ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

روحانی در مجلس

سال 95 قرار است

کدام تحولات اقتصادی روی دهد! 
 
 
 
 

 

حسن روحانی روز گذشته و همزمان با اعلام اجرای "برجام" و "لغو تحریم ها" در جلسه علنی مجلس حضور یافت. دلیل این حضور ارائه لایحه بودجه 95 و توضیحاتی در باره تاخیر در ارائه این لایحه و همچنین لایحه برنامه ششم بود، اما روحانی عمدتا درباره برجام و لغو تحریم ها صحبت کرد و از جمله گفت:

برجام یک شرایط نوین است و باید از این فضا به نفع رشد، توسعه و پیشرفت کشور، رفاه مردم، ثبات و امنیت منطقه استفاده کنیم و این امکان‌پذیر نیست مگر این که همه با هم باشیم. همه خوشحالند جز صهیونیست‌ها، آتش افروزان، تفرقه‌ افکنان و افراطیون آمریکا.

لازم است اشاره کنم که چرا لایحه بودجه با کمی تاخیر تقدیم مجلس شورای اسلامی شد:

به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی دولت صلاح نمی‌دید لایحه بودجه را براساس فرض رفع تحریم‌ها که تدوین کرده بود پیش از عملی شدن رفع تحریم‌ها به مجلس ارائه کند. امیدوارم این منطق مورد پذیرش مجلس باشد. امیدوارم تا پایان اسفند لایجه بودجه به تصویب برسد.

افتخار دارم که دو لایحه برنامه ششم و بودجه 95 را بصورت همزمان و در شرایطی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم که پس از بیش از یک دهه ایستادگی و مجاهدت ملت شریف ایران برای حفظ و حراست از حقوق خویش و پس از دو سال و نیم مذاکرات سخت و نفس‌گیر با اجرای توافقات هسته‌ای، تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده به کشور که بر اقتصاد و رفاه مردم فشار وارد کرده بود برداشته شد.

رفع تحریم‌ها گشایش‌های بزرگی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. با رفع تحریم‌ها عدم قطعیت‌های خارجی اقتصاد ایران و هزینه‌های ناشی از آن کاهش می‌یابد. منابع ارزی کشور به جهت رفع محدودیت صادرات نفت و آزادی منابع مسدود شده افزایش می‌یابد، از هزینه‌های مبادلات مالی و تجاری خارجی کاسته می‌شود. همچنین امکان استفاده از خدمات نظام بانکی بین‌المللی، بهره‌مندی از منابع مالی خارجی، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، دسترسی به فنآوری‌های نوین و توسعه صادرات غیرنفتی فراهم می‌شود از این رو توافق هسته‌ای نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور خواهد بود.

بهبود وضع زندگی مردم به ویژه عبور از مسیر سخت اشتغال ایجاب می‌کند هر آن چیزی که باعث ایجاد حاشیه نسبت به این مهم باشد به کنار گذاشته شود و از ایجاد هر گونه حاشیه داخلی و خارجی جلوگیری شود. از امروز فصل کار جدیدی برای دولت و همه دستگاه‌ها آغاز شده است.

با ابلاغ سیاست‌های برنامه‌ ششم توسط مقام معظم رهبری که بر نرخ 8 درصدی تاکید شده، دستیآبی به این نرخ رشد مستلزم جذب حداقل 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی در هر سال است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی موجب ورود همزمان منابع مالی و فناوی‌های جدید به کشور می‌شود. جذب سرمایه مستقیم خارجی کاملترین صورت بهره‌گیری از فرصت رفع تحریم‌هاست.

‌ آزاد شدن منابع ارزی پس از رفع تحریم‌ها این امکان را ایجاد می کند تا دولت بتواند از صندوق توسعه ملی و منابع ارزی آزاد شده به عنوان اهرم استفاده کند تا سرمایه‌گذار خارجی بیشتری جذب کند. از سوی دیگر دولت مصر به حفظ منابع ارزی بانک مرکزی است چرا که این مساله شاخص اقتصادی کشور و ثبات بازار و همچنین سرمایه‌ای مهم برای یکسان‌سازی نرخ ارز است.

امروز قیمت نفت اوپک به زیر 30 دلار کاهش یافته و نسبت به قیمت‌های 110 دلاری بیش از 75 درصد افت داشته است. چنین افت سریعی در گذشته بی سابقه بوده است. نمی‌توانیم آینده رشد اقتصادی و اشتغال را به این مساله گره بزنیم.

افت شدید قیمت نفت درس‌های بزرگی برای ما داشته است. وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد دستمان در خرج باز می‌شود و بی‌محابا هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم و یادمان می رود این منبع ناپایدار است. مدیریت اقتصادی از طریق توزیع درآمدهای حاصل از نفت هنر نیست. هنر این است که کالایی را بفروشیم که حاصل بهره ‌وری و دانش باشد.

مدیریت اقتصادی که به درآمد نفت عادت کرده کار سختی است اما اکنون فرصت مناسبی است که یک بار برای همیشه بند ناف نفت از مخارج مصرفی بریده شود.

اقتصاد ایران به مجموعه‌ای از بیماری‌های ساختاری مبتلاست که مانع رسیدن به رشد قابل قبولی می‌شود. در دهه هشتاد میلادی که ما درآمد نفتی فراوانی داشتیم، بی‌توجهی به اصلاحات اقتصادی در کنار مجموعه‌ای از سیاست‌های نادرست، باعث شد کشور قادر نباشد به رشد قابل قبولی دست یابد. رشدی هم که حاصل شد رشد بدون اشتغال بود.

تحریم‌ها سبب شد در سال‌های 91 و 92 عمیق‌ ترین رکود تورمی از زمان تدوین حساب‌های ملی در ایران به ثبت برسد. اقتصاد در ماه‌های پایانی سال 92 در حال خروج از رکود بود و سال 93 هم به رشد مثبت رسید. با این وجود ما در این مقطع نیز شاهد کاهش قیمت نفت بوده‌ایم که این کاهش ضربه سختی به اقتصاد وابسته به نفت ایران زد. پیش بینی‌های مربوط به بازار نفت هم بیان می‌کند که در میان مدت افزایش قابل ‌توجهی در نفت محتمل نیست. هرچند رفع تحریم ها فرصت ارزشمندی را برای ما فراهم می‌کند اما نباید از خاطر برد که بیماری‌های اقتصاد ایران، ظرفیت اقتصادی کشور را محدود کرده است.

یکی از بزرگترین دستآوردهای دولت کاهش تورم به 13 درصد است. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز تک رقمی شده و دولت هم در تعهد خود برای دستیابی به تورم تک‌رقمی جدی است.

 ‌رکود سالهای 91 و 92 آسیب‌های عمیقی بر ساختار اقتصاد کشور وارد کرده که آثارآن سال‌ها باقی خواهد ماند. در اثر افت حدود 20 درصدی درآمد ملی ناشی از رکود سطح تقاضا در اقتصاد کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و چند سال طول می‌کشد تا دوباره به همان سطح قبل از رکود برسد.

‌افت شدید تقاضا سبب شد تا بسیاری از بنگاه‌ها با مشکل فروش در سالجاری مواجه شوند و این در ادامه بر میزان تولید بنگاهها اثرمنفی گذاشت. بنابراین مجموعه شرایط ذکر شده سبب شد تا از اواخر سال گذشته روند رشد مناسبی که از ابتدای سال 93 آغاز شده بود متوقف شود. البته امیدواریم امسال را با رشد مثبت به اتمام برسانیم.

روحانی اظهار کرد: با توجه به چشم انداز قیمت‌های پایین نفت برای سالهای آینده و با لحاظ حجم بزرگ طرح‌های عمرانی نیمه تمام که برآورد می‌شود، برای تکمیل آنها بیش از 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی و مشارکت با بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها یکی از راهبردهای اصلی دولت در سالهای آینده است. متاسفانه وجود درآمدهای هنگفت نفتی در سالهای گذشته سبب شده بود که در سرمایه گذاری های صورت گرفته اصل کارایی چندان مورد توجه نباشد و سرمایه گذاری ها بدون بازده یا با بازده کم گسترش یابد. به همین دلیل کشور از کمترین نرخ رشد بهره وری سرمایه برخوردار گردد.

دولت در بودجه 95 استفاده از فاینانس خارجی برای ایجاد تحرک در اقتصاد را مورد توجه قرار داده و تا سقف 50 میلیارد دلار برای استفاده از فایناس خارجی در نظر گرفته است البته سیاست اصلی دولت برای سالهای آینده جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است، ولی با توجه به اینکه جریان مستقیم سرمایه گذاری خارجی بنابر طبیعت آن محتاط و کند است ، برای سالهای آینده استفاده از فاینانس خارجی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

نرخ سود بازار بین بانکی از 29 درصد در اواخر سال 93 به کمتر از 20 درصد در ماه جاری رسیده است. کاهش نرخ سود بازار غیربانکی به عنوان یکی از نرخ‌های سود پایه بر بازار رسمی سود تاثیرگذار است. انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌های پولی و بانکی دولت نرخ سود در بازار غیر رسمی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

مصمم به جهش رشد صادرات غیر نفتی هستیم. رفع محدودیت‌های نقل و انتقال پول مقدمه جهش صادرات غیرنفتی است. در بودجه 95، 200 میلیارد تومان برای جایزه صادراتی و 800 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده‌ایم.

رشد 5 درصدی اقتصادی را در سال آینده دنبال می‌کنیم. این وضعیت درآمدهای دولت را بهبود خواهد بخشید به نحوی که با رشد 16 درصدی درآمدها رو به‌ رو خواهیم شد. این مهم از طریق 68 درصد درآمدهای مالیاتی و 32 درصد سایر درآمدها پوشش داده می‌شود که رشد هر دو بخش14 و 16 درصد نسبت به بودجه سال جاری است. همچنین سهم نفت در بودجه به کمتر از 25 درصد کاهش می‌ یابد و منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی حدود 25 درصد رشد خواهد کرد. برای بازپرداخت بدهی‌های دولت علاوه بر انتشار اوراق مشارکت تا سقف پنج هزار میلیارد تومان، اوراق اوراق بهادار انتشار خواهد یافت.

 

به گفته روحانی منابع عمومی دولت در سال 95، 267 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های عمومی 197 هزار میلیارد تومان، دارایی‌های سرمایه‌ای 59 هزار میلیارد تومان و دارایی‌های مالی 11 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در بودجه 95 به 135 پروژه نیمه‌ کاره توجه شده تا در سال آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین در این بودجه آب و محیط زیست، احیای دریاچه کارون، ادامه احیای دریاچه ارومیه، کمک فنی بابت جایگزینی خودروهای فرسوده، مهار آب‌های مرزی، عادلانه کردن طرح‌های بودجه، ساماندهی حاشیه شهرها، ایجاد فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان، ساماندهی استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان، توسعه راه‌های روستایی، توجه ویژه به بخش کشاورزی و توسعه سواحل را در دستور کار داریم.

درباره افزایش حقوق و دستمزد شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال 95 باید بگویم که رشد اعتبارات هزینه‌ای معادل 19 درصد است. رشد دستمزد برای حقوق‌های بیش از یک و نیم میلیون تومان، 12 درصد و برای درآمدهای بین 750 هزار تا یک و نیم میلیون تومان بین 12 تا 20 درصد افزایش خواهد یافت. دولت برای این مهم 15 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق فرهنگیان با اختصاص دو هزار میلیارد تومان در دستور کار داریم.

دولت برای یارانه مسکن مهر 250 میلیارد تومان و برای جبران آسیب‌های اجتماعی 200 میلیارد تومان اختصاص خواهد داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 دی

 
 

اشتراک گذاری: