ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

برخی خبرها حاکیست

برای صلاحیت حسن خمینی

اقلیت شورای نگهبان تسلیم شد 
 
 
 
 

 

کشاکش بر سر لیست تائید یا رد صلاحیت شدگان مجلس خبرگان در پشت صحنه جریان دارد و ظاهرا این کشاکش جدی تر از کشاکش بر سر همین لیست برای مجلس شوراست. بخش مهم این کشاکش بین شورای نگهبان است و مراجع مذهبی که به هیچ روی خود را از نظر مدارج مذهبی کمتر از اعضای شورای نگهبان نمی دانند و حتی برتر هم میدانند. بزرگترین تنگنای شورای نگهبان بر سر صلاحیت سه چهره است. حسن خمینی، هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی. البته در این میان امثال آیت الله دستغیب نیز روی دست شورای نگهبان مانده اند.

هاشمی رئیس مجمع مصحلت است و سالها نایب رئیس مجلس خبرگان و یک دوره نیز رئیس این مجلس. رد صلاحیت او تنها می توانست به دلیل سن باشد که آن را هم نمی توانند دستآویز کنند زیرا هستند در میان نامزدها که سن و سالشان بیشتر از هاشمی است. از جمله خود آیت الله جنتی.

حسن روحانی را هم نمی توانند رد صلاحیت کنند زیرا عضو مجلس خبرگان است و هم رئیس جمهور و رئیس جمهوری که هم روحانی است و هم عضو قدیمی خبرگان چگونه میتواند صلاحیت عضویت در خبرگان بعدی را نداشته باشد؟

پیچیده ترین مشکل مربوط به حسن خمینی بود و شاید هنوز هم باشد. هم بدلیل نامی که دارد و پیوند این نام با انقلاب 57 و جمهوری اسلامی و هم بدلیل حمایتی که مراجع مذهبی مستقل از حکومت اعم از اصلاح طلب یا غیر اصلاح طلب از وی کرده اند. در عین حال که هم حکومت و هم شورای نگهبان میدانند که این سه تن و بویژه حسن خمینی اگر از تهران در انتخابات خبرگان شرکت کنند، آراء اول را خواهند داشت. حتی اگر قم نامزد انتخابات شوند هم نتیجه همینگونه خواهد بود. آنها نگران پس از انتخابات و مسئله انتخابات هیات رئیسه آینده مجلس اند. یعنی امثال علم الهدا و احمد خاتمی و احمد جنتی و شیخ محمد یزدی و بقیه باید قید نشستن در هیات رئیسه را زده و روی صندلی های پائین دست هیات رئیسه بنشینند. به این پیچیدگی، احتمال بسیار زیاد نقش این مجلس برای انتخاب رهبر جایگزین، شورای رهبری و یا حتی قائم مقام رهبری پیش از فوت آقای خامنه ای را هم باید افزود.

در ادامه همین کشاکش پشت صحنه، روز گذشته اعلام شد که اکثریت شورای نگبهان در مقابل اقلیت این مجلس ایستادگی کرده و صلاحیت حسن خمینی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان را تائید کرده اند. تذکر شماری از مراجع مهم مذهبی خطاب به شورای نگهبان و هشدار آنها نسبت به احتمال رد صلاحیت وی نقش تعیین کننده را داشته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 دی

 
 

اشتراک گذاری: