ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه وزیرخارجه اسبق ترکیه

ورود ارتش ترکیه به سوریه

شکست بزرگ ترکیه را در پی دارد 
 
 
 
 

 

در ارتباط با احتمال دخالت مستقیم نظامی ترکیه در خاک سوریه، "یاشار یاکیش" وزیر امور خارجه اسبق ترکیه (از حزب عدالت و توسعه) در مصاحبه با روزنامه "زمان" به مخالفت با ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه برخاست و گفت:

" در صورت وقوع چنین حادثه ای ترکیه استان "ختای" (حاتای) را از دست خواهد داد. در صورت ورودمان به خاک سوریه خروجمان از آن بسیار دشوار خواهد بود. ایالات متحده، حتی قبل از حضور نیروهای نظامی روسیه در خاک سوریه نیز به مقاصد و سیاست ترکیه مبنی بر ایجاد شکاف در کمربند نیروهای کرد در شمال سوریه را اجازه نداد. درخواست ترکیه مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع و منطقه امن را رد کرد. زیرا در شرایط جنگ داخلی، با ایجاد چنین مناطقی، برقراری امنیت در سوریه غیرممکن به نظر می رسد. ضمنا اکنون کشوری (روسیه) که جنگنده اش از سوی  ترکیه سرنگون شده در این جغرافیا حضور دارد. آنها (روسیه) با مداخله تک جانبه ترکیه قطعا مخالفت خواهند کرد. از طرفی موجودیت روسیه در این منطقه با کسب رضایت و موافقت حکومت سوریه  بوده است.

کشوری که جنگنده اش سرنگون شده، جهت وارد آوردن ضربه ای سنگین به آنکارا، منتظر ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه است. ترکیه با این اقدام در منطقه تنها خواهد ماند. روس ها ابتدا در سوریه و سپس در خاورمیانه مستقر خواهند شد.

مقابله با داعش فرصت بزرگی برای مسکو فراهم ساخت و نقش روسیه به عنوان قدرت اصلی در شکل گیری آینده سوریه را تضمین کرد. حتی به فرض اینکه ترکیه نیروهای مسلح اش را وارد خاک سوریه کند، پس از مدت کوتاهی مجبور به خروج خواهد شد. افکار عمومی جهانی چنین دخالتی را بر نخواهند تافت. بعلاوه اجازه نخواهند داد که ترکیه مرزها را مجددا و یک جانبه طراحی و تغییر دهد. از طرفی و از همه مهمتر اینکه در صورت شکست حرکت نظامی ترکیه در خاک سوریه، این کشور (سوریه) مجددا موضوع تعلق استان ختای به کشورش را مطرح خواهد کرد."

توضیحی تاریخی برگرفته از دانشنامه آزاد ویکی پدیا در خصوص استان ختای:

"سنجاق اسکندرون یکی از مناطق سوریه در زمان معاصر بوده که با وجود اینکه در سال ۱۹۳۹ به ترکیه الحاق شد برای سوری‌ها استان پانزدهم به شمار می‌رود. در سال ۱۹۳۹ قیمومت فرانسه بر سوریه منطقهٔ اسکندرون که سرزمینی با ساکنان عربی بود و جمعیت ترک‌ها فقط ۳۹٫۴٪ از جمعیت را تشکیل می‌داد به دولت ترکیه واگذار کرد و نیروهای خود را از این منطقه بیرون کشید و نیروهای ترک وارد این منطقه شدند و آن را جزء ترکیه تحت نام استان ختای خواندند. این اقدام موجب خشم عرب زبان‌های جهان و بویژه مردم سوریه و اهالی اسکندرون شد. کشورهای عربی در نهایت ضعف قرار داشتند و نتوانستند اقدامی انجام دهند. ترکیه زبان عربی را در طول سالهای بعد از جنگ جهانی دوم ممنوع کرد. سوریه همواره در نقشه‌های کشوری اسکندرون را جزو اراضی لاینفک سوریه محسوب می‌کند."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: