ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پیوند تفنگ و ثروت

سرنوشت کشور را بدست گرفته 
 
 
 
 

 

موسسات مالی غیرمجاز پشتوانه سیاسی دارند و از سوی یک یا چند نهاد رسمی و غیر رسمی حمایت می شوند، بنابراین بانک مرکزی توان مقابله با آنها را ندارد. این سخنان احمد حاتمی یزد مدیر سابق بانک های تجارت و صادرات در گفتگو با خبرگزاری ایلناست.

این مؤسسات از سوی برخی ارگان‌های نظامی مانند سپاه، امام جمعه ها، وکلای مجلس و … مورد حمایت‌های سیاسی هستند. این حمایت‌ها باعث خسارت‌های زیادی به نظام مالی و بانکی ما طی سالیان گذشته شده است. بانک مرکزی هیچ مدارایی با این مؤسسات نمی کند بلکه در اصل توان مقابله با آنها را ندارد. منابع مالی این مؤسسات در گاوصندوق نیست و در یک حساب بانکی است که - در صورت قدرت و توان مقابله- می توان حساب‌های آنها را بست.

تاسیس هر شرکتی نیاز به اساسنامه و گواهی ثبت دارد اما این مؤسسات بدون مجوز حساب باز کرده اند.  همان طور که امسال مؤسسه ثامن الحجج و مؤسسه میزان با مشکل مواجه شدند و ۱۰ سال پیش هم مؤسسه مالی محمد رسوال الله سپرده‌های مردم را نتوانستند بدهند در آینده نیز  دیگر مؤسسات مالی غیر مجاز بحران‌ساز می شوند.

بر اساس گزارشی که از سوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول منتشر شد ۵ هزار شعبه و مؤسسه غیر مجاز در ایران وجود دارد که این مؤسسات بدون داشتن هیچ گونه مجوزی از سازمان بورس، وزارت دارایی و بانک مرکزی با نامهای ائمه معصومین، نزول خواری می کنند. باید رسانه‌های گروهی و رادیو تلویزیون به شفاف سازی در این خصوص بپردازند تا مردم سپرده‌های خود را در بانک‌های معتبر سرمایه گذاری کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی نیز گفته است، زمانی این مساله بهت آور می شود که نگاهی به آمار آنها داشته باشیم. حدود ۷۰۰۰ موسسه مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور وجود دارد.

 

پیک نت 19 دی

 
 

اشتراک گذاری: