ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

چشم های نگران اردوغان

کاخ سفید را سیاه خواهد دید؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

در محافل ایالات متحده صحبت از این است که دوستی برای رئیس جمهور اردوغان باقی نمانده. رهبری جناح مخالف اردوغان وزیر دفاع امریکا "اش کارتر" است. یکی از فرماندهان عالی رتبه آمریکا گفته: "ما با وجود اردوغان در جنگ علیه داعش پیروز نخواهیم شد. ترک ها نقشه ها را زیرو رو کرده اند."
"الحان تانیر" خبرنگار روزنامه "جمهوریت" در واشنگتن نوشته است:


"انتظار می رود اردوغان پس از آخرین سفرش در ماه مه 2013 به امریکا یکبار دیگر اواخر ماه جاری راهی واشنگتن شود. در سفر سال 2013  هنوز جنبش پارک گزی آغاز نشده بود (جنبش پارک گزی در ماه ژوئن همان سال آغاز شد- م). اردوغان به سرعت در جهت افزایش هژمونی سیاسی اش بود و زاویه اش با اوباما  در خصوص سوریه افزون تر می شد. با این حال ایالات متحده در پایتختش برای وی فرش قرمز پهن کرد. کاخ سفید برایش شام و سخنرانی مطبوعاتی در "رز گاردن" (باغ گل سرخ) تدارک دید و وزارت امور خارجه برایش ناهار دو ساعته فراهم کرد. ولی اکنون برای سفری که در پیش دارد واشنگتن سفره ای زهرآگین برایش پهن خواهد کرد. وزارت دفاع آمریکا که عرفا به عنوان متفق ترکیه شناخته می شود مواضعش را تغییر داده. گفته می شود که در پنتاگون باد بر علیه اردوغان شروع به وزیدن کرده است.
در دوره ای که "چاک هاگل" وزیر دفاع بود (فوریه 2013 - فوریه 2015 ) هنوز چنین روابطی بین دو کشور حاکم نبود. ولی این فضا با شروع دوره "اش کارتر" تیره و وخیم شد. کارشناسان بر این باور هستند که موضع اردوغان نسبت به داعش عامل اصلی این تیرگی می باشد. از دیدگاه آنها عدم برخورد جدی اردوغان با داعش عامل تعیین کننده در تغییر دیدگاه وزارت دفاع آمریکا در مورد اردوغان می باشد. در این خصوص محافل نزدیک به پنتاگون به دیدار ماه دسامبر گذشته اوباما با وزیر دفاع "اش کارتر" اشاره می کنند. گفته می شود که فضای این دیدار بسیار تند بوده و اوباما خطاب به کارتر گفته: "هر کاری می خواهی بکن ولی کار داعش را تمام کن."
گویا در این دیدار اوباما فشارش بر غیر نظامیان پنتاگون را نیز افزایش داده و گفته: "به افکار جدید احتیاج دارم. بروید و طرح و نقشه پیروزی بر داعش را آماده و برایم بیاورید." گفته می شود اوباما پس از این دیدارش خطاب به روزنامه نگاران اظهار داشت: "هم اکنون وزیر دفاع "اش کارتر" جهت افزایش همآهنگی در مبارزه علیه داعش به دیدار متحدان و متفقانمان خواهد رفت."
در این راستا وزیر دفاع "اش کارتر" در 15 دسامبر سال گذشته میلادی به ترکیه آمد. ولی نه به آنکارا بلکه به پایگاه هوایی "اینجیرلیک" واقع در نزدیکی های شهر آدانا در ترکیه!


محافل نزدیک به اردوغان در آنکارا در آن تاریخ این عمل وزیر دفاع امریکا را نوعی تحقیر قلمداد کرده و گفتند که "وی با این عملش فیوز اردوغان را پراند!"

وزیر دفاع امریکا در آن تاریخ 10 ساعت را در پایگاه هوایی اینجیرلیک سپری کرد و بدون دیدار با اردوغان و نخست وزیرش داوداوغلو نشان داد که ایالات متحده تا چه مرزی با ترکیه متحد و متفق است. زیرا وی پس از این دید و بازدید در اینجیرلیک راهی عراق شد و پس از دیدار با "حیدر العبادی" (نخست وزیر) راهی اربیل در کردستان عراق شد و با مسعود بارزانی دیدار کرد. هواپیمایی که سال ها با "خلبان اتوماتیک" پنتاگون سفر می کرد اکنون مسیرش را تغییر داده.
یکی از افراد نزدیک به پنتاگون اظهار داشته بود که مواضع وزیر دفاع امریکا در قبال ترکیه "همچون سنگ" است. این اظهار بیهوده نبود. معاون وزیر دفاع "درک چاللت" که غالبا به سود ترکیه موضع می گرفت از سمتش برکنار شد. بخش اطلاعاتی پنتاگون مدام گزارش هایی مبنی بر حمایت اردوغان از داعش ارائه می داد. در این راستا در یکی از نشست های پنتاگون "اریک ادلمان" سفیر سابق آمریکا در ترکیه نیز نقطه نظرهای منفی اش نسبت به اردوغان را به زبان آورده بود.
"هنری بارکی" از مدیران اتاق فکری "وودرو ویلسون سنتر" در واشنگتن نیز ضمن اشاره به سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه در 24 نوامبر 2015  مواضع کنونی پنتاگون در قبال ترکیه را سرد دانست و اظهار داشت که این حادثه از عوامل اصلی استقرار سیستم پدافند هوایی "اس 400 " روسیه در سوریه بود و این حادثه کار نیروهای متفق را سخت تر کرد. وی در ادامه مدعی شد که با  ترکیه در دوران اشغال عراق نیز دچار عدم تفاهم هایی شده بودیم ولی فراموش نباید کرد که ترکیه عضو ناتو می باشد.
اردوغان امیدوار است که در چارچوب نشست "هسته ای" که قرار است در تاریخ 29-31 ماه مارس سال جاری در واشنگتن برگزار شود دیداری با باراک اوباما داشته باشد. چه بسا در یکی از اتاق های محل نشست دیداری دو طرفه صورت گیرد ولی قطعی نیست. به دفعات اردوغان تماس تلفنی برقرار کرده و با عدم موفقیت مواجه شده و انتظار دیدار رو در رو بین اردوغان و اوباما بسیار کم احتمال است. با این حال اوباما در واپسین ماه های ریاست جمهوری اش در مبارزه علیه داعش به هر کمکی محتاج است و مایل به تبدیل اردوغان به عنوان مخالفش نیست. با این حال آنهایی که تصورشان مبنی بر استقبالی گرم از اردوغان در واشنگتن است چه بسا مایوس شوند. اردوغان در این سفرش قصد دارد مسجدی در "مریلند" را افتتاح کند و احتمالا اوباما در این مراسم گشایش شرکت نخواهد کرد.
پیام اوباما به وزیر دفاع امریکا در خصوص "پایان دادن به کار داعش" وی را به "یگان های مدافع خلق" سوریه نزدیک کرد. یگان های مدافع خلق در جبهه اول مبارزه بر علیه داعش است و برای آمریکا حمایت از آنها اهمیت حیاتی دارد. خصوصا این که روسیه نزدیکی بسیاری با این حرکت کرُدها دارد. آمریکا با فرستادن نماینده ویژه اش "برت مک گرک" به کوبانی نیت و خواستش در این راستا را بر ملا ساخت. این دیداری بود که توسط پنتاگون بدون اطلاع وزارت امور خارجه صورت گرفت. وی با هواپیمای ویژه پنتاگون به کوبانی سفر کرده بود.
ایالات متحده و پنتاگون با این حرکتش نشان دادند که بر خلاف نظر اردوغان "حزب اتحاد دمکراتیک" سوریه در مبارزه بر علیه داعش متحد بلامنازع است.
اردوغان در آخرین حضور علنی اش در یک مراسم دولتی در شهر "بوردور" ضمن حمله به حزب دمکراتیک خلق ها و دادکاه عالی قانون اساسی که اخیرا حکم آزادی دو روزنامه نگار که خبر حمل سلاح به سوریه را افشا کرده بودند گفت: " دنیا هر چه می خواهد بگوید و بکند. الله پشت ما است."  و ظاهرا "الله" یگانه تکیه گاهی است که برایش باقی مانده، تکیه گاهی که آسمانی است و نه زمینی!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: