ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یاد از حکومت هیتلر

اردوغان را از چاله به چاه انداخت 
 
 
 
 

 

 در چند روز اخیر، جمله ای که از دهان اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ستایش هیتلر در رفته زینت بخش بسیاری از سایت ها و رسانه های تصویری فارسی زبان شده است.

اردوغان 31 دسامبر پس از سفر دو روزه اش به عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گزارشی از سفرش ارائه داد. وی با اظهار رضایت از نتایج مذاکراتش با مقامات سعودی گفت:

" در این سفر و مذاکرات روابط سیاسی- اقتصادیمان با عربستان سعودی را به بالاترین سطح ممکنه رساندیم. در زمینه روابط  متقابل اقتصادی- نظامی و همچنین منطقه ای و بویژه مبارزه با تروریسم در چارچوب تشکیل یک "ائتلاف نظامی اسلامی" از کشورهای مسلمان منطقه به نتایج بسیار مطلوبی دست یافتیم. در خصوص سوریه، عراق، لیبی و یمن نیز صحبت ها و توافق هایی حاصل شد. بعلاوه در مورد نشست شورای همکاری کشورهای اسلامی که در سال 2016 در ترکیه برگزار خواهد شد و شورای همکاری خلیج نیز به بحث و تبادل نظر پرداختیم. "

در این نشست مطبوعاتی سئوالی از جانب خبرنگاری از"خبر ترک"  مبنی بر "ریاست در دولت متمرکز" بعمل آمد. اردوغان در پاسخ به این سئوال چنین جوابی داد: " کاملا هم صحیح است. کسی نمی تواند مدعی این شود که در یک حکومت متمرکز جایی برای ریاست جمهور نیست. هم در جهان کنونی و هم در گذشته نمونه های زیادی از این بوده. به عنوان مثال اگر به آلمان هیتلری توجه کنید همین را در آنجا هم خواهید دید."

(در اینجا لازم به ذکر است که چند روز قبل از این نشست، نخست وزیر "داود اوغلو" پس از دیدارش با "کمال قلچدار اوغلو" دبیر اول حزب جمهوریت خلق در یک کانال تلویزیونی گفته بود: "در حکومت های متمرکز(واحد) نیز ریاست جمهوری می تواند وجود داشته باشد.")

اردوغان در ادامه اظهار نظر بالا گفت: "مهم این است که در سیستم ریاست جمهوری حق مردم سلب نشود و رئیس جمهور عادل باشد. این سیستم هم اکنون در بسیاری از ممالک وجود دارد. در برخی سیستم پارلمانی است و در برخی هم سیستم نیمه ریاستی. و در برخی از جمله ایالات متحده سیستم ریاست جمهوری حزبی حاکم است و رئیس جمهور از یک حزب است. ما در آینده ای نزدیک در کاخ ریاست جمهوری جمع شده و در این مورد صحبت و مشورت خواهیم کرد."

این گفته های اردوغان و مثالی که از آلمان دوره هیتلر زد، واکنش شدیدی در محافل خبری ترکیه و جهان به دنبال داشت. در رابطه با همین جمله اردوغان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری فدرال روسیه "ماریا زاخاراوا" گفت: "الآن دیگر همه چیز شفاف و واضح شد."

نکته قابل توجه اینست که در همان شبی که اردوغان در نشست مطبوعاتی اش مثال از هیتلر آورد این جمله او از وب سایت رسمی ریاست جمهوری حذف شد!

 

پیک نت 13 دی

 
 

اشتراک گذاری: