ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"منطقه امن" ترکیه در محاصره

گازانبری قوای کرد سوریه است!

استانبول – بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

اردوغان در تاریخ 12 نوامبر 2015 یعنی دو روز قبل از نشست "جی ٢٠ آنتالیا" در پیامی گفته بود: " رودخانه فرات (در سوریه) خط قرمزمان است و هیچ نیرویی حق عبور از فرات به سمت غرب آن را ندارد، در غیر اینصورت با آن شدیدا برخورد خواهیم کرد."

حدودا یک ماه و اندی پیش یک قایق متعلق به نیروهای کرد سعی در عبور از فرات کرد و توسط ارتش ترکیه غرق شد. ولی این نیرو ها هم اکنون سد تشرین را تصرف کرده و بنا به اخبار موثق از فرات به سمت غرب عبور کرده اند.

بنا به گزارش هایی مندرج در مطبوعات، از جمله روزنامه "ینی آکیت" که طرفدار دولت است، این نیروها با عبور از فرات هم اکنون در غرب آن هستند. سد تشرین یکی از گذرگاه های حیاتی داعش بین حلب و رقه است و در عین حال تصرف این سد (گذرگاه) به معنای نزدیکی قوای کردها به "جرابلوس" در نزدیکی مرز ترکیه می باشد که از پایگاه های استراتژیک داعش است.  اما دلیل "خطر" عبور یگان های کرد مدافع خلق از فرات به سمت غرب آن، جرابلوس در کنار شهر مرزی "قارقامیش" قرار دارد و با توجه به اینکه این شهر هم اکنون در کنترل داعش است یکی از گذرگاه های آنها می باشد. نیروهای کرد حدود 400 کیلومتر بین دو شهرک "نصیبین" (مرز موسوم به کامیشلی) و کوبانی (در کنار مرز مرشد پینار) را تحت کنترل دارند. با احتساب مناطق واقع در جنوب "جیزره" (جزیره- شهرستانی کرد نشین در جنوب شرق ترکیه) و شمال غرب سوریه موسوم به "آفرین" کل منطقه تحت کنترل یگان های مدافع خلق تقریبا 800 کیلومتر می باشد . شهر "جرابلوس" واقع در غرب کوبانی در کنار فرات قرار دارد و عبور از فرات گامی بزرگ جهت فتح این شهر و بستن گلوی نیروهای داعش است.

دو روز پیش نخست وزیر داود اوغلو چشم و گوش بسته عبور نیروهای کرد به غرب فرات را "تکذیب" کرد و اردوغان روز گذشته (دوشنبه) در این خصوص اظهار داشت: فعلا اخبار موثقی در این مورد در دست نیست!

از ماه ها پیش مطبوعات نزدیک به اردوغان (موسوم به مطبوعات همسو) نوشته بودند که عبور کردها از فرات به معنای رسیدن آنها به سواحل دریای مدیترانه است! و روز گذشته یگان های مدافع خلق در صفحه فیس بوکشان نوشتند: "خورشید خلق کرد در آینده ای نزدیک از افق شرق دریای مدیترانه طلوع خواهد کرد."

خط 90 کیلومتری موسوم به "خط ماره" که اهمیتی حیاتی برای ترکیه دارد که هم اکنون از شرق (کانتون کوبانی) و از غرب (کانتون آفرین) تحت فشار قوای کرد است و نقشه ترکیه در اجرای طرح "منطقه امن" دیگر عملی نخواهد شد. اتصال دو کانتون کوبانی و آفرین گامی بزرگ در استراتژی کردهای شمال سوریه در دستیابی به سواحل دریای مدیترانه است.

 

پیک نت 9 دی

 
 

اشتراک گذاری: