ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

ترکیه و خبرها

از تهدید به بازداشت دمیرتاش

تا صحنه سازی های مضحک دولت

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

برخی مطبوعات ترکیه، امروز (چهارشنبه) بحث هائی را پیرامون اقدام مقام "دادستان جمهوریت" این کشور علیه صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه شروع کردند.

این مقام بر اساس ماده 83 قانون اساسی و ماده 301-1.4 قانون جزایی و کیفری، سخنان دمیرتاش در شهر دیاربکر در تاریخ نهم سپتامبر 2015 را بهانه تشکیل یک پرونده علیه وی کرده  و خواهان سلب مصونت سیاسی و قضائی وی شده است.

علیرغم این حکم شداد و غلاظ مصونیت دمیرتاش همچنان به قوت خود باقی است و حکمی برای بازداشت وی صادر نشده و مطبوعات ترکیه نیز با اشاره به همین مسئله، ماجرای این پرونده را یک تهدید تبلیغاتی ارزیابی کرده اند. همین مطبوعات اشاره کرده اند که صدور حکم بر مبنای پرونده ای که دادستان جمهوریت گفته تشکیل داده مسیر بسیار حساس و پر پیچ و خمی را باید طی کند که شرایط آن در ترکیه امروز فراهم نیست. مگر کودتائی بشود و چنین احکامی بصورت دستوری فورا به اجرا گذاشته شود.

صلاح الدین دمیرتاش خود یکی از وکلای چیره دست ترکیه است و طبیعی است که به این آسانی نمی توان او را با این نوع مانورهای قضائی- سیاسی به تله انداخت.

نکته دیگر اینکه، هرچند از پشت پرده ملاقات و مذاکرات وی با وزیر خارجه روسیه "لاوروف" در جریان سفر اخیر به مسکو اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما صدور بیانیه مشترک در پایان دیدار به این سفر و مذاکرات جنبه رسمی بخشیده و این نیز خود از جمله، همان پیش بینی ها و زیرکی های دمیرتاش است. یعنی شخصیتی سیاسی در ترکیه که حق اظهار نظر در باره مسائل کشور را در چارچوب یک حزب دارای فراکسیون حزبی در مجلس این کشور دارد.

دمیرتاش در جریان سفر به "دیاربکر" با دقت بسیار صحبت از نوعی خودگردانی محلی کرده بود و نه خودمختاری برای کردها. موضعی که تاکنون بارها آن را به همین صورت مطرح کرده و بوئی از جدائی و خودمختاری از آن استنباط نمی شود.

این سخنان با سخنان و موضع گیری های حزب کارگران کردهای ترکیه موسوم به "پ ک ک" کاملا متفاوت است و خط قرمزی در میان آنهاست.

"جمیل باییک" رهبر پ ک ک در منطقه "قاندیل" در شمال عراق و مرز جنوب ترکیه چندی پیش رسما گفت: "اگر دولت ترکیه حاضر به قبول خودگردانی کردهای ترکیه نشود ما اعلام خود مختاری و حتی جدایی خواهیم کرد.»

در حاشیه این رویدادهای مهم سیاسی و دیپلماتیک، دولت ترکیه همچنان مشغول حاشیه سازی و تبلیغات برای دولت و شخص رئیس جمهور است.

چند روز پیش، اردوغان از شهر خارج شده و اتفاقا از روی پل بسفر عبور کرده بود که بصورت اتفاقی یک ترک می خواست بدلیل مشکلات خانوادگی خودش را از پل پرت کند پائین. اتفاقا ماموران همراه اردوغان قبل از اینکه مرد خود را از پل پائین بیاندازد سر می رسند، اردوغان نیز اتفاقا بموقع می رسد و اتومبیل حامل او توقف می کند. ماموران می روند و با آن مرد صحبت می کنند و او از خودکشی پشیمان می شود و به دستبوس رئیس جمهوری می آید و مورد تفقد او قرار می گیرد و مشکلات خانوادگی اش حل می شود. از اتفاق روزگار، یک روز بعد رسانه ها هویت آن مرد را فاش می کنند: یکی از ماموران تشکیلات اطلاعاتی ترکیه که مامور این صحنه سازی خنده دار شده بود!

و بعنوان یک شاهکار تبلیغاتی دیگر، اداره پلیس و امنیت آنکارا امروز (چهارشنبه) دو بمبگذار انتحاری را قبل از آن که دست به انتحار بزنند در آنکارا دستگیر کردند. آنها تا دستگیر شدند گفتند که قصد داشتند در جشن سال نو در آنکارا خودشان را منفجر کنند!

دولت این دستگیری را هدیه سال نو به مردم اعلام کرد!

 

پیک نت 10 دی

 
 

اشتراک گذاری: