ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

معیارهای امروز برای ازدواج

ازدواج های اجاره ای

کشف پدیده ای نوین در ایران! 
 
 
 
 

 

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور که به اردبیل سفر کرده طی سخنانی به پدیده نوینی در ایران اشاره کرد و گفت:

ازدواج در چارچوب استیجاری از پدیده‌های جدید اجتماعی در کشور است که به ‌تازگی در سایه مطالعات و پژوهش‌ها نمایان شده است.

وی که "شیرین احمدنیا" نام دارد اضافه کرد:

الگوهای ازدواج در جامعه ایرانی رو به تغییر است. مردان متمول خانه مستقل در برخی مناطق تهران برای همسر دوم خود اجاره می‌کنند و این همان ازدواج استیجاری یا اجاره ایست. نسل امروزی با نسل‌های پیش از خود تغییرات اساسی دارد. ازجمله اگر نقطه تمرکز خود را در خانواده قرار دهیم، شاهد افزایش طلاق، همباشی یا ازدواج سفید، ازدواج مجرد و ازدواج‌های بازسازی‌ شده هستیم.

ما با پدیده‌هایی مانند زوجین بدون فرزند، مجرد ماندن، والده شدن دختران ۳۵ سال به بالای مجرد و ازدواج در چارچوب استیجاری مواجهیم که پیش‌ازاین وجود نداشت. تمامی این پدیده ها موجب افزایش آمار زنان سرپرست خانوار از ۷.۸ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۱۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۰ شده است. اگر زمانی به دلیل فوت همسر بود امروز طلاق ازجمله دلایل اصلی است.

میانگین سنی ازدواج در زنان شهری از ۱۸.۵ به ۲۳.۶، زنان روستایی از ۱۹.۳ به ۲۳ و کل زنان از ۱۹ به ۲۳.۴ افزایش ‌یافته است. باروری کاهش پیدا کرده است. درصد طلاق از ۸.۸۱ در سال ۷۰ به ۱۸.۱۱ در سال ۹۱ افزایش‌ یافته است و در خود شهر تهران در سال ۹۱ به ۳۴.۹۶ درصد رسیده است.

تعداد مجردان در کشور ۱۱ میلیون است. از این تعداد پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مردان و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر زنان هستند. یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار زن و مرد ایرانی هرگز ازدواج‌ نکرده‌اند.

روش های همسرگزینی تغییر کرده و امروز محل تحصیل، محل کار، خیابان و معابر و میادین، اینترنت و کافی شاپ ها جایگزین شیوه های گذشته شده و دوران نقش آفرینی پدر و مادر ها و خواستگاری گذشته است.

وقتی امکان و تمایل ازدواج دائم فراهم نیست به ازدواج موقت و شرعی روی می‌آورند. بر اساس آمارها از هر ۱۰ ازدواج دائم دو ازدواج موقت نیز در دفترخانه‌ها ثبت‌ شده است. بر اساس یک تحقیق میدانی از دختران و پسران شاهد رشد ازدواج های موقت هستیم.

در دختران به جای معیار  اخلاق، اصالت خانواده و ایمان، معیار شده ثروت، خوش‌ تیپ بودن و درآمد.

در پسران هم اخلاق، اصالت خانواده و ایمان جای خودش را داده  به زیبایی، ثروت، درآمد، تحصیلات و نوع شغل. تغییر الگوهای ازدواج و رابطه ها بیماری‌های مقاربتی را به همراه داشته است.

 

پیک نت اول دی

 
 

اشتراک گذاری: