ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی اردوغان برای سفرای ترکیه

مگر در ایران اعدام نیست

که با اعدام در عربستان مخالفت می کنند؟

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

روزگذشته (سه شنبه) رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" در دیدار با سفرای ترکیه در کشورهای مختلف 40 دقیقه سخنرانی کرد. محور اصلی سخنان او در ارتباط مستقیم با ایران بود.  او گفت:

"ایران با رفتارش جدائی مذهبی را به مناقشه برای روشن کردن فتیله ای تازه و خطرناک تبدیل کرده است. بحران آفرینی آگاهانه ایران در روابطش با عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج (فارس) بخشی از این استراتژی است. بدون شک می توان بر لیست این مشکل آفرینی ها  افزود.

آنچه برای ما اهمیت دارد توانایی مقابله و استواریمان در مواجهه با این مشکلات و بحران ها می باشد . چهل و هفت نفر اعدام شدند. حکم اعدام در عربستان سعودی برداشته نشده. حکم اعدام در آمریکا و چین و روسیه و ایران برداشته نشده. خب آیا اینجا حق نداریم سوالی بکنیم؟  سئوال کنیم که فردی تحت عنوان گویا آیت الله در کنارش سه فرد دیگر شیعه به همراه 43 فرد سنی مذهب تحت عنوان همکاری با القاعده اعدام شدند.

 در ایران این همه اعدام هست. خب تکلیف اینها چه شود؟ آنها خانواده و مدافعانی ندارند؟ اینها را باید در چه جایگاهی بنشانیم؟

ما در ترکیه چنین مشکلی را نداریم اما آنها (ایران) باید در وهله اول  درباره این بحران آفرینی ها جواب بدهند.

در همین دیدار و سخنرانی، اردوغان انفجار پرتلفات امروز (سه شنبه) در استانبول را نیز مطرح کرد و مدعی شد که این اقدام انتحاری کار یک "سوری" بوده است. این درحالی است که تاکنون هیچ مرجع حقوقی، امنیتی و پلیسی ترکیه چنین ادعائی را مطرح نکرده است. ارودغان با طرح این ادعا، بلافاصله اضافه کرد که ترکیه با تروریسم مبارزه می کند و برای دولت وی فرقی میان داعش و حزب چپگرای کردستان "کارگران کردستان ترکیه" نیست. او همچنین برای نخستین بار در سخنرانی خود مسئله اختلاف در دولت و حکومتش را به این صورت مطرح کرد که اجازه نخواهد در ترکیه دولت در دولت تشکیل شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 دی

 
 

اشتراک گذاری: