ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اسفند ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

زبان انفجار

زبان دولتی در ترکیه شده

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

انفجارهای 9 ماه اخیر در ترکیه را می توان به سه دوره تقسیم کرد.

1-  قبل از انتخابات هفتم ژوئن 2015 : انفجار در میتینگ انتخاباتی حزب دمکراتیک خلق ها در شهر دیاربکر در پنجم ژوئن 2015 . با پنج کشته و 400 زخمی.

 2- انفجار مرگبار دهم اکتبر آنکارا بین دو انتخابات و تقریبا یک ماه قبل از انتخابات زود هنگام هفتم نوامبر با 103 کشته.

 3- انفجارهای بعد از انتخابات هفتم نوامبر: 12 ژانویه در میدان سلطان احمد استانبول با 11 کشته و 16 زخمی. 17 فوریه آنکارا با 29 کشته و 61 زخمی. 13 مارس آنکارا با 37 کشته و 120 زخمی.

با توجه به بحرانی که ترکیه بعد از ساقط کردن جنگنده روسیه با آن مواجه گشته و شروع سیاست متفاوت اردوغان با ایالات متحده در خصوص حزب اتحاد دمکراتیک سوریه، بر دامنه انفجارها افزوده شد. اخیرا شخص اوباما اظهار داشت که :"اردوغان بی کفایت و خودمحور است." و مقامات آمریکایی ترکیه را با توجه به بمباران مواضع کردهای سوریه مورد سرزنش بخاطر عدم مراعات آتش بس قرار دادند.
در اولین ساعات پس از انفجار دو روز پیش وزرای کشور و بهداشت و دادگستری مقابل دوربین های تلویزیونی ظاهر شدند و با بیاناتی همیشگی مبنی بر ضرورت نابودی تروریسم بدون پاسخ دهی به سوالات خبرنگاران بلافاصله محل را ترک کردند. ولی آنچه که در این حادثه واضح تر از حوادث مشابه قبلی بود واکنش آنی مقامات امنیتی در خصوص شبکه های مجازی بود. دولت ترکیه همواره با بهانه های "امنیتی" ارسال و انتشار هر گونه خبر در خصوص انفجارات را ممنوع اعلام می کند و بدنبالش شبکه های مجازی اینترنتی را مسدود می سازد. بی شک هدف جلوگیری از واکنش مردم می باشد. و این در حالی است که "بکیر بزداغ" وزیر دادگستری که نقش اول در مسدودسازی شبکه های مجازی از جمله تویتر را دارد امروز از همین تویتر انفجار آنکارا را محکوم کرد. در لحظات اولیه پس از حادثه فیس بوک و تویتر مسدود شد و سپس یوتیوب نیز فیلتر شد.
آنچه که حوادث انفجاری در پی دارد افزایش جو پلیسی- امنیتی است. روز گذشته (دوشنبه) سه تن از اساتید دانشگاه که از امضا کنندگان بیانیه صلح بودند بنا به حکم دادگاه دستگیر شدند.
 سخنگوی دولت نیز اعلام داشت که انتحاریون یک زن و یک مرد بوده اند. و این در حالی است که روزنامه شدیدا ارتجاعی نزدیک به اردوغان ینی آکیت (عقد نو) امروز در خبری نوشت : "دختر دانشجویی به نام سحر دمیر که سابقا عضو پ ک ک و هم اکنون خبرنگار روزنامه جمهوریت است از انتحاریون بوده." مسئولین روزنامه مخالف دولت جمهوریت با ارائه ادله این ادعا را تکذیب کردند. با این حال مقامات دولتی اصرار بر این دارند و قرار است درستی و نادرستی این ادعا پس از آزمایشات ژنتیکی اعلام گردد. سخنگوی دولت اظهار داشت که مردی انتحاری نیز در این حادثه دست داشته و در حال تجزیه و تحلیل ژنتیکی وی هستیم. تمام سعی و تلاش دولت اشاره به حزب پ ک ک می باشد. اردوغان مدام انگشت اتهام را به طرف 59 نماینده حزب دمکراتیک خلق ها دراز می کند و خواهان سلب مصونیت سیاسی شان است. و در مقابل امروز صلاح الدین دمیرتاش از رهبر حزب حادثه انفجار اخیر آنکارا را قویا محکوم کرد و دولت و خصوصا حزب حاکم را مسئول اصلی این حوادث معرفی کرد.
اردوغان امروز مقابل دوربین ها ظاهر شد و به مناسبت 14 مارس- روز جهانی پزشکان- سخنرانی کرد. وی گفت: "انفجار های قبلی هدف مشخصی داشت ولی انفجار اخیر متوجه همه بود. چه ترک چه کرد چه لاز چه چرکز و ..." (لاز ها و چرکزها از اقلیت های قومی ترکیه هستند و اردوغان با ظاهر فریبی مدام نام آنها را بزبان می آورد). اردوغان در سخنرانی امروزی اش حتی با لبخند و تبسم و به عبارتی اعتراف کرد که هدف انفجار های قبلی مشخص بود و انفجار اخیر متوجه مردم بود.
وی گفت: " در این حادثه تمامی وکلای حزب دمکراتیک و اساتید دانشگاهی که زیر بیانیه صلح امضا کرده اند و نهادهای غیر دولتی مقصر هستند و مسئول اصلی انفجار ایشانند. باید تعریفی تازه از تروریست ارائه کنیم و در قانون اساسی بگنجانیم. باید به این بی شرف ها درس بدهیم."
با این حال دو مهر اصلی نسبت به این حادثه از جانب مخالفان درون حزبی حزب عدالت و توسعه زده شد.
 رئیس جمهور سابق عبدالله گل و بلند آرینچ معاون سابق اردوغان در دوران نخست وزیری اش که هر دو از موسسان حزب و جزو فراکسیون مخالف هستند تفسیری در این خصوص نوشتند و در واکنش به حادثه انفجار اخیر پیام های جداگانه ای در تویتر انتشار دادند.

عبدالله گل ضمن تسلیت نوشت: " همه را بدون توجه به دیدگاه و تفکرشان به مقابله مشترک با تروریسم دعوت می کنم."

 آرینچ هم نوشت:"لعنت بر آنهایی که به هر وسیله ای بدنبال بهره برداری و فرصت جویی از این حادثه تروریستی هستند."

همین دو پیام ظاهرا ساده خشمی تلویحی در روزنامه "ینی آکیت" (عقد نو) که از بلندگویان اردوغان است را بوجود آورد. یکی دیگر از روزنامه های مدافع اردوغان بنام "میلاد" نیز دم خروس را نشان داد و ضمن تاکید بر سیستم ریاستی با تیتر بزرگ نوشت:" رئیس اردوغان". و ادعا کرد که "انفجارهای تروریستی باعث افزایش محبوبیت اردوغان شده و هم اکنون شصت درصد از مردم حامی وی هستند."
بخش اصلی سخنان امروز اردوغان و داوداوغلو در واقع متوجه این دو بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: