ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

خلاصه چند خبر مهم از ترکیه

روزه سیاسی در استانبول

در اعتراض به کشتار کردها 
 
 
 
 

 

بر اساس خبری از گروه پارلمانی حزب دموکراتیک خلق ها، به دنبال فشارشدید اخیر نیروهای مسلح دولتی خصوصا در شهرستان "جیزره" ( از توابع ایالت شرنخ ) سه تن از وکلای این حزب جهت برخی تماس ها به وزارت امور داخله (وزارت کشور) ترکیه رفتند. این وکلا ضمن اظهار آغاز و ادامه روزه سیاسی در مخالفت با سیاست کنونی دولت مرکزی در خصوصا جیزره اعلام داشتند:

"با توجه به اینکه سایر وکلا نیز در صدد آغاز روزه سیاسی هستند ما با ادامه روزه مان و با تکیه بر سیر حوادث تا فردا صبر خواهیم کرد. وزارت کشور در این خصوص قول هایی داده و بدون هیچ پیشداوری تا تحقق بخشی از قول هایشان صبر خواهیم نمود."

 لازم به یادآوری است که هم اکنون در بسیاری از شهرستان های کرد نشین جنوب شرق ترکیه به علت تحمیل منع رفت و آمد، بسیاری از زخمی ها در زیرزمین های خانه ها در انتظار آمبولانس هستند و از جانب دولت کوچکترین کمکی به آنها نمی شود.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه چندی پیش گفت: " آنها (کرد ها) را تا نابود کردن آخرین مواضعشان در هم خواهیم کوبید.

2- روز گذشته مراسم تشیع جنازه یکی از منسوبین حزب راستگرای "حرکت ملی" که در منطقه "ترکمن داغ" (ترکمن کوه) سوریه کشته شد در استانبول برگزار شد. "آلپ ارصلان چلیک" که ادعا می شود قاتل "اولگ پشکف" خلبان دوم سوخو 24 سرنگون شده روسی توسط قوای ترکیه در 24 نوامبر 2015 است نیز در این مراسم حضور داشت. دولت روسیه با استناد به همین حضور از دولت ترکیه خواست که وی را بعنوان قاتل خلبان روس تحت تعقیب قضائی قرار دهد.

 3-  روز گذشته رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" در یک میتینگ دولتی رسما اعلام همه پرسی قانون اساسی را بر زبان آورد. وی مدعی شد شکل کنونی پارلمانی- دولتی در ترکیه سد راه پیشرفت ترکیه است و برای رسیدن به مقاصد 2070 (ظاهرا اشاره به تجدید امپراطوری عثمانی است) باید قانون اساسی به نفع سیستم ریاست جمهوری تغییر یابد.

4-  بر اساس خبری از رویترز "جو بایدن" معاون رئیس جمهور امریکا در پی سفر اخیرش به ترکیه  در جمع نمایندگان حزب دموکرات در بالتیمور آمریکا گفت: "ریشه داعش در عراق و سوریه را خشک خواهیم کرد." وی در خصوص اردوغان اظهار داشت: "با وی زمان و اوقاتی طولانی گذراندم و بالاخره فهمید که دنیا دست کی است."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: