ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

صادق زیبا کلام:

روحانی گزارش واقعی

وضع اقتصادی را به مردم بدهد 
 
 
 
 

 

صادق زیباکلام، که از او بعنوان یکی از نظریه پردازان نزدیک به هاشمی رفسنجانی نام برده می شود، در مصاحبه با هفته نامه "تجارت فردا"، با اشاره به سقوط قیمت نفت و تنگناهای اقتصادی که دولت روحانی با آن روبرو خواهد شد نوشت:

در چنین حالتی این امکان وجود دارد که فردی مانند احمدی نژاد با شعارهای پوپولیستی روی موج بحران اقتصادی و نارضائی مردم سوار شود. برای دفع این خطر دولت باید صریحا با مردم در باره وضع کنونی و آنچه که در 8 سال گذشته سخن بگوید. روحانی باید به مردم بگوید که ما با نفت 30 دلاری باید ماهی حدود چهار هزار میلیارد تومان یارانه فله‌ای بدهیم که این کار یعنی خودکشی. مهمترین بخش‌های گفت‌وگوی هفته‌نامه تجارت‌فردا با این استاد دانشگاه را می‌خوانید:

هروقت قیمت نفت پایین می‌آید در ایران می‌گویند این توطئه استکبار جهانی و آمریکا برای ضربه زدن به ایران است. اما ببینید در دوران آقای احمدی‌نژاد که قیمت نفت حتی به بالای 100 دلار در هر بشکه رسید و ما به اندازه تمام دورانی که تا پیش از آن درآمد نفت داشتیم، در آن هشت سال از این طریق درآمد کسب کردیم، هیچ وقت نگفتیم این توطئه است. یعنی وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد کسی نمی‌گوید این توطئه است اما وقتی قیمت نفت کاهش می‌یابد همه بلافاصله انگشت اتهام را به سوی عربستان و آمریکا می‌گیرند و می‌گویند که این دو کشور دارند علیه ما توطئه می‌کنند.
با کاهش قیمت نفت، رکود ادامه پیدا خواهد کرد، برای اینکه درآمد اصلی دولت جمهوری اسلامی ایران از نفت است، و وقتی که درآمد نفتی ایران کم می‌شود بودجه عمرانی دولت کاهش می‌یابد.
کاهش قیمت نفت به دموکراسی نمی‌تواند کمک کند، برای اینکه رکود و بدتر شدن وضعیت اقتصادی باعث می‌شود که در انتخابات سال 96 یک احمدی‌نژاد دیگر پیروز میدان شود. راهکار این است که آقای روحانی یک شب در برنامه تلویزیونی دست از تعارف بردارد و صادقانه با مردم سخن بگوید. اینکه همه موارد عالی است، همه چیز خوب است و دارد بهتر می‌شود و با شیب ملایم داریم جلو می‌رویم و تورم دارد تک رقمی می‌شود را بگذارد کنار، باید بگوید که ما با نفت 30 دلاری باید ماهی حدود چهار هزار میلیارد تومان یارانه فله‌ای بدهیم که این کار یعنی خودکشی!

 

پیک نت 13 دی

 
 

اشتراک گذاری: