ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 دی ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سفر غیر مترقبه امیر قطر

به مسکو و گفتگو با پوتین

ترجمه از رادیو "روسیه 24"-  پیک نت 
 
 
 
 

 

روز گذشته امیر قطر برای نخستین بار بطور رسمی به روسیه سفر کرد. فردی که از او در کنار حکام عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه، بعنوان آتش بیاران جنگ سوریه و حامی مالی همه گروه های بزرگ تروریستی نام برده می شود. از جمله داعش و القاعده.

سفر امیر قطر به روسیه، زمانی انجام شده که دیگر بر همگان آشکار شده داعش در سوریه زیر فشار بمباران های هوائی روسیه شکست خورده و سه کشور نامبرده و امریکا نمی توانند رهبر برای سوریه بتراشند.

قطر سومین کشور دارای ذخایر عظیم گاز است. تا حدی که بازار جهانی گاز به سیاست های قطر وابسته است.

هم پوتین و هم امیرقطر در باره این سفر به خبرنگاران گفتند: ما باید در مورد انرژی گازی با یکدیگر تبادل نظر کنیم و در مورد شرایط منطقه نیز صحبت کنیم.

با آنکه نه امیر قطر و نه پوتین دراین مصاحبه درباره سوریه سخن نگفتند، آشکار است که دلیل اصلی سفر امیرقطر به مسکو گفتگو بر سر جنگ سوریه تا پیش از سفر و  وزیر خارجه روسیه به نیویورک برای رایزنی در همین ارتباط با وزیر خارجه امریکاست. هفته گذشته پوتین و اوباما در همین ارتباط تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند.

یگانه نکته مهمی که پس از دو ساعت مذاکرات با پوتین، در مصاحبه با خبرنگاران از دهان امیر قطر بیرون آمد این جمله بود:

"نقش روسیه در ثبات جهانی نقش مهمی است و ما خیلی دلمان میخواهد که با روسیه روابطمان گسترش پیدا کند و راه حلی برای مشکلات منطقه پیدا کنیم."

با آنکه نه امیر قطر و نه پوتین اشاره به مضمون مذاکرات دو ساعته خود نکردند، یک مقام کاخ کرملین به خبرنگاران گفت که موضوع اصلی صحبت سوریه بود.

تلویزیون "روسیه 24" در همین ارتباط شب گذشته گفت:

طی ماه های گذشته پوتین بارها با رهبران کشورهای خاورمیانه حضوری و یا تلفنی گفتگو کرد و هفته پیش نیز برای سومین بار طی ششماه گذشته با پادشاه اردن تلفنی صحبت کرد.

همچنین در ماه نوامیر با رهبر ایران در تهران دیدار کرد و در اجلاس سران ٢٠ کشور نیز با پادشاه عربستان مذاکراتی داشت و با امیر کویت نیز در مورد بحران منطقه صحبت کرد. در همین ارتباط بیستم ماه اکتبر بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز به روسیه سفر و با پوتین گفتگو کرد.

تمام این تلاش ها نشان میدهد که روسیه در جستجوی راه حل هائی برای آرام ساختن خاورمیانه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 دی

 
 

اشتراک گذاری: