ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه پوتین با مدیران روزنامه "بیلد" آلمان

به بهانه اتمی شدن ایران

ناتو روسیه را محاصره کرد
 
 
 
 

 

در سال 2009 میلادی  باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا  گفت که  اگر خطر هسته ای ایران برطرف شود، هیچگونه انگیزه ای برای  ایجاد سیستم  دفاع ضد موشکی  وجود نخواهد داشت. بسیار خب. این انگیزه  که دیگر وجود ندارد، ولی گسترش ناتو به شرق و تشدید حضور امریکا در اروپا کاهش پیدا نکرد و گسترش سیستم  دفاع ضد موشکی  همچنان ادامه دارد.  موافقت نامه دو جانبه با  ترکیه، رومانی، لهستان و اسپانیا  به امضا رسیده است.  در اسپانیا  ناوگان دریایی مستقر می شود که باید در عرصه  دفاع ضد موشکی  عمل کند.  در کشور رومانی  محل  ویژه استقرار نیرو ایجاد شده است و در لهستان  در  سال 2018 در مکانی از این کشور پایگاه ویژه ای برای حضور نیرو آماده می شود و در ترکیه رادارها مستقر می شوند.

حتی اساسنامه ناتو هم با عضویت کشورهای اروپای شرقی در این پیمان نظامی مخالف است اما عضو گیری ادامه دارد.

پوتین  رئیس جمهور روسیه  فدراتیو  با هیات مدیران روزنامه پرتیراژ آلمانی « بیلد» مصاحبه کرد و به بسیاری از سئوالات آنها پاسخ گفت. او در این مصاحبه گفت:

25 سال از فروپاشی دیوار برلین می گذرد اما سیاستمداران غرب هنوز نتوانسته اند حریف شکاف در اروپا شوند. نه تنها اینريال بلکه دیوارهای نامرئی  به شرق اروپا منتقل شدند و همین دیوارها بحران تازه ای را آفریده است. گسترش ناتو بسوی شرق با وجود  مخالفت  بسیاری از سیاستمداران  اروپایی دلیل اصلی بحران کنونی در روابط روسیه و برخی از دیگر کشورها با اروپای غربی است.

از 25 سال پیش که اتحاد شوروی بعنوان قدرت دوم جهانی فروپاشید، تمایل امریکا به در اختیار داشتن قدرت مطلق جهانی تشدید شد و اساسنامه و اهمیت سازمان ملل متحد در حاشیه قرار گرفت.

برای گسترش ناتو بسوی شرق، کشورهای غربی  ریاکارانه  و غیر صادقانه گفتند که مشغول تقویت سیستم  دفاع ضد موشکی هستند. و بطور همزمان آمریکا به بهانه  برنامه  هسته ای ایران  حضور نظامی خود  در  قاره اروپا را گسترش داد.

در سال 2009 میلادی  باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا  گفت که  اگر خطر هسته ای ایران برطرف شود، هیچگونه انگیزه ای برای  ایجاد سیستم  دفاع ضد موشکی  وجود نخواهد داشت. بسیار خب. این انگیزه  که دیگر وجود ندارد، ولی گسترش ناتو به شرق و تشدید حضور امریکا در اروپا کاهش پیدا نکرد و گسترش سیستم  دفاع ضد موشکی  همچنان ادامه دارد.  موافقت نامه دو جانبه با  ترکیه، رومانی، لهستان و اسپانیا  به امضا رسیده است.  در اسپانیا  ناوگان دریایی مستقر می شود که باید  در عرصه  دفاع ضد موشکی  عمل کند.  در کشور رومانی  محل  ویژه استقرار نیرو  ایجاد شده است و در لهستان  در  سال 2018 در مکانی از این کشور پایگاه ویژه ای برای حضور نیرو آماده می شود و در ترکیه رادارها مستقر می شوند.

حتی اساسنامه ناتو هم با عضویت کشورهای اروپای شرقی در این پیمان نظامی مخالف است اما عضو گیری ادامه دارد.

من در اینجا با اطمینان به شما میگویم که روسیه از سیاست خود برای حمایت از منافع مشترک روسیه  با کشورهای مختلف جهانی عدول نخواهد کرد. روسیه مواضع اصولی خود را تغییر نخواهد داد.

تلاش ما اینست که کشورهای  دنیا را چه در اروپا و چه در سایر  نقاط دنیا  با هم متحد کنیم و تهدیدها را دفع کنیم. منظورم فقط تروریسم نیست، بلکه  جنایتکاری،  خرید و فروش انسان، تخریب محیط زیست، قاچاق مواد مخدر و مشکلات زیاد دیگری  جود دارند که باید با آنها مبارزه کرد.

البته این بدان معنا نیست که ما هر دفعه باید  در باره این مسائل با دیگران به توافق برسیم. اگر مواضع ما به مذاق دیگران خوش نمی آید، صحیح نیست که  هر بار ما را دشمن بنامند. شاید بهترباشد به حرفهای ما گوش کنند  و سعی کنند آنها را درک کنند، در مواردی موافقت  کنند و در مواردی بطور مشترک بدنبال راه حل  بگردیم؟

درباره بحران و جنگ در اوکرائین نیز پوتین گفت:

درباره اوکرائین مهم اینست که توافق ها و قوانین بین المللی مراعات شود. برای مثال در جمهوری کریمه، ما نمی توانستیم با خواست مردم این جمهوری برای بازگشت به دامن وطن، یعنی روسیه مخالفت کنیم. برای مثال، شما به من بگوئید. وقتی مردم کوزوو حق استقلال دارند و غرب آن را می پذیرد، چرا مردم کریمه نباید این حق را داشته باشند؟ آیا حق را باید برای منافع خود یکجا قبول کنیم و جای دیگر قبول نکنیم؟

درباره تحریم روسیه از جانب اروپا به بهانه بحران کریمه نیز پوتین گفت:

مردم کشور ما با قلب و عقلشان همه چیز را می فهمند. پیوستن کریمه به روسیه یک اقدام عادلانه بود و شما (آلمان و غرب) آن را بهانه کرده و در اصل با تحریم ها می خواستند جلوی رشد روسیه را بگیرند. مناسبات اقتصادی روسیه آلمان در سال بین 83 تا 85 میلیارد دلار بود و بدلیل همین مناسبات اقتصادی در آلمان هزاران محل کار بوجود آمده بود.

تحریم محدودیت هائی را بوجود آورده است که بدلیل آن ما نمی توانیم وارد بازار جهانی بشویم اما عدم ورود ما به بازار جهانی دودش از نظر اقتصادی به چشم شما هم می رود. البته دراینجا بگویم که ضربه اصلی را سقوط قیمت نفت به ما زده است.

خبرنگار بیلد در اینجا پرسید:

ما دو پوتین می شناسیم. یکی پوتین جوان تا سال 2007 که با امریکا و اروپا همبستگی داشت و سپس پوتین دیگری که از سال 2008 ظاهر شد.

پوتین در پاسخ گفت:

اولا من همان پوتین جوان هستم. من دوست شرودر (صدراعظم اسبق آلمان) بودم و هستم و خواهم بود. البته شرودر و همچنین ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه، در آن زمان نگرانی های ما را از گسترش تروریسم جدی گرفته بودند ما اکنون با تروریسم بعنوان یک بحران بین المللی روبرو نبودیم.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 دی

 
 

اشتراک گذاری: