ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

4 خبر مهم روز

از میان اخبار سیاسی ترکیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

1- هفت سال پس از"درگیری لفظی" بین اردوغان و شیمون پرز رئیس جمهور وقت اسرائیل در نشست اقتصادی داووس که به شوی "وان مینت" اردوغان معروف شد، هیاتی از "کمیته روابط مردمی آمریکا و اسرائیل"  جهت دیدار با اردوغان و نخست وزیر داوداوغلو راهی آنکارا شد. بنا به گزارش "سینتیا بلانک" از بنگاه خبری "آروتس شوا" از اسرائیل یکی از افراد نزدیک نتانیاهو به اسم "مالکولم هونلاین" نیز در جمع این هیئت می باشد. درهفت سال اخیر چنین دیداری بین لابی اسرائیلی با بلندپایه ترین مقامات ترکیه صورت نگرفته بود. بهانه این دیدار و مذاکرات احداث خط گازی بین اسرائیل و ترکیه اعلام شده است.

 

2- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا "جان کربی" بر خلاف نظر رسمی ترکیه در مورد حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق آشکارا اعلام کرد که ایالات متحده این نیروهای مدافع کردها را به عنوان تروریست قلمداد نمی کند و به حمایتش از آنها ادامه خواهد داد. وی در عین حال اظهار داشت که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را کماکان بعنوان یک جریان تروریست می شناسد. بدنبال این موضع گیری، وزیرامورخارجه ترکیه "مولود چاوش اوغلو" با ارسال احضاریه به "جان بس" سفیر ایالات متحده و دعوت از وی به وزارت امور خارجه در آنکارا اظهار داشت: "متفقین و متحدانمان باید در خصوص حزب اتحاد دموکراتیک مواضع قاطعی اتخاذ کنند. آیا ما مشترک شما در سوریه هستیم یا این حزب تروریست؟ از طرفی ما در دیدارهایمان با جان کری و جو بایدن مدارکی دال بر همکاری حزب اتحاد دموکراتیک و پ.ک.ک را به مقامات آمریکایی ارائه دادیم." روز گذشته سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ضمن تکذیب بیانات وزیر امورخارجه ترکیه گفت: "از جانب ترکیه مدارکی دال بر همکاری این دو جریان در اختیار ما گذاشته نشده."!

در همین رابطه اردوغان در جمع "کدخدایان" با عصبانیت اظهار داشت: "ای آمریکا! چندین بار بهتون گفته ام! شما در کنار ما هستید یا در کنار تروریست های وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک و یگان های مدافع خلق؟ هیچ متوجه نمی شوم. این دیگر چه جور اشتراکی است؟ "دوشنبه گذشته اردوغان در بازگشت از سفر آمریکای لاتین در واکنش به دیدار نماینده ویژه اوباما "مک گرک" از کوبانی خطاب به مقامات آمریکایی گفته بود: "ما چطور به شما اطمینان کنیم؟ متحدتان من هستم یا تروریست های کوبانی؟"

 در تقسیمات کشوری ترکیه بعد ازاستان، شهرستان و قصبه، محله کوچکترین واحد می باشد. کدخدایان و یا "مختارها" افرادی هستند که هر چهار سال یک بار از طرف اهالی محله مربوطه انتخاب می شوند و به نوعی رابطین بین مردم و دولت می باشند. (در سالهای اخیر و خصوصا بعد از انتخابات ریاست جمهوری اوت 2014 این تشکیلات مختاری مبدل به مبلغین حزب حاکم و بویژه چشم و گوش اطلاعاتی اردوغان شده است.)

  

3- بر اساس خبری از روزنامه آلمانی "راینیشه پست" سر کنسول ترکیه در دوسلدورف "شعله گورل" از کمیته کارنوال "رات هاوس" (میدان شهرداری) آلمان درخواست کرد که مجسمه ای که در آن اردوغان و البغدادی در حال نوشیدن جام خون کردها هستند از مراسم کارناوال حذف شود.

(یک فیسیوک ایرانی گزارشی از این فستیوال که گویا در چند شهرک به جای شهرهای بزرگ کلن و دوسلدورف آلمان برگزار شد، همراه با عکس منتشر کرد که چند عکس آن را در همین شماره منتشر کرده ایم.)

4- مطبوعات نزدیک به اردوغان حتی تحمل یک بنر ساده ضد جنگ را نیز نمی کنند. سه شنبه گذشته در چارچوب جام فوتبال ترکیه دو تیم "آمدسپور" (دیاربکر) و فنرباغچه (استانبول) بدیدار هم رفتند. بازیکنان دو تیم قبل از آغاز مسابقه در کنار یکدیگر بنری را باز کردند که رویش چنین نوشته شده بود: "بچه ها نمیرند، به مسابقه بیایند." 

این عمل صلح خواهانه دو تیم فوتبال مورد غضب و خشم مقامات دولتی قرار گرفت. تا آنجا که روزنامه "استار" که از بلندگویان اردوغان می باشد ضمن تهدید بازیکنان و مسئولین دو باشگاه ورزشی، عکس یادگاری دو تیم فوتبال را با پوشاندن شعار نوشته شده بر بنر منتشر نکرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: