ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گسترش قطع روابط دیپلماتیک با ایران

ائتلاف ضد تروریسم

به آسانی ایران را انداخت به دام! 
 
 
 
 

 

در یک واکنش همآهنگ و از قبل پیش بینی شده، کشورهای عضو ائتلاف علیه تروریسم که عربستان سعودی و ترکیه و قطر مبتکر آن  هستند، قطع رابطه دیپلماتیک به جمهوری اسلامی را آغاز کردند. ابتدا عربستان، سپس بحرین و بدنبال آن سودان و باحتمال بسیار کشورهای دیگر این ائتلاف نیز به نوبت به آن خواهند پیوست. چنانکه امارات متحده عربی با اعلام کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک با جمهوری اسلامی گام اول را برداشت. بهانه این قطع ارتباط، حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان سعودی درتهران و مشهد است. بهانه این تهاجم  نیز اعدام شیخ "باقرالنمر" توسط حکومت عربستان باتهام اقدام علیه امنیت عربستان!

دو روز پس از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران، بازشناسی ریشه آنچه که در ایران انجام شد کار ساده ایست. اقدام عربستان برای تحریک بود و اقدام گروه های حرفه ای و حکومتی مهاجم نیز ادامه آن تحریک برای رسیدن به نتیجه ای که حالا در برابر همگان است: قرار گرفتن ایران در سر لیست ائتلاف علیه تروریسم به رهبری عربستان و ترکیه!

این پاتکی است که ترکیه و عربستان به ایران، پس از شکست های پی در پی داعش در سوریه و محکم شدن موقعیت بشار اسد در سوریه پس از حملات هوائی روسیه به داعش در این کشور زده شد.

وزارت خارجه سودان برای قطع مناسبات با ایران بیانیه ای صادر کرد و این اقدام خود را همبستگی با عربستان اعلام داشت.

امارات متحده عربی نیز اعلام کرد سطح روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را در همبستگی با عربستان کاهش می دهد.

پیش از آنها، عربستان اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است و از هیات دیپلماسی ایران خواست درعرض 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند.

وزیر خارجه عربستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که علیه ایران باتهام دخالت در امور قضائی و داخلی عربستان و حمله به دو مرکز دیپلماتیک این کشور در ایران که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است به شورای امنیت شکایت می کند. بویژه که ایران کارنامه تجاوز به هیأت‌های دیپلماتیک را دارد.

ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد.

بدنبال این تصمیمات و اقدامات، مجلس جمهوری اسلامی نیز روز گذشته ماجرای حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان را به بحث گذاشت و نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، ضمن طرح پیشنهاد رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت "علاء الدین بروجردی" برای کاهش سطح روابط با  عربستان گفت: این مسئله ایست که وزارتخارجه باید در باره آن تصمیم بگیرد. ضمنا یک سری اقدامات خارج از قانون (حمله به سفارت خانه و کنسولگری) باعث می‌شود که ما در موضع انفعالی در راستای محکوم کردن و پیگیری جنایت‌های صورت گرفته از سوی عربستان قرار بگیریم.

چقدر این بیت از یک غزل شهریار شاعر به جاست:

نوشداروئی و بعد از مرگ سهراب آمدی!

 

پیک نت 15 دی

 
 

اشتراک گذاری: