ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یک مرکز مطالعاتی وابسته به سپاه

هدف امریکا از قانون

محدودیت سفر ایرانیان چیست؟
 
 
 
 

 

"مركز مطالعات خليج فارس" از زیر مجموعه های سپاه پاسداران است. روز گذشته در کانال تلگرام این مرکز، متنی زير منتشر کرده است. متنی که در عنوان بزرگ امروز پیک نت به آن پرداخته شده است:

برای نیت خوانی و اینکه به انگیزه‌های تصویب طرح محدودیت ویزا برای ایرانی ها در امریکا دست یابیم لازم است به چند نکته مهم در پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ اشاره کنیم.

دولت اوباما از همان ابتدا با نیت حل کردن پرونده هسته‌ای ایران وارد تماس با ایران شد و در یک روند دو ساله در موارد زیادی با دادن امتیاز به ایران و چانه زنی‌های طولانی کمک کرد تا روند مذاکرات به سرانجام برسد. در شرایطی که رهبر ایران با بدبيني خاص از هر فرصتی برای حمله به آمریکا و حتي شخص اوباما استفاده نمود٬ نامه‌های بسیار خصوصی رئیس جمهور آمریکا به رهبر ایران که محتوای آنها هیچ‌گاه اعلام نشد حاکی از این بود که اوباما با یک مدیریت کلان کل روند مذاکرات و جزییات آن را مونیتور می‌کند و تیم آمریکا گره‌های مذاکرات هسته‌ای را یک به یک باز می‌کند. اوباما برای مهار اسراییل و مهار لابی جمهوری‌خواهان ضد ایران تلاش‌های سیاسی فوق‌العاده‌ای را انجام داد. او در چند مورد با نخست وزیر اسراییل درگیر شد.

اوباما حتی تهدید کرد که مصوبه احتمالی کنگره در رد توافق جامع با ایران را وتو خواهد کرد. دولت اوباما حتی در مورد سایت پارچین کوتاه آمد و نگذاشت که سوابق نظامی و تحقیقات هسته‌ای سایت نظامی پارچین تبدیل به گره لاینحل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ شود. آمریکا حتی با گزارش آژانس به شورای امنیت سازمان ملل یا جزییات آن هم مخالفت نکرد، زیرا هدف دولت آمریکا این است که همه مراحل فنی مذاکرات هسته‌ای با ایران و برداشته شدن تحریم‌ها طی شود و به پایان برسد.

البته، رهبر ایران نیز با پیام دادن به مجلس در مورد اینکه جزییات توافق هسته‌ای با ۵+۱ در مجلس باز و بحث نشود بسیار شبیه اوباما رفتار کرد و زمینه تصویب این توافق را بدون مجادله در سیستم مقننه ایران فراهم کرد.

کنار گذاشتن تعارف اوباما با ایران

با جزییاتی که نقل شد به تدریج می‌توان به علل احتمالی رفتار دولت اوباما پی برد. قانون جدید آمریکا و اعمال محدودیت مسافرتی علیه ایرانیان٬ کل حاکمیت سیاسی ایران را در مقابل این انتخاب قرار می‌دهد که یا مشکل روابط دیپلماتیک خود را با آمریکا حل کنند٬ یا انتظار نداشته باشند که با پایان تحریم‌ها ایران شاهد رونق اقتصادی باشد و ایران امتیازهای اقتصادی دریافت کند که نمی‌خواهد هزینه سیاسی آن را بپردازد.

آشنایی با نظام بین‌الملل حاکی از آن است که بدون ارتباط شفاف و تعریف شده با آمریکا٬ نه از سرمایه گذاری‌های بزرگ خبری هست و نه می‌شود در سازمان‌های بین‌المللی حضور فعالی داشت. همه لابی‌های اقتصادی و سیاسی در همه نهادهای جهانی به ترتیبی در تعامل با آمریکا هستند و بدون ارتباط با آمریکا٬ کشورها در این سازمان‌ها قفل شده و چندین برابر هزینه می‌پردازند.

رهبر ایران متخصص گفتمان‌های دوگانه تفکیک شده برای مصرف در داخل یا خارج از ایران است. او بارها اعلام کرده که پایان مذاکرات هسته‌ای و بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران همان پایان تماس‌های دیپلماتیک با آمریکاست. تاکنون دولت اوباما در روندی فرسایشی و در جریان مذاکره با ایران کوتاه آمده است٬ اکنون نوبت ایران و رهبر ایران است که دریابند پرونده مذاکرات هسته‌ای و تنش زدایی با آمریکا و برقراری روابط دیپلماتیک با واشنگتن دوقلوهای تفکیک ناپذیر هستند که به هیچ وجه نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد.

دولت اوباما با تصویب قانون محدودیت مسافرتی به آمریکا٬ فشار آزار دهنده‌ای را علیه ایران اعمال می‌کند. این قانون با تحت فشار قرار دادن حاکمیت سیاسی در ایران تلاش می‌کند تا پاسخ همه امتیازهایی را که در جریان مذاکرات هسته‌ای به ایران داده شده است را یک جا دریافت کند. یعنی٬ اکنون نوبت رهبر ایران است که در پاسخ دیپلماسی اوباما٬ یا دستور مذاکرات علنی با هدف عادی سازی روابط دیپلماتیک را صادر کند٬ یا از خیر بخشی از دستاوردهای اقتصادی پس از برداشته شدن تحریم‌ها بگذرد.

 

لینک مرکز مطالعاتی یاد شده در بالا:

http://www.persiangulfstudies.com

 

پیک نت 3 دی

 
 

اشتراک گذاری: