ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پاسکاری داعش از داخل سوریه

با ارتش ترکیه در مرزهای سوریه

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

توپخانه ارتش ترکیه از روز گذشته بمباران مناطق اعزاز و نزدیکی های حلب در سوریه را به بهانه مقابله با داعش آغاز کرده است. این اقدام که عملا علیه قوای نظامی کردهای سوریه (یگان های مدافع خلق) صورت می گیرد، "اجرای طرح نظامی آنگاژمان نام گذاری شده است."

مفهوم نظامی "آنگاژمان"Rules of Engagement  عبارت از دستورالعمل هایی که قوای نظامی یک کشور جهت مقابله با تهدیدی که از جانب کشور دیگری متوجه مرزهایش است بکار می گیرد. شرط اولیه جهت اجرای قواعد آنگاژمان این است که عناصر نظامی کشوری در مرزهای بین المللی اخلال ایجاد کند. در  صورت وقوع چنین تهدید و اخلالی قوای نظامی به شرط اخطار اولیه می توانند تهدید کننده را با برخورد نظامی دور و یا از پا درآورند.

ترکیه با تکیه بر همین قواعد و ادعایی مبنی بر اخلال مرز هوایی اش جنگنده سوخو 24 روسیه را در 24 نوامبر 2015 سرنگون کرد.

بنا به اظهارات نخست وزیر ترکیه "داود اوغلو" به توپ بستن مواضع یگان های مدافع خلق در خاک سوریه نیز در چارچوب "قواعد آنگاژمان" انجام میشود. این در حالی است که بنا به گفته "فرات خلیل" از فرماندهان یگان های مدافع خلق، حتی یک گلوله نیز از جانب کردهای سوریه به خاک ترکیه شلیک نشده است. از طرفی اولین مناطقی که از جانب ترکیه در خاک سوریه تحت آتش توپخانه قرار گرفت نه مواضع یگان های مدافع خلق بلکه مواضع کرد "ارتش انقلابیون جیش الثوار" و نیروهای ائتلاف دمکراتیک سوریه بود.

تا این لحظه از جانب هیچ منبع خبری (حتی منابع رسمی ترکیه) ادله ای مبنی بر اخلال مرزی و یا بمباران خاک ترکیه از جانب نیروهای کرد شمال سوریه ارائه نشده است. اما اخبار حکومتی ترکیه مدام از برخورد خمپاره ها به قصبه و دهات ترکیه خبر می دهند. بدون ذکر اینکه این خمپاره ها از جانب کدام نیرویی شلیک می شود. برخی از شواهد نشان می دهد این خمپاره ها از جانب داعش به خاک سوریه شلیک می شود تا بهانه  لازم را به ارتش ترکیه جهت مداخله مستقیم نظامی به خاک سوریه بدهد.

 با توجه به نزدیکی قوای نظامی دولت سوریه به "رقعه" و "دیرزور" هم اکنون ترکیه به بهانه لغو اصول آنگاژمان در حال کوبیدن مواضع یگان های مدافع خلق و بعبارتی تقویت داعش و جلوگیری از پیشرفت قوای دولتی سوریه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: