ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۷ اسفند ماه   ۱۳۹۴

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با آیت الله حائری شیرازی

"پراید" دست دوم احمد جنتی

شبیه قوانین شورای نگهبان است 
 
 
 
 

 

در ادامه اختلاف نظر و دیدگاه در جناح راست و باصطلاح اصولگرای جمهوری اسلامی، روز گذشته (چهارشنبه) سایت جماران و چند سایت دیگر مصاحبه ای با آیت الله محی الدین حائری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز، تولیت سابق آستان شاهچراغ و عضو کنونی مجلس خبرگان منتشر کرد. او که در انتخابات اخیر خبرگان اعلام انصراف کرد، دراین مصاحبه به غلط بودن شیوه تبلیغاتی جناح راست اشاره کرد و گفت:

مردم آزادند. انتخاب می کنند دیگر. ما که به مردم رأی اجبار نمی کنیم. هرچه مردم انتخاب کردند خودشان نتیجه اش را می بینند. چه بدی دارد؟ انتخابات (هفتم اسفند) نه تشریفاتی بود؛ نه ساختگی. بلکه حقیقی بود، سالم و خوب هم بود. مردم قهر نکردند. اگر مردم به خاطر عدم تایید صلاحیت ها قهر کرده بودند عدد مشارکت اینگونه نبود؛ مشارکت در تهران همیشه 30  درصدی بود اما الان پنجاه در صدی شده است. این دوره خبرگان قدری سیاسی تر شد.

همیشه هم باید سیاسی باشد؛ اصلا انتخابات خودش سیاسی است. اما همیشه عنوان میشد که خبرگان یک جمع صرفا علمایی است، اما این بار سیاسی شد و حتی لیست هایی انتخاباتی منتشر شد.
مگر علما سیاسی نیستند؟ خیلی از علما و یا حتی همه علما سیاسی هستند. اختلافات آنها هم به خاطر بعد سیاسی شان بود. همین که جابجایی قدرت بدون خونریزی انجام می شود، در عالم مهم است.

 

-  فکر می کنید عناوینی مثل لیست انگلیسی که یک طرف علیه رقیب خود به کار برد، در رأی مردم چقدر اثرگذار بود؟

اصلا طرح آن غلط بود. من همان موقع گفتم سر این قضیه را باز نکنید و آن را مطرح نکنید. کاری که انگلیسی ها کردند سیاسی بود؛ ما که این را جدی گرفتیم غیر سیاسی رفتار کردیم. مردم عقاید خودشان را دارند چه ربطی به انگلستان دارد؟ اگر انگلیسی ها نگفته بودند مردم رأی نمی دادند؟ اگر ما اینگونه فکر کنیم که یک یا دو میلیون حرف انگلستان را گوش می گیرند که کلاهمان پس معرکه است!

 

- بعضی ها هم گفتند مردم تهران مانند مردم کوفه هستند!

22 بهمن را تهران به وجود آورد یا اصفهان؟ تعداد شهدای تهران در مقایسه با سایر شهرها چقدر بود؟ تعداد نیمه خرداد 42 در تهران چقدر بود؟ در اصفهان و شیراز و مشهد و تبریز و سایر شهرها چقدر بود؟ اصلا کمر دولت شاه را تهران شکست. به همین گلزار شهدا نگاه کنید؛ اینها تهرانی بودند که در اینجا دفن هستند. هرکس این حرفها را زده نادان بوده است!

 

- نظرتان در مورد ردصلاحیت آقای سید حسن خمینی چیست؟

من فکر نمی کنم شورای نگهبان خواسته باشد سیاسی با این موضوع برخورد کند. اگر صلاحیت ایشان را بدون امتحان تایید می کردند، دیگران نمی گفتند تبعیض قائل شده اند؟


- اما حدود 9 نفر بدون امتحان قبول شده اند!

درست است؛ من به آقایان شورای نگهبان پیشنهاد دادم بین این افرادی که بدون امتحان تایید شدند و آنهایی که بدون امتحان رد شدند در شورای نگهبان یک امتحان برگزار کنید و هر دو در یک جلسه مشترک بیایند؛ هرکدام قبول شدند نامزد باشد.

اشکال از خود این آقایان(شورای نگهبان) نیست. اشکال همان چیزی است که آقای ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان مطرح می کند. ایشان هنوز سخنگوی شوراست و استعفای او مورد قبول واقع نشده است. ایشان گفت حاج آقا(آیت الله جنتی) یک پراید دست دوم دارد؛ قانون ما هم مثل پراید حاج آقاست!

 

- نظرتان در مورد رأی نیاوردن اعضای شورای نگهبان در انتخابات چیست؟

وقتی شورای نگهبان با اینکه خودش انتخابات را برگزار کرده، اعضای آن رأی نیاورده اند یعنی انتخابات کامل سالم بوده است و اگر قرار بر دستکاری بود، برای خودمان دستکاری می کردیم. اگر این انتخابات پلاستیکی بود اولین کسی را که می آوردند خودشان بود. لذا این اتفاق نشانگر سلامت انتخابات است، نه مریضی انتخابات و این سلامت موجب خوشبختی است.

- در اجلاس اخیر خبرگان در مورد انتخابات اخیر بحثی صورت گرفت؟

ابدا! صحبتی نکردند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۷ اسفند

 
 

اشتراک گذاری: