ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 بهمن ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی انتخاباتی محمد علی نجفی

ملت گام اول را سال 92

و گام دوم را اسفند 94 بر میدارد 
 
 
 
 

محمدعلی نجفی که مجلس نهم اجازه نداد وزیر علوم کابینه روحانی شود و اکنون مشاور روحانی در کابینه است، در نشستی که در انجمن اسلامی دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، تحلیلی از کارشکنی های جناح راست و بازنده انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات اسفند ماه برای دو مجلس خبرگان و شورا ارائه داد که مهم ترین نکات آن را در زیر می خوانید:

«دانشگاه باید سئوال و تحلیل کند که چرا در سالهای 88 تا 92 علیرغم وجود بالاترین درآمدهای نفتی برای کشور مردم فقیرتر شده و درآمد سرانه ملی پایین تر آمده است. آیا ریشه این فقر سیاست های غلط اعمالی بود یا اینکه ریشه های دیگری داشته است.

دانشگاه باید بپرسد که قرار است چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال برای دو میلیون و 600 هزار بیکار اندیشیده شود که بخش عمده ای از آن از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و چرا اقتصاد جامعه ظرفیت به کار گیری این حجم از نیرو را ندارد. آن هم در شرایطی که به طور متوسط در پنج سال آینده 850 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که این‌ها علاوه بر افراد غیر فارغ التحصیل جویای کار هستند. باید پرسیده شود که چه برنامه‌ای در قبال این مشکل وجود دارد که حتی ممکن است به یک آسیب و بحران اجتماعی تبدیل شود.

دو آفت بزرگ  پیش روی جامعه به خصوص جوانان است. اولین آفت ایجاد یاس و دلسردی است بدان معنا که برخی مدام می‌گویند که این دولت نتوانست کاری کند و در آینده هم کاری از پیش نمی رود. آن هم در شرایطی که به اذعان دوست و دشمن این دولت توانسته موفقیت هایی در حل مشکلات به دست آورد کما اینکه مشکلات آنقدر زیاد است که شاید باقی بماند ولی باز هم عده ای بر طبل یاس و نا امیدی می کوبند که مسائل و مشکلات حل نشده و باقی می ماند.

دوم ایجاد التهاب و تنش در جامعه است. باید با عقلانیت و اعتدال را ه اصلاح جامعه را دنبال کرد و در زمین مخالفان و معاندان بازی نکرد.

در حال حاضر یک جریانی در داخل نظام مواضع اش با دشمنان قسم خورده یکی شده است، گول آن‌ها را می خورد و همان خط را دنبال می‌کند که نمونه بارز آن در موضوع برجام است .

در جریان مذاکرات برجام مخالفان در سطح بین‌المللی اقدامات بسیاری انجام داده اند که نمونه آن عربستان بود که با هزینه حداقل دوازده میلیارد دلاری تمامی تلاش اش را به کار برد تا توافق نامه برجام امضا نشود. همچنین رژیم صهیونیستی تمامی تلاش اش را به کار گرفت که برجام به نتیجه نرسد. حال اگر کسی در داخل کشور دعا و تلاش کرد که برجام به نتیجه نرسد آیا در خط آنها عمل نکرده است؟

درجریان تحریم ها و تا پیش از برجام، در طول 14 ماه 96 طرح و قطعنامه در کنگره آمریکا تهیه شد که برخی تصویب و برخی دیگر تصویب نشد. این همه تلاش برای جلوگیری از به سرانجام رسیدن برجام بود، البته در آمریکا همچون سایر کشورهای دنیا جریان های مختلف سیاسی وجود دارد که یک جریان تلاش کرد تا از طریق تعامل و احترام متقابل به نتیجه برد- برد برسد و جریانی تند و خشن یعنی جمهوری خواهان آمریکا و لابی صهیونیست که از نظر فکری مثل داعش هستند، با تهیه 96 قطعنامه و طرح در طول 14 ماه گذشته تمامی تلاش اش برای مخالفت با برجام را به کار گرفت.

 

همین اقدام را در داخل کشور برخی افراد انجام دادند. آیا این بدان معنا نیست که در خط دشمن کارکردند. البته نمی گوییم که آگاهانه این کار انجام شده است اما تاکید بر این است که باید در زمین دشمن بازی نکرد.

اما انتخابات. انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در این دوره از دو جهت اهمیت پیدا می‌کند اول اینکه اتفاق مهمی در سال 92 رخ داد که نوزایی در سپهر سیاسی بود.

مردم شخصی را انتخاب کردند که با خط حاکم یعنی خشونت و انتحار و درگیری مخالف بود و دولت در طول دو ونیم سال گذشته تمامی تلاش اش را برای عمل به خط اعتقادی اش و در جهت منافع و مصالح ملی به کار گرفت و البته در نقطه مقابل خطی بر ارائه همان فعالیت‌ها و برنامه‌های سالهای 84 تا 92 اصرار داشت آن هم در شرایطی که مردم در سال 92 با انتخابشان صراحتا گفتند که ما آن برنامه‌های گذشته را قبول نداریم.

 

حالا مردم در انتخابات 7 اسفند بار دیگر اعلام نظر می‌کنند که یکی از خطوط خشونت و یا خط تعامل، اعتدال و بردن مسائل به سمت مشارکت واقعی مد نظرشان است .باید دید که پیام مردم با انتخابشان چه خواهد بود و در این انتخابات اینکه چه کسی رای می آورد و چه کسانی رای نمی آورند مهم است. دو هفته دیگر نظر مردم روشن و معلوم می‌شود.

عده ای در فضای انتخابات تلاش می‌کنند که جامعه را به آفت ایجاد ناامیدی برای شرکت نکردن مردم در انتخابات به خصوص جریان جوان و اصلاح‌طلب دچار کنند و همچنین به دنبال این هستند که جریان پیش رو و پیشتاز کشور را به سمت فعالیت‌های هیجانی و ایجاد التهاب و تنش سوق دهند. خوشبختانه عقلانیت حاکم بر جریانات سیاسی به خصوص اعتدال گرا و اصلاح‌طلب هر دوی این نقشه ها را نقش بر آب کرد و ان شاء الله روز 7 اسفند انتخاباتی خواهیم داشت که پیام اش به دنیا این است که مردم گام اولی که در سال 92 برداشته اند را در گام دوم در 7 اسفند 94 تکمیل کردند.

برای بازگشت به اهداف اولیه انقلاب زمان لازم است. کلا اصلاحات جریانی زمان‌بر است که باید با صبر و حوصله دنبال شود تا به نتیجه برسد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: