ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

از یک گزارش دریافتی

سقوط فاجعه بار روزنامه

و روزنامه نگاری در ایران 
 
 
 
 

 

با سلام به دوستان و زحمتکشان پیک نت- من چون دیدم چندباری درباره ضعف مطبوعات و خبرنگاری در جمهوری اسلامی نوشته اید، وظیفه خودم دانستم تا این اطلاعاتم را دراختیار شما و خوانندگانتان قرار بدهم تا بیشتر متوجه شوید ضعف ها در کجاست و کار رسانه ای در ایران به کجا کشیده است.

من بارها به چشم خودم دیدم بعضی خبرنگارها (حساب خیلی ها که اتفاقا درحاشیه هم هستند از این جمع جداست) وقتی میروند مصاحبه مطبوعاتی آخر کار یکی یک پاکت از گردانندگان مصاحبه و حتی خود مصاحبه کننده دریافت می کنند. چند بار سئوال کردم و خیلی آسان گفتند هر خبرنگاری بسته به روزنامه اش قیمت دارد.

کیهان و همشهری از همه بیشتر میگیرند. حق حساب کیهان به دلیل دریدگی زیاد است و همشهری برای تیراژ زیادش.

حالا تیراژ فکر می کنید چقدر است؟ تیراژ روزانه مجموع 135 روزنامه سراسر کشور  به یک میلیون و 200 نمی رسد. این پول سهم خبرنگار است و مدیر روزنامه هم میداند و چشم هایش را می بندد.

حالا از افتضاح تیراژ با ذکر دو نمونه بیشترین و کمترین تیراژ برایتان بنویسم:

تیراژ روزانه کیهان 40 هزار تاست. نزدیک به 10 هزار شماره اش فروش می رود و بقیه را رایگان برای ادارات و زندان ها و نهادها می فرستند.

تیراژ روزانه همشهری که از همه  روزنامه های دیگر بیشتر است، روزانه 120 هزارتاست.  البته از یک میلیون رسیده به 120 هزار که این تیراژ را هم مدیون صفحات نیازمندیهاست که خودش باندازه یک کتابچه است.

همشهری از این ترفند استفاده می کند که آگهی های کوچک را رایگان منتشر می کند. مثل آگهی فروش وسائل خانه و در عوض پول را از آگهی های بزرگ و اصلی در می آورد که گران تر از همه روزنامه های دیگر است. صاحبان آگهی هم به این دلیل که میدانند مردم برای همان آگهی های مجانی و کوچک روزنامه همشهری را می خرند، حاضرند قیمت بالای آگهی را بدهند.

همشهری به اندازه یک وزارتخانه آدم در استخدام دارد: همشهری جوان - همشهری اقتصادی - همشهری ورزشی - همشهری کتاب هفته که مثل کتاب جیبیه - همشهری گردشگری. همشهری حقوقی و...

پول بی حساب و کتابی که در اختیار شهردار تهران است، ببینید چه می کند.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: