ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

4 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

با سرنگون ساخت هواپیمای روسیه

دولت ترکیه نقاب از چهره برداشت

حامیان جهانی و منطقه ای

جنگ، ویرانی و غارت سوریه 

 
 
 
 

 

روز گذشته یک فروند هواپیمای جنگنده سوخوی روسیه که عازم ماموریت بود، در داخل خاک سوریه و در یک کیلومتری مرز ترکیه، هدف موشکی هواپیماهای اف 16 ترکیه قرار گرفت و سقوط کرد. هواپیما 4 کیلومتر از مرز ترکیه در داخل خاک سوریه سقوط کرد و گفته می شود یک خلبان آن  کشته شد و دیگری ناپدید. رئیس جمهور روسیه پس از شنیدن خبر، در حالیکه با پادشاه اردن در حال مذاکره بود، نخستین اظهار نظر را در باره این حادثه را خطاب به پادشاه اردن بیان کرد و گفت:

دولت ترکیه با روسیه قرار داد همکاری علیه تروریسم را امضاء کرده بود و با این اقدام نه تنها آن قرار داد را نقض کرد بلکه از پشت خنجر به مقابله ما با داعش زد. البته این اقدام ترکیه بی پاسخ نخواهد ماند و روسیه واکنش تند و مناسب خود را بزودی خواهد داد. خنده دار است که رئیس جمهور ترکیه، بلافاصله "ناتو" را به یاری طلبیده است، گوئی ما هواپیمای آنها را سرنگون کرده ایم!

این اقدام درست در منطقه ای انجام شده که کاروان های نفت ربوده شده از سوریه توسط داعش با تانکرها از مرز مشترک سوریه و ترکیه عبور کرده و وارد آن کشور می شوند. بنابراین، چنین اقدام پیش بینی نشده ای، انگیزه های پرقدرت اقتصادی دارد.

پوتین گفت: ما با اطمینان از قراردادی که با ترکیه امضاء کرده بودیم در سوریه با تروریست ها مقابله می کردیم و به همین دلیل هواپیماهای جنگده روسیه آماده مقابله هوائی با هواپیمای جنگنده نبودند و اف 16 های ترکیه به همین دلیل توانستند هواپیمای روسیه را سرنگون کنند.

بدنبال سقوط این هواپیما، با این گمان که ممکن است خلبان ها با چتر نجات فرود آمده و زنده باشند، یک هلیکوپتر روسیه به منطقه اعزام شد که با شلیک نیروهای داعش از زمین این هلیکوپتر نیز سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند.

شبکه خبر "روسیه 24" که لحظه به لحظه اخبار مربوط به این حادثه را گزارش کرد، با کارشناسان نظامی و ژنرال های ارشد ارتش روسیه نیز مصاحبه کرده و نظرات آنها را پخش کرد. تقریبا تمام این کارشناسان اعم از نظامی و غیر نظامی بر این نکته تاکید داشتند که بمباران پایگاه ها داعش در سوریه و بویژه بمباران کاروان های نفتی داعش که راهی ترکیه بودند، ضربه بزرگی به داعش و دولت ترکیه بود و انگیزه اصلی این ماجراجوئی ترکیه همین نکته است. از این نفت غارت شده علاوه بر دولت ترکیه، شرکت های بزرگ نفتی نیز بهره بسیار می بردند و به همین دلیل دولت ترکیه روی این مسئله نیز در این ماجراجوئی حساب کرد. یعنی حمایت شرکت های نفتی که دولت های عضو ناتو نمی توانند بدون رضایت آنها دست به اقدامی بزنند از ماجراجوئی دولت ترکیه.

ضرورت تسلط نظامی بر گذرگاه های مرزی سوریه و ترکیه، خارج ساختن اتباع روسیه از ترکیه و حتی قطع مناسبات اقتصادی روسیه با ترکیه از جمله پیشنهادهائی بود که کارشناسان در تلویزیون روسیه 24 مطرح کردند. ضمنا وزیر خارجه روسیه "لاورف" که قرار بود روز چهارشنبه (امروز) به ترکیه سفر کند، این سفر از پیش تنظیم شده را لغو کرد. همچنین شب گذشته تصاویر ماهواره ای حادثه نیز از تلویزیون روسیه 24 پخش شد. در این تصاویر مشخص است که هواپیما در آسمان سوریه مورد هدف قرار گرفته است و برخلاف ادعای ترکیه، هواپیما در آسمان آن کشور نبوده که به آن اخطار داده شده باشد.

رئیس جمهور روسیه در اجلاس جی 20 که گزارش بسیار مهم آن در شماره روز گذشته پیک نت منتشر شد، با صراحت و چشم در چشم سران حاضر در جلسه گفته بود که کدامیک از کشورهای حاضر دراین نشست از داعش و تروریسم در منطقه حمایت می کنند. او تلویحا اشاره به ترکیه نیز کرده بود. این گزارش هم در سایت پیک نت و هم در فیسبوک پیک نت همچنان قابل دسترسی و مطالعه آن را توصیه می کنیم.

شاید تا ساعاتی دیگر اظهار نظر و یا بیانیه مشترکی از جانب روسای جمهور فرانسه و امریکا که در واشنگتن مشغول مذاکره هستند منتشر شود، اما همانگونه که پوتین خطاب به پادشاه اردن گفت، آنها که دستشان زیر سنگ این ماجراست ممکن است اظهار نظرهائی چند پهلو بکنند، اما آنچه آنها بگویند تعیین کننده سیاست ما برای مقابله با داعش و شبکه های تروریستی در سوریه نیست و مقابله آن ها با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد.

 

پیک نت 4 آذر

 
 

اشتراک گذاری: