ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
  شما بگوئید که با برخی پیام نویسان چه کنیم؟  
 
 
 

همه ما لازم است باخود تمرین کنیم و به خود پاسخ بدهیم که اگر طالب آزادی بیان هستیم، اگر مخالف سانسورهستیم و اگر تریبونی برای سخن گفتن می خواهیم، ظرفیت، زبان، دانش و آگاهی لازم را برای بهره گیری از این امکان داریم؟

ما ضمن احترام برای همه پیام نویسانی که زیر مطالب پیک نت نظر خود را می نویسند و یا از این طریق خبری را دراختیار ما می گذارند و یا حتی برخی نکات تکمیلی اخبار را اضافه می کنند، برای چندین و چندمین بار می خواهیم از آنها که زبان و ادبیات لازم را برای پیام نویسی ندارند گله کنیم. حتی فراتر از "گله"، بصورت جدی انتقاد کنیم، که این چه زبانی است، این چه نوع اظهار نظر است؟

بخوانید نمونه هائی را از همین شماره های دو روز اخیر در پای مطالب منتشر شده در فیسبوک پیک نت را:

1- آقائی بنام Mohammad Amin که معتقد است انتخابات الکترونیکی هم مانع تقلب نمی شود (نظری که ما درباره آن حرفی نداریم و یک نظر است) می نویسد:

"البته اگه انتخابات الکترونیکی هم بشه ، به نامه دریافتی دیگه نوشته میشه (می نویسین) که در این روش براحتی تقلب میشه و هیچ سند و مدرکی هم و وجود نداره که مردم به کی رای دادن و شورای نگهبان به دلیل اینکه همه چی الکترونیکی شده راحتتر اعداد وارقام رو تغییر میده . دوستان حس نمی کنین در احمق بودن تون قدری ارتقا یافته شده؟»

واقعا این زبان و ادبیات پیام نویسی است؟ ما نمی دانیم چه تعداد از خوانندگان مطالب این فیسبوک، پیام های دیگران را هم می خوانند. اما اگر می خوانند چرا اعتراض نمی کنند؟ چرا نباید یکدیگر را ارشاد کنیم؟

آدرس فیسبوک ایشان:

https://www.facebook.com/seyadamiin?fref=ufi&rc=p

 

2- آقائی بنام Reza Nayer در پیامی زیر مطلب مربوط به حسن خمینی و مجلس خبرگان نوشته است:

 "هرکدام زودتر سربه نیست بشنوند ، هیچ فرقی به حال ملت نداره."

آقای گرامی که مانند آقای محمود امین در ایران نیستید تا قلم را باندازه آگاهی از اوضاع داخل کشور و نظرات مردم بچرخانید. از کجا میدانید که برای ملت فرقی نمی کند حسن خمینی به مجلس خبرگان برود و یا مصباح یزدی؟ در کدام دنیای خیالی خود سیر و سیاحت می فرمائید؟ بفرمائید داخل کشور و سر به نیست کنید. از خارج کشور، هر کسی می تواند از این شعارها بدهد. و یا فیسبوکی راه اندازی کند با یک نام جعلی و هرچه دل تنگش می خواهد بگوید. عیبی ندارد بفرماید راه بیاندازد و بگوید، اما در فیسبوک خودش نه با سوء استفاده کردن از تریبونی که عمومی است و چند هزار بیننده روزانه دارد از این نوع پیام ها بنویسد.

3- آقای بی ادب دیگری بنام Adel Shahin در زیر مطلب مربوط به بیانیه محمد خاتمی که نوشته است به حسن خمینی جفا شد، نوشته است:

«به تخممون ما که  به حسن خميني جفا كردند. ما که جدی نمگیریم»

واقعا این پیام است؟ این زبان و ادبیات یک فرد دارای حداقل سواد و فرهنگ است؟ ما می توانستیم این پیام ها را حذف کنیم، می توانستیم پیک نت را به روی این نوع پیام نویسان برای همیشه ببندیم. اما چنین نکردیم، مدارا کردیم و مدارا می کنیم و وقت می گذاریم و این نکات را هم می نویسیم به این امید که زبان گفتگو را با یکدیگر تمرین کنیم، ادبیات نوشتاری را یاد بگیریم. فاصله خویش را با اوباش حفظ کنیم.

4- این نمونه چهارم را هم بخوانید که نویسنده اش آقائی است بنام Vali Imani

ایشان در زیر مطلب مربوط  به انتخابات و کشاکش میان هاشمی رفسنجانی و حوزه علمیه قم با عنوان "دو سر جدال..." نوشته است:

«دو سر جدال يكى از ديگرى عن تر و دزدتر و خائنتر به ملت ايران. ما ميگيم خر نميخوايم پالون خر عوض ميشه

آقائی بنام Mohammad Baloutchian نیز در زیر مطلب مربوط به نامه انتخاباتی محمد خاتمی مثلا اظهار نظر سیاسی کرده و نوشته است:

«داره چاپلوسی میکنه دوباره به بازیش بگیرن! »

شما خوانندگان پیک نت با خواندن این پیام ها قضاوت کنید و بگوئید ما با این افراد چه کنیم؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: