که در میان رهبران احزاب ترکیه دهان به دهان می شود اینست که داعش با این انفجار به اردوغان پیام داد که اگر به خواسته امریکا دست از حمایت خود از ما برداری ماشین ترور به داخل ترکیه منتقل خواهد شد. نکته دیگری که اکنون زمزمه می شود اینست که در تشکیلات امنیتی ترکیه شکاف و اختلاف بر سر سیاست های دولت آنقدر بالا گرفته که دو دستگی ایجاد شده و عملا کار حفظ امنیت درحاشیه قرار گرفته است.

بموجب آخرین اطلاعی که منتشر شده، گویا حادثه دیشب بر اثر دو انفجار در یک محل روی داده است و شمار قربانیان مرتب درحال افزایش است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: