ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

زیر فشار دولت ترکیه

کردهای سوریه در نشست ژنو

حضور نخواهند داشت!

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

روز سه شنبه 26 ژانویه بنا به خبر "الف اورنک" خبرنگار اسپوتنیک، علی رغم هم مخالفت های دولت ترکیه، از "صالح مسلم" از رهبران "حزب اتحاد دمکراتیک" ( سوریه) که هم اکنون در ژنو بسر می برد برای نشست آتی ژنو جهت "دوره گذر سیاسی در سوریه" دعوت رسمی بعمل آمد. همچنین از "عبدالسلیم مصطفی" مسئول بخش اروپای این حزب نیز دعوت بعمل آمده است. بر اساس خبر اسپوتنیک "حیثم منا" و "الهام احمد" و تنی چند از نمایندگان "مجلس دمکراتیک سوریه" که مخالف داعش هستند نیز برای  نشست جمعه آینده ژنو دعوت شده است. این خبر از جانب رویترز نیز تائید شده بود. رویترز با تکیه بر سخنان نمایندگان احزاب کرد سوریه اعلام داشت: "نمایندگان کردها بصورت فردی در نشست شرکت خواهند کرد." اسپوتنیک با تکیه بر محافل نزدیک به حزب اتحاد دموکراتیک در خبر روز گذشته اش عنوان کرده بود: اینکه در این نشست حزب دمکراتیک سوریه مستقلا و یا تحت نام "مجلس دمکراتیک سوریه" شرکت خواهد داشت یا نه هنوز معلوم نیست. با این حال گفته می شود سخنگوی "استفان میتسورا" (نماینده سازمان ملل در خصوص سوریه) به "صالح مسلم" پیشنهاد کرده که در نشست شرکت کند اما نام خودش را از لیست مدعوین حذف کنند تا به این صورت مشکل حل شود. گویا صالح مسلم در جواب گفته: " این شرطی نیست که من آن را قبول کنم برای آنکه پشت میز نشست بنشینم." و به این ترتیب پیشنهاد سخنگوی میتسورا را رد کرده است با این حال امروز چهارشنبه صالح مسلم در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی ترکیه به نام "ای.م.ج تی وی" که به کردها نزدیک است اعلام داشت: "حزب اتحاد دموکراتیک و مجلس دموکراتیک سوریه در نشست 29 ژانویه حضور نخواهند داشت. و به این صورت نتیجه این نشست فرقی با نتایج نشست ژنو-2 نیز نخواهد داشت." از طرفی فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شده: "این حزب مدام مشکل آفرینی می کند و از قول ستفان میتسورا شنیدم که دعوت نامه ای به آنها فرستاده نشده." از قرار معلوم با فشار ترکیه در آخرین لحظات از ارسال دعوتنامه صرفنظر شده است.

ترکیه "حزب دمکراتیک سوریه" را وابسته به کردهای شمال سوریه میداند به بهانه نزدیکی آن با "پ. ک. ک" مدعی است در صورت حضور این حزب در نشست ژنو آن نشست را تحریم خواهد کرد.

ترکیه مدعی است که این حزب سخنگوی کردهای سوریه نمی باشد و دست ساخته حزب پ ک ک در شمال سوریه است .

علیرضا بیگدلی سفیر ایران در آنکارا در یک مصاحبه مطبوعاتی با سی ان ان ترک گفت: "حزب دموکراتیک سوریه نیز همچون سایر احزاب فعال در سوریه می باشد و نباید فراموش کرد که سوریه دارای دولت است. در صورت تقویت این دولت تمامی این گروه ها خود به خود غیر فعال خواهند شد."

وی همچنین در خصوص امکانات سرمایه گذاری شرکت های ترکیه در ایران نیز برخی نویدها را داد. وی تاکید کرد که هم اکنون بیش از 4 هزار شرکت ترکی در ایران فعال هستند و یا تقاضای همکاری دارند.

لازم به یادآوری است که عبور کالاهای ترکیه از طریق ایران به روسیه ممنوع اعلام شده است. بدنبال این مصاحبه تلویزیونی هر چند شبکه خبری سی ان ان ترک از زبان بیگدلی مدعی همکاری ایران با ترکیه در خصوص مبارزه با پ ک ک شد ولی در ویدئوی منتشر شده از جانب سی ان ان ترک چنین جمله ای شنیده نشد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: