ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

موضع گیری دو پهلوی ترکیه

در تنش میان ایران و عربستان 
 
 
 
 

 

وزارت امور خارجه ترکیه روزگذشته (سه شنبه) نظر رسمی دولت این کشور در باره اعدام های عربستان و حمله به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را طی بیانیه ای اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است:

"حمله به هیات های دیپلماتیک و کنسولی عربستان سعودی در ایران موجب نگرانی است. بر اساس معاهده نامه وین در خصوص روابط دیپلماتیک و کنسولی، تمامی ساختمان های هیات های دیپلماتیک و کنسولی از مصونیت تام برخوردار هستند و کشورهای امضا کننده موظف به تامین امنیت این اماکن می باشند. بر این اساس، حمله به مراکز نمایندگی عربستان سعودی در مشهد و تهران غیر قابل قبول است. ترکیه انتظار دارد بحران بین دو کشور موجب تاثیر منفی بر صلح و ثبات و امنیت منطقه نگردد. امیدواریم هرچه سریعتر زبان تهدید کنار گذاشته شده و زبان دیپلماسی جانشین آن شود."

بطور همزمان هیئت دولت ترکیه تشکیل جلسه داد و "نعمان کورتولموش" سخنگوی دولت پس از این جلسه در مقابل خبرنگاران ظاهر شد و در پاسخ به خبرنگاری که از وی سئوال کرد "نظر دولت در خصوص اعدام 47 نفر در عربستان و روابط بحرانی عربستان و ایران چیست" گفت: "هر دو کشور از مراکز اسلامی هستند و ترکیه با هر دو دارای روابط حسنه می باشد. این رابطه بحرانی به هر دو کشور صدمه خواهد زد. با این حال کشورها می بایست به معاهده نامه وین احترام بگذارند. ما حکم اعدام برای مخالفین سیاسی را نمی پذیریم."

این پاسخ با بیانیه وزارت امور خارجه تفاوت داشت زیرا در بیانیه وزارت امور خارجه به مسئله حکم اعدام اشاره ای نشده بود.

با توجه به اختلاف هایی که بین داود اوغلو نخست وزیر و اردوغان رئیس جمهور مطرح است برخی از وزرا مواضع متفاوتی را در موارد مختلف و از جمله در همین مورد تنش میان عربستان و ایران اتخاذ می کنند. فعلا وزیر خارجه و بیشتر وزرائی که در جلسات امنیت ملی شرکت می کنند به اردوغان نزدیک تر هستند.

 

پیک نت 16 دی

 
 

اشتراک گذاری: